arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۰

سفر مقام ارشد چینی به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه چین امروز جمعه اعلام کرد که یک مقام ارشد خود را روز یک شنبه به منظور گفتگو پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، به تهران اعزام می‌کند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، "لیو ویمن" سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر اینکه چین همچنان بر گزینه گفتگو به جای تحریم تاکید دارد گفت: "ما ژائو ژو" معاون وزیر خارجه چین رو یک شنبه برای مذاکرات هسته ای عازم تهران خواهد شد.

ویمن در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد: چین همچنان معتقد است که مناسب‌ترین کانال برای حل مساله هسته‌ای ایران گفتگو و مذاکره است.

براساس این گزارش، آمریکا واتحادیه اروپا به منظور توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اقدام به تحریم صنعت نفت این کشور با هدف کاهش درآمدهای نفتی کرده‌اند.این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای اش ماهیت صلح‌آمیز دارد و با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد.

چین یکی از متحدین سیاسی ایران و بزرگترین وارد کننده نفت ایران است. طی یک ماه گذشته کشورهای مختلف غربی بارها مقامات خود را به منظور تحت فشار قرار دادن چین و جلب نظر این کشور برای تحریم ایران به چین اعزام کرده اند.

"تیموتی گیتنر" وزیر خزانه داری آمریکا در ماه ژانویه با مقامات چین دیدار و گفتگو کرد. "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان نیز با هدف گفتگو در مورد ایران دیداری سه روزه از پکن داشت.

"استفان هارپر" نخست وزیر کانادا نیز برای مذاکره درباره مسائل اقتصادی از جمله فروش نفت این کشور به چین سفر کرده است.
نظرات بینندگان