arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰

سيدمهدي طباطبايي: اگر هنوز هم بگوئيم ديگران بد هستند، به صورت ضمني قبول كرده‌ايم كه بي‌عرضه هستيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: مراسم اختتاميه بخش خانواده هفدهمين المپياد بين‌المللي قرآن و حديث طلاب غيرايراني، شب گذشته، 18بهمن‌ماه در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي طباطبايي، از خطباي معروف كشور و از استادان حوزه علميه در مراسم اختتاميه بخش خانواده المپياد قرآن و حديث طلاب غيرايراني كه در مركز فقهي ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بيان اين مطلب تصريح كرد: انسان داراي جسم و روح است كه با نبود روح جسم مي‌ميرد؛ روح انسان اگر به روح فطري تبديل شود روح قرآني خواهد شد و اگر ضعيف بماند مصداق «اولئك كالانعام» خواهد بود.

وي افزود: با بيان قرآن كه فرموده «و نفخت فيه من روحي» ما پنج نوع روح داريم كه اولين آن‌ها غريزه است.

طباطبايي بيان كرد: از آدم تا خاتم و همه انبياء كه آمدند دين را آوردند و اين دين هميشه چيزي است كه متخيل به آن هستيم كه داريم اما در عمل به علت عدم رشد اخلاقي نداريم.

وي ادامه داد: هرقدر فطرت در وجود بشر رشد كند و تقويت شود زندگي شيرين‌تري ايجاد مي‌شود و در يك جمله زندگي شيرين در سايه رشد فطرت است.

طباطبايي عنوان كرد: هر قدر عقل و ادب در وجود آدمي رشد كند انسان مراتب بهتري از كمال را طي مي‌كند و بدبخت كسي است كه عقلش راكد مانده و از آن استفاده‌اي نكرده است.

وي با بيان اينكه قرآن كريم در وصف جهنمي‌ها مي‌فرمايد" اگر ما تعقل مي‌كرديم و مي‌شنيديم اهل جهنم نبوديم"، تصريح كرد: مغز انسان در اثر خشم و غضب به گفتار و اعمال نابهنجار رو مي‌آورد.

نماينده سابق مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: هر فردي يكبار خشم و غضبش را فرو بخورد خداوند هم حسنه به او مي‌دهد و هم روزيش را زياد مي‌كند و هم بدنش سالم مي‌ماند.

وي با بيان اينكه بيماري بدني و روحي دو قسم بيماري است، ادامه داد: در روايات است كه درد روحي در خود انسان و درمان آن هم در خود اوست و بايد تصميم بگيرد و تمرين كند تا بيماري روحيش برطرف شود.

طباطبايي با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ عذرخواهي در مواقع اشتباه كردن عنوان كرد: 33 سال از انقلاب مي‌گذرد و اگر هنوز هم بگوئيم ديگران بد هستند، به صورت ضمني قبول كرده‌ايم كه بي‌عرضه هستيم.

وي بيان كرد: حضرت آدم وقتي مرتكب خطا شد نگفت شيطان مقصر است و خودش قصورش را پذيرفت و حضرت موسي(ع) نيز گفت" من خودم به خودم ظلم كردم".

استاد حوزه علميه اظهار كرد: دولتمردان و رؤسا و بزرگان بدانند كه اقرار به اشتباه كردن و پوزش خواستن هنر است و عظمت يك انسان را مي‌رساند.

طباطبايي بيان كرد: اگر هميشه ديگران را مقصر بدانيم خودمان رشد نخواهيم كرد و موفقيت از آن كسي است كه به اشتباهش اقرار كند و در رفع آن بكوشد.

وي تأكيد كرد: اخلاق قرآن و پيامبر(ص)، عقل را حفظ كردن و زوال عقل هم از سوي شهوت و غضب است و با كنترل اين دو مي‌توان عقل را تقويت كرد.

وي با توصيه به قرائت دائمي دعاي كميل در شب‌هاي جمعه و دعاي ندبه در روز جمعه اظهار كرد: در روزي كه امام زمان (عج) بيايد با دستي كه بر سر مردم مي‌گذارد عقول رشد مي‌كند و چون عقل رشد مي‌كند با دعاي ندبه از ايشان بخواهيم كه عقل ما را در همين ايام عمر رشد دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
saeed
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
0
0
خوب بود
نظرات بینندگان