arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۸

بیماری‌های چاق‌كننده

چاقی همیشه به خاطر خوردن غذای زیاد نیست و برخی بیماری‌های زمینه‌ای آنها موجب چاقی شان شده كه می‌توان به این موارد اشاره كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چاقی همیشه به خاطر خوردن غذای زیاد نیست و برخی بیماری‌های زمینه‌ای آنها موجب چاقی شان شده كه می‌توان به این موارد اشاره كرد.

هیپوتیروئیدی: اگر تیروئید شما نتواند به اندازه كافی هورمون تولید كند، علائمی در شما ظاهر می‌شود كه عبارتند از احساس خستگی، ضعف، سرما و افزایش وزن.

عدم ترشح هورمون تیروئید كافی،‌ موجب كندی متابولیسم شده و این احتمال اضافه‌وزن و چاقی را افزایش می‌دهد. حتی اگر عملكرد تیروئید اندكی كم یا در حد طبیعی باشد هم ممكن است اضافه‌وزن ایجاد شود. درمان هیپوتیروئیدیسم با داروها از افزایش وزن جلوگیری می‌كند.

یائسگی: یائسگی و كم شدن استروژن را در سال‌های میانی عمر خود مقصر اضافه‌وزن ندانید.اینها ممكن است در حول و حوش همان زمان یعنی در 40 تا 50 سالگی ایجاد شود، ولی تغییرات سطح هورمون‌ها حتما دلیل اصلی نیست. پیری و افزایش سن موجب كند شدن متابولیسم می‌شود بنابراین كالری كمتری در بدن می‌سوزد و هر گونه تغییر در رویه زندگی مثل ورزش و تحرك كمتر نقش مهمی در چاقی دارند.اضافه‌وزن مرتبط با یائسگی به دلیل تجمع چربی در اطراف مچ و شكم است.

كوشینگ: اضافه‌وزن یكی از شایع‌ترین علائم بیماری كوشینگ است. بیماری‌ای كه در آن هورمون كورتیزول زیادی در بدن تولید می‌شود. نشانه‌های كوشینگ می‌تواند حتی در اثر مصرف كورتون‌هایی كه برای درمان آسم استفاده می‌شود، اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به آرتروز یا لوپوس هم اگر طولانی مدت از كورتون استفاده كنند در معرض خطر این نشانه‌ها هستند.

كوشینگ وقتی ایجاد می‌شود كه غده آدرنال میزان زیادی هورمون كورتیزول ترشح می‌كند و صورت، گردن، پشت گردن و مچ‌ها در این بیماری چاق می‌شوند.

تخمدان پُلی كیستیك: تخمدان پُر از كیست یكی از مشكلات هورمونی زنان در سنین باروری است. بسیاری از زنان مبتلا به تخمدان پُر از كیست در تخمدان‌هایشان كیست‌های كوچك دارند.

این مشكل ممكن است روی تعادل هورمون‌هایی كه در دوران قاعدگی زنان ترشح می‌شود، تاثیر بگذارد. نهایتا عدم تعادل هورمونی به رویش موهای زائد و زیاد و بروز جوش روی پوست منجر می شود. زنان مبتلا به این مشكل به انسولین مقاوم هستند و سبب اضافه‌وزن آنها می‌شود.

چاقی شكمی و نشیمنگاه در این زنان دیده شده و بیماری قلبی این زنان را تهدید می‌كند.

ترك سیگار: به‌جز بیماری‌های ذكر شده ، افرادی كه سیگارشان را ترك می‌كنند در حدود دو تا 5/4 كیلوگرم وزن اضافه می‌كنند، چرا كه نیكوتین سبب كاهش اشتها می‌شود، بنابراین وقتی كسی سیگارش را ترك می‌كند بیشتر احساس گرسنگی می‌كند و بیشتر می‌خورد.

 روزنامه جام جم

نظرات بینندگان