arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۸
المیادین:

چرا یک روز بعد از شهادت سردار سلیمانی ناگهان خبر کذبی از یک حمله جدید آمریکا به فرماندهان حشد شعبی منتشر شد؟

در بامداد شنبه، انتشار اخباری در مورد هدف گرفته شدن خودرویی متعلق به حشد الشعبی و ترور برخی فرماندهان آن، جالب توجه بود؛ بویژه آنکه برخی صفحات جهانی این اخبار را منتشر کردند که معمولا به انتشار اخبار فوری اهتمامی ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا یک روز بعد از شهادت سردار سلیمانی ناگهان خبر کذبی از یک حمله جدید آمریکا به فرماندهان حشد شعبی منتشر شد؟

المیادین نوشت: در بامداد شنبه، انتشار اخباری در مورد هدف گرفته شدن خودرویی متعلق به حشد الشعبی و ترور برخی فرماندهان آن، جالب توجه بود؛ بویژه آنکه برخی صفحات جهانی این اخبار را منتشر کردند که معمولا به انتشار اخبار فوری اهتمامی ندارند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: روز شنبه، ساعت 1:47، به وقت قدس، صفحه Moments MENA وابسته به شرکت توئیتر، در توئیتی از شهادت 6 نفر از نیروهای حشد الشعبی در جریان حمله آمریکا به منطقه التاجی در بغداد، خبر داد، که در بین آنها، حامد الجزائری، فرمانده شبه نظامیان سرایا القدس، بود.

این صفحه، خبر مذکور را از «روزنامه مناطق سعودی» که یک روزنامه الکترونیکی مربوط به اخبار داخلی سعودی است، نقل کرد، بدون آنکه هیچ یک از شخصیتهای هدف گرفته شده را مشخص کند.

پس از آنکه المیادین، در ساعت 1 و 41 دقیقه بامداد شهادت فرماندهان در جریان حمله آمریکا را تکذیب کرد، این صفحه، توئیت نقل شده از پایگاه خبری سعودی را پاک کرد. اما در ساعت 2 و 4 دقیقه صبح، توئیت دیگری را منتشر کرد مبنی بر اینکه حمله جدید آمریکا به منطقه التاجی در بغداد، منجر به جان باختن عده ای شده است.

مشخص است که صفحه وابسته به شرکت توئیتر، این خبر را عمدا از یک پایگاه ناشناخته و بی هویت نقل کرده است، در حالی که اغلب اخبارش از روزنامه ها و پایگاههای مختلف در سطح جهان نقل می شود و سند درستی دارد.

در مقابل، اکثر پایگاهها و روزنامه های عربی، مشخصا این خبر را از Moments MENA بعنوان یک منبع مورد اعتماد نقل کردند؛ بدون آنکه این صفحه، خبر مذکور را از پایگاههای عراقی نقل کرده باشد.

پیش از این، در ساعت 12 و 48 دقیقه، حسن حسن، روزنامه نگار برجسته عرب، خبر المیادین در مورد حمله هوایی به التاجی را توئیت کرده و نوشت: رسانه های عراقی بر وقوع این ضربه تاکید کردند.

حسن در توئیتی دیگر به اخباری اشاره کرد که براساس آن، شبل الزبدی، یکی از فرماندهان حشد الشعبی در این حمله جان باخته و در ادامه، توئیت دیگری از شبکه الحرة نقل کرد که در آن، به جان باختن یک فرمانده حشد الشعبی و چند تن دیگر در جریان حمله آمریکا پرداخت.

مساله قابل توجه، آنکه شبکه الحرة این خبر را از رسانه های عراقی، بدون ذکر نام آنها نقل کرد و مشخص است که این شبکه و روزنامه نگار عرب، حسن حسن، این اخبار را به نقل از پایگاههای عراقی مخالف حشد الشعبی نقل کرده اند که از آن جمله است، خبرگزاری بین المللی عراق، یک خبرگزاری غیر رسمی و پایگاه خبری بغداد پست.

بنابراین، بین ساعت 12:45 و 2:30 بامداد، اسامی فرماندهان حشد الشعبی به شکلی برنامه ریزی شده، بعنوان جان باختگان  در حادثه التاجی مطرح شد.

ما در شبکه المیادین، اخباری منتشر شده در این باره را در شبکه های اجتماعی نیز پیگیری کرده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با یک حمله هراس افکنی برنامه ریزی شده و سازمان یافته مواجه بودیم، به این دلایل:

زمان بندی انتشار خبر: پس از نیمه شب، یعنی زمانی که اغلب مردم در خواب هستند.

این عملیات هراس افکنی پیش از این نیز در لحظه اعلام شهادت سردار سلیمانی و المهندس، تکرار شده بود و رسانه های عربی اخباری را مبنی بر بازداشت دیگر فرماندهان حشد الشعبی از حمله هادی العامری و شیخ قیس خزعلی منتشر کردند که کاملا بی پایه و اساس بودند.

این حملات در وهله اول با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت در محور مقاومت تدارک دیده می شود و رسانه های عربی سعی کردند با استفاده از خبر مهم ترور سردار سلیمانی و المهندس، اینطور وانمود کنند که تمام فرماندهان حشد الشعبی و مناطق نفوذ آنها، در دایره هدف گیری جای می گیرد و این نشان دهنده ضعف و تنش در محور مقاومت است.

نظرات بینندگان