arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۸
رای الیوم گزارش داد؛

حکایت موشکهای کروز و اشتباه ایران در مورد آن چیست؟

در حاشیه ترور سردار سلیمانی، تمرکز رسانه های کشورهای حاشیه خلیج فارس، روی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بود که پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی، سرنگون شد و در همان ابتدا، احتمال اشتباه موشکهای ایرانی، مطرح شد و در ادامه، اتهامات بین المللی...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حکایت موشکهای کروز و اشتباه ایران در مورد آن چیست؟

خالد الجيوسي در رای الیوم نوشت: در حاشیه ترور سردار سلیمانی، تمرکز رسانه های کشورهای حاشیه خلیج فارس، روی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بود که پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی، سرنگون شد و در همان ابتدا، احتمال اشتباه موشکهای ایرانی، مطرح شد و در ادامه، اتهامات بین المللی شنیده شد که ایران را در قفس اتهام قرار داده و طبق توصیف ایران، نگاهها را از ترور سلیمانی، منحرف کرده و از اهمیت قدرتنمایی ایران بکاهد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می رسد به دنبال اتهاماتی که متوجه ایران شد، در نهایت، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، امیر علی حاجی زاده، به سرعت به اشتباه اذعان کرده، نیروهای خود را مسئول سقوط هواپیمای اوکراینی دانست و بر آمادگی نیروهای هوایی برای اجرای هر تصمیمی که مسئولان اتخاذ کنند، تاکید کرد.

مساله جالب توجه در تصمیم ایران، اقرار به اشتباه نیروهای هوایی بود؛ به نحوی که مسئولیت متوجه نیروهای مسئول دفاع از تهران شود؛ چرا که آمریکا تهدید کرده بود که 52 نقطه در ایران را هدف می گیرد و در ادامه، هواپیمای اوکراینی، یک موشک کروز تشخیص داده شد.

چه بسا صحبتهای روحانی در مورد حمایت از خانواده های قربانیان این حادثه و محاکمه مسئولان، بتواند خاتمه خوبی برای لیست اتهامات بین المللی باشد که سعی داشتند هدف گرفتن این هواپیما را عمدی تلقی کنند.

پس از آنکه غبار این معرکه و پاسخ ایران به ترور سلیمانی آرام شود، دولت ایران لیستی از درسهای گرفته شده از حوادث اخیر را بررسی می کند که منجر به ایجاد شرایطی نزدیک به جنگ شد. همانطور که حاجی زاده در لابلای اقرارش به اشتباه، از شلیک موشکهای کروز به سوی ایران و موفقیت سامانه های دفاعی در مقابله با آنها، گفت. این در حالی است که آمریکا از شلیک موشکهای کروز و نابود شدن آنها، هیچ صحبتی به میان نیاورد.

با در نظر گرفتن حمله رسانه ای ایران به امریکا، انتشار ویدیو هایی می توان سوالاتی را در مورد هدف ایران از اصرار بر نمایش چنین فیلمهایی، مطرح کرد. همانطور که در خطبه نماز جمعه، بار دیگر دختر سردار سلیمانی حاضر شده و به زبان عربی در مورد پدرش صحبت کرد.

حال، سوال مهم آن است که آیا فصل تازه ای در حال شروع است یا اینکه اقدامات ایران تنها یک جنگ روانی محسوب می شود که این کشور قصد دارد برخی اهداف رسانه ای و چه بسا، سیاسی خود را بدین وسیله محقق کند؟

نظرات بینندگان