arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۰

روایت نیویورک‌تایمز از اختلاف شدید تل‌آویو و واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایالات متحده آمریکا و رژیم اسرائیل همچنان در خصوص ایران دچار اختلاف‌نظری شدید هستند. در حالی که اسرائیل مدعی است که ایران یک تهدید جدی محسوب می‌شود و در حال ورود به منطقه امن (تولید سلاح هسته‌ای) است، آمریکا بر این باور است که چنین تهدیدی در حال حاضر جدی نیست.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، ایالات متحده آمریکا و رژیم اسرائیل همچنان در خصوص ایران دچار اختلاف‌نظری شدید هستند. در حالی که اسرائیل مدعی است که ایران یک تهدید جدی محسوب می‌شود و در حال ورود به منطقه امن (تولید سلاح هسته‌ای) است، آمریکا بر این باور است که چنین تهدیدی در حال حاضر جدی نیست.

بنابراین گزارش، ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از عبارت "منطقه امن" استفاده کرد تا بتواند نشان دهد که شرایط به گونه‌ای است که اسرائیل بیش از این نمی‌تواند برای حمله به تاسیسات اتمی ایران صبر کند. اما دولت اوباما ضمن قبول نداشتن این ادعا راه‌حل‌های دیگری را برای آنچه تضعیف ایران می‌پندارد، در نظر دارد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، مقامات ارشد اسرائیلی از جمله وزیر خارجه و رئیس موساد به واشنگتن سفر کرده‌اند که مقامات آمریکایی را قانع کنند که رسیدن ایران به منطقه امن در حال نزدیک شدن است. اما برخی مقامات آمریکایی نیز به تل‌آویو سفر کرده‌اند تا نشان دهند که هنوز زمان زیادی باقی مانده است تا به تحریم‌ها و اقدامات مخفی علیه ایران فرصت داده شود.

ماه گذشته، باراک اوباما در یک مکالمه تلفنی با نتانیاهو تلاش کرد تا وی را از هرگونه حمله به ایران بازدارد. این مطلب را یک مقام دولت اوباما به شرط آنکه نامش فاش نشود، اظهار داشت.

به نوشته این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل در خصوص ورود به این منطقه امن، بسیار کلیدی است. این امر نه تنها در خصوص زمان‌بندی یا "بلوف" حمله به ایران، بلکه در خصوص چگونگی تاثیر تحریم‌ها بر این کشور نیز مهم است.

بنابراین گزارش، یک مقام آمریکایی رفتار اسرائیل را ناامیدکننده توصیف کرده است. اسرائیل تنها بر روی مساله انتقال تاسیسات اتمی ایران به فردو در نزدیکی قم تمرکز کرده که بهترین بمب‌های سنگرشکن آمریکایی نیز از پس گرانیت‌های آن برنمی‌آیند. اسرائیلی‌ها می‌گویند که ایران به راحتی می‌تواند بازرسان آژانس را بیرون کرده و به غنی‌سازی در این سایت بپردازد بدون آنکه از تخریب آن هراسی داشته باشد.

اما همین مقام آمریکایی بر این باور است که دیدگاه آمریکایی‌ها با صهیونیست‌ها کاملا متفاوت است. آمریکایی‌ها گزینه‌های متعدد دیگری را در نظر دارند که گزینه‌های اقتصادی از آن جمله است. با این حال اسرائیل و آمریکا اکنون بهتر رابطه برقرار می‌کنند، همان‌طور که اوباما تصریح کرده است که فکر نمی‌کند تل‌آویو قصد تجاوز به ایران را داشته باشد.

صهیونیست‌ها طی هفته‌های اخیر جنگ روانی گسترده‌ای را با ادعای تجاوز احتمالی به ایران به راخ انداخته‌اند اما روشن است که اسرائیل به هیچ‌وجه به تنهایی چنین توانی را نخواهد داشت و در چنین شرایطی اختلاف نظر با آمریکا به مثابه بلوف بودن تمام ادعاهای اسرائیل در خصوص حمله به ایران است.
نظرات بینندگان