arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۸

آلودگی هوا استخوان‌هایتان را می‌شکند

تیمی از پژوهشگران بین‌المللی با بررسی شهر حیدرآباد هندوستان به‌عنوان نمونه‌ای از شهرهای دارای هوای آلوده، دریافتند تنفس در هوای دارای آلاینده‌های جوی موجب کاهش استحکام و سلامت استخوان‌های بدن انسان می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تیمی از پژوهشگران بین‌المللی با بررسی شهر حیدرآباد هندوستان به‌عنوان نمونه‌ای از شهرهای دارای هوای آلوده، دریافتند تنفس در هوای دارای آلاینده‌های جوی موجب کاهش استحکام و سلامت استخوان‌های بدن انسان می‌شود.

 نتایج یک مطالعه جدید توسط پژوهشگران نشان می‌دهد که آلودگی هوا نه‌تنها خطر ابتلا به سرطان ریه، سکته مغزی و بیماری‌های تنفسی و مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد، بلکه قرار گرفتن در محیط‌های دارای آلودگی هوا برای استخوان‌های انسان نیز خطرناک بوده و تأثیراتی منفی در پی دارد.

پژوهشگران در این مطالعات از کشور هندوستان به‌عنوان یک نمونه مطالعاتی استفاده کرده و طی این تحقیق که در هند انجام شد بیش از 3 هزار و 700 نفر در 28 روستای و منطقه شهری حیدرآباد موردبررسی قرار گرفتند.

محققان و اعضای این تیم تحقیقاتی میزان آلودگی هوا و ریز ذرات مختلف موجود در آن تخمین زده و به‌طور خاص به‌اندازه گیری آلودگی هوا شامل ریز ذرات با اندازه دو و نیم میکرومتر یا کمتر پرداخته و همچنین تأثیر کربن سیاه را در هوای مورداستفاده جهت تنفس افراد بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تنفس در هوای آلوده چه تأثیر مخربی روی سلامت و استحکام استخوان‌های انسان دارد. استنشاق ذرات آلاینده می‌تواند به از دست دادن توده استخوان در اثر استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از آلودگی هوا منجر شود.

محققان گفتند كه سطح ذرات موجود در هوای این منطقه به‌مراتب بالاتر از حد مجاز اعلام‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. آن‌ها سپس این اطلاعات را با تراکم استخوان موجود در ستون فقرات، کمر و لگن ساکنان مناطق دارای هوای آلوده مقایسه کردند. درنتیجه این بررسی‌ها مشخص شد که قرار گرفتن در معرض سطوح بالای ذرات ریز آلاینده‌های جوی با توده استخوانی پایین مرتبط است.

اوتاویو رانزانی (Otavio Ranzani) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و محقق دوره پسادکترای دانشگاه بارسلونا و انستیتوی بهداشت جهانی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: «نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تنفس در هوای آلوده چه تأثیر مخربی روی سلامت و استحکام استخوان‌های انسان دارد. استنشاق ذرات آلاینده می‌تواند به از دست دادن توده استخوان در اثر استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از آلودگی هوا منجر شود.»

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 سیناپرس

نظرات بینندگان