arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰

واکنش وززشی نویسان به اقدام گروه تئاتر فرانسوي در جشنواره فجر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سيدعبدالحميد احمدي، رييس انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي، توهين گروه تئاتري فرانسوي در جشنواره تئاتر فجر را محكوم و عذرخواهي عوامل ذيربط را خواستار شد.

به گزارش ايسنا، رييس انجمن ورزشي نويسان در نمابري كه در اختيار ايسنا قرار داده، در اين رابطه آورده است: يك گروه تئاتري فرانسوي در جشنواره تئاتر فجر، در روي صحنه در نام گذاري اسب خود از نام علي دايي استفاده كرده كه اين موضوع باعث رنجش خاطر علي دايي گرديده است. وي در گفت و گو با خبرنگاران، گلايه و دلخوري شديد خود را از اين مسئله ابراز كرده و گفته است: "در همه جاي دنيا اگر كسي فقط يك روز به كشورش خدمت كرده باشد، به او احترام مي‌كنند ولي اينجا فقط دنبال خراب كردن انسان هستند. وقتي برخورد مردم را با خودم مي‌بينم كه در بدترين شرايط پشتيبان من بوده‌اند، مي‌فهمم كه آن‌ها خيلي بهتر از مسئولان قدر قهرمانان‌شان را مي‌دانند. متاسفانه برخي مسئولان فقط به ميزشان چسبيده‌اند. وقتي اين گونه آدم‌ها دور مي‌گيرند، اين مي‌شود كه يك گروه فرانسوي چنين تئاتري را اجرا مي‌كنند و من براي مسئولاني متاسف هستم كه اجازه اجراي آن را دادند. متاسفانه وقتي در تلويزيون و در برنامه‌اي به قهرمان‌ها توهين مي‌كنند، ديگر چه كار مي‌شود؟ خيلي حرف‌ها را نمي‌شود گفت و بهتر است در دل‌مان باقي بمانند تا تعبير‌هاي غلطي از آن‌ها نشود".

متاسفانه بايد اذعان كرد كه حرف ها و گلايه هاي علي دايي از دست اندركاران تئاتر فجر و برنامه خنده بازار تلويزيون، كه در آن احساس اهانت كاملا ملموس و مشهود است، حرف و گلايه درستي است و دست اندركاران چنين برنامه هايي بايد موقعيت و شخصيت افراد، و به ويژه كساني كه در نزد مردم از جايگاه و اعتبار ويژه اي برخوردارند، را مورد توجه و ملاحظه جدي قرار دهند.

علي دايي به دليل همه تلاش ها و فعاليت هايي كه در عرصه فوتبال ملي ايران داشته است به حق در ورزش و فوتبال كشور جزو نخبگان و افراد سرآمد است و به همين سبب بايد براي او و ساير نخبگاني در اين سطح و موقعيت، احترام و ارزش خاصي قائل بود. همانگونه كه انتظار مردم از علي دايي و افرادي چون او انتظاري ديگر است و توقع دارند كه همواره رفتار و شخصيت متفاوت و در سطحي فراتر از ديگران داشته باشند، اين انتظار به حق نيز از سوي علي دايي و ساير قهرمانان ملي وجود دارد كه با برخي نمايش ها و هزله گويي ها، شخصيت و جايگاه اجتماعي شان مورد تهاجم و تخريب واقع نشود.

به يقين اين ظرفيت در علي دايي و افرادي چون او كه در نزد مردم شناخته شده و مورد توجه اند وجود دارد كه اگر انتقادي به رفتار و گفتارشان باشد و در رسانه ها مورد نقد منتقدين واقع شوند، رنجشي از اين انتقاد نداشته باشند و آن را در جهت كمك به رفع نقايص خود قلمداد كنند، اما اينكه كساني بخواهند در قالب يك برنامه طنز تلويزيوني و يا اجراي يك نمايش صحنه اي، آن هم نه با رويكرد هنرمندانه و انتقادي، بلكه فقط وقت گذراني و سرگرمي، با اسم و عناوين و شخصيت افراد شناخته شده بازي كنند به هيچ وجه پذيرفتني نيست و بايد از تكرار آن پرهيز شود. از اين رو جا دارد كه دست اندركاران و عوامل مرتبط با نمايش اخير در اولين فرصت و قبل از پايان دهه فجر از رفتار ناپسند و نسنجيده خود نسبت به علي دايي عذرخواهي كنند تا كدورت ايجاد شده از بين برود.
نظرات بینندگان