arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۸

لایو خبر - ۲۲ دی ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همسر خلبان هواپیمای اوکراینی: به او گفتم پرواز نکن
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۴۴

همسر خلبان هواپیمای سقوط کرده اوکراینی، می‌گوید از همسرش تقاضا کرده بوده در گرماگرم نگرانی‌های ناشی از جنگ به ایران پرواز نکند. کاترینا به شبکه خبری «اسکای نیوز» گفت: «به او گفتم پرواز نکن! این کار را نکن! اما او گفت: «نمی‌توانم حرفم را عوض کنم. اگر من نروم، کس دیگری نیست. اگر پرواز در برنامه باشد، باید پرواز کنم.» از او خواستم بماند.» خانم گاپوننکو گفته نمی‌داند به چه دلیل مقامات اوکراینی - در شرایطی که اوضاع امنیتی متشنج بوده، به هواپیما اجازه پرواز به تهران را داده بوده‌اند. او گفت: «این پرواز اوایل دسامبر برنامه ریزی شده بود که در آن موقع هیچ‌گونه نگرانی در مورد (ایمنی) تهران وجود نداشت. اما درست پیش از پرواز، خصومت‌ها آغاز شد. ما از وضعیت آمریکا خبر داشتیم، از وضعیت عراق خبر داشتیم، می‌دانستیم امنیت وجود ندارد، و باور نمی‌کردیم پرواز (به تهران) لغو نشده باشد. این اولین سئوال است. من کاری ندارم چه کسی مقصر است. می‌خواهم بدانم چرا آن‌ها (مقامات مسئول) اجازه دادند پرواز طبق برنامه پیش برود..»

آغاز به کار اجرایی عملیات بازار باز
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۳۵

بانک مرکزی در یک اطلاعیه رسمی، از آغاز به کار اجرای عملیات بازار باز در بانک مرکزی خبر داده است. هدف عملیات بازار باز، مدیریت نرخ سود در بازار بین بانکی و کنترل نقدینگی عنوان شده است. همچنین این ابزار، بستر لازم برای سیاست‌های پولی مبتنی بر هدف‌گذاری تورمی را فراهم خواهد کرد. مدیریت نرخ سود در بازار بین بانکی و کنترل نقدینگی، دو هدفی است که بانک مرکزی از عملیات بازار باز دنبال می‌کند و قصد دارد تا کریدوری مطمئن برای نرخ سود حساب‌شده بانکی ایجاد نماید.

اوکراین به هر خانواده قربانی سقوط هواپیما ۸۳۵۰ دلار غرامت می دهد
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۳۳

اولکسی هونچاروک نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که دولت اوکراین مبلغ ۲۰۰ هزار گریونا (معادل ۸۳۵۰ دلار) به هر یک از خانواده‌های قربانیان این حادثه پرداخت خواهد کرد. به گفتۀ هونچاروک، پرداخت غرامت به خانواده‌های کادر پرواز این هواپیما نیز بر عهدۀ شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین است. هنوز شرکت شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین به این خبر واکنشی نشان نداده است. نخست‌وزیر اوکراین افزود که دیپلماتهای اوکراینی نیز همزمان در حال بررسی چگونگی دریافت غرامت از مقامات ایرانی هستند.

سردار سلامی: سپاه مسئولیتی برای توقف پروازهای مسافربری ندارد
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۳۳

علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس گفت که در جلسه غیرعلنی سردار سلامی فرمانده سپاه درباره اینکه چرا آن زمان پروازهای مسافربری متوقف نشده گفت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست. لذا سپاه مسئولیتی برای توقف پروازهای مسافربری ندارد. این موضوع مهمی بود اما همچنان ابهامات و سوالات زیادی در ذهن نمایندگان وجود دارد.

سفیر انگلیس: ۵ دقیقه بعد از اینکه شعار‌ها شروع شد محل را ترک کردم
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۲۸

«راب مک ایر» سفیر انگلیس که شب گذشته در تهران بازداشت شده بود در حساب توئیتری خود نوشت: «می‌توانم تایید کنم من در هیچ اعتراضی شرکت نکردم. به رویدادی رفتم که گفته شده بود تجمعی به یاد قربانیان تراژدی پرواز 752 بود. طبیعی بود که بروم تا به قربانیان، که برخی از آنها بریتانیایی بودند، ادای احترام کنم. 5 دقیقه بعد از اینکه شعارها شروع شد محل را ترک کردم.» وی در ادامه افزود: «بعد از ترک منطقه به مدت نیم بازداشت شدم. بازداشت دیپلماتها در همه کشورها غیرقانونی است..بیانیه وزارت خارجه(انگلیس) را بخوانید».

امیر قطر وارد تهران شد
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۲۸

خبرگزاری قطر اعلام کرد «تمیم بن حمد» در سفر رسمی به تهران درباره روابط دوجانبه، راه‌های تقویت آن و همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو می‌کند.

پرداخت غرامت به خانواده قربانیان سقوط هواپیما؟
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۲۸

حسن روحانی و ولودیمیر زلنسکی، رؤسای جمهور ایران و اوکراین عصر شنبه برای دومین بار در هفتۀ گذشته با یکدیگر بصورت تلفنی در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران گفتگو کردند. پس از این گفتگو، زلنسکی از پرداخت غرامت به خانوادۀ قربانیان این حادثه خبر داد. اندکی پس از سخنرانی زلنسکی، اولکسی هونچاروک نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که دولت اوکراین مبلغ ۲۰۰ هزار گریونا (معادل ۸۳۵۰ دلار) به هر یک از خانواده‌های قربانیان این حادثه پرداخت خواهد کرد. به گفتۀ هونچاروک، پرداخت غرامت به خانواده‌های کادر پرواز این هواپیما نیز بر عهدۀ شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین است. هنوز شرکت شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین به این خبر واکنشی نشان نداده است. نخست‌وزیر اوکراین افزود که دیپلماتهای اوکراینی نیز همزمان در حال بررسی چگونگی دریافت غرامت از مقامات ایرانی هستند.

تولید پراید ۱۳۲ متوقف شد
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۲۷

مدیرعامل سایپا گفت: هفته گذشته و ۱۰ روز زودتر از وعده داده شده، تولید خودرو پراید۱۳۲ متوقف شد و مطابق برنامه اعلام شده، خودروهای پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ هم در چند ماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می‌شوند.

ظریف با پادشاه جدید عمان دیدار کرد
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۲۷

وزیر امور خارجه که به نمایندگی از دولت و ملت ایران برای شرکت در مراسم گرامی‌داشت سلطان فقید عمان به مسقط سفر کرده است، با سلطان هیثم بن طارق پادشاه جدید عمان دیدار کرد. ظریف ضمن تسلیت درگذشت سلطان قابوس، آغاز مسئولیت وی را تبریک گفت و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه و تعمیق روابط دوستانه و دیرینه دو کشور اعلام داشت.

اخبار غیررسمی از ردصلاحیت علی مطهری و محمود صادقی
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۲۶

بر اساس گزارش رسانه های اصولگرا، گفته می‌شود، محمود صادقی، علی مطهری، تابش، الیاس حضرتی، بهروز نعمتی، غلامرضا کاتب، نقوی حسینی، حمیده‌زرآبادی و نادرقاضی پور از جمله نماینده فعلی مجلس هستند که صلاحیت آنها برای کاندیداتوری مجدد در انتخابات مجلس شورای اسلامی رد شده است. بهروز نعمتی، سیدحسین نقوی حسینی، نادر قاضی‌پور، غلامرضا کاتب و محمدرضا تابش هم ردصلاحیت شده‌اند. برخی منابع هم از رد صلاحیت حدود ۸۰ نماینده اصولگرا و اصلاح‌طلب مجلس فعلی، خبر داده اند. همچنین گفته می شود در بین چهره‌های شاخص سیاسی از میان تایید صلاحیت‌ شده‌ها نام افرادی همچون مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، سیدفرید موسوی، فریده اولاد قباد، ابوالفضل سروش، علیرضا رحیمی، محمدباقر قالیباف، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری، علیرضا محجوب و الهه راستگو به چشم می‌خورد.

 

برگرفته از فارس و تسنیم

یک کشته و یک مفقود در سیل هرمزگان و سیستان و بلوچستان
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۲۵

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر از کشته شدن یک تن در استان هرمزگان و مفقود شدن یک تن در سیستان و بلوچستان طی حوادث جوی ٧٢ ساعت گذشته خبر داد.

واکنش عجیب معاون وزیر ورزش به مهاجرت کیمیا علیزاده
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۲۳

مهین فرهادی زاد، معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان درباره مهاجرت کیمیا علیزاده و پست اینستاگرامی او گفت: مطلب کیمیا را نخواندم اما تا جایی که می‌دانم او دوست داشت در فیزیوتراپی ادامه تحصیل دهد در حالی که ورزشکاران ما فقط می‌توانند در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل بدهند که به همین دلیل رفت.

روزنامه جمهوری اسلامی: مقصران نحوه انتشار خبر سقوط هواپیما یا استعفا دهند یا برکنار شوند
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۱۲

روزنامه جمهوری اسلامی درباره نحوه انتشار خبر علت سقوط هواپیمای لاوکراینی و اینکه با اشتباه سیستم پدافندی سرنگون شده، نوشت: پیشنهاد ما به کلیه مسئولین و دست‌اندرکاران اینست که برای جلب اعتماد مردم و افکار عمومی، اقدام به عذرخواهی‌ نمایند، افراد قاصر استعفا بدهند، افراد مقصر به قانون سپرده و مجازات شوند. این اقدامات باید هرچه سریع‌تر صورت بگیرند و مانند بسیاری از موارد گذشته به دست فراموشی سپرده نشوند.

وضعیت بحرانی سیل در سیستان و بلوچستان
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۰۷

بر اثر بارشها که به صورت مستمر و بدون توقف و منظم از روز جمعه تا شب گذشته ادامه داشت، شهرستانهای خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته‌ و در پی آن مردم برخی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان تا کمر در آب فرو رفته‌اند، مدارس 12 شهر تعطیل شده و امکانات هلال احمر برای کمک رسانی کافی نیست چرا که امکانات و زیرساخت‌های مناسب به اندازه کافی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی روستایی و نیز خدمات رسانی به سیل زده های محروم استان وجود ندارد.

واکنش ترامپ به رویدادهای شنبه شب تهران
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۰۶

ترامپ رئیس جمهور آمریکا در صفحه توییترش اظهاراتی مداخله‌جویانه را درباره تجمعات شب گذشته جمعی از دانشجویان که برای یادبود جان باختن تعدادی از هم‌وطنانمان در حادثه مورد هدف قرار گرفتن غیرعمد هواپیمای مسافربری اوکراینی برگزار شده بود، مطرح کرده و نوشت که ایران باید به گروه‌های حقوق بشر اجازه بدهد حقیقت کنونی اعتراضات در جریان مردم ایران را نظارت کرده و گزارش بدهند. وی در اظهاراتی فرافکنانه خطاب به مردم ایران مدعی شد که من از ابتدای دوره ریاست جمهوریم با شما ایستاده‌ام و دولت من همچنان با شما خواهد ایستاد. ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

محسن هاشمی: نیاز به مسئولیت پذیری مقامات داریم نه انداختن تقصیرات به گردن زیردستان
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۰۴

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: برای ترمیم اعتماد ملی نیاز به مسئولیت پذیری مقامات داریم نه فرافکنی و انداختن تقصیرات به گردن دیگران یا زیردستان. وی ضمن قدردانی از توضیحات ارائه شده و پذیرش قصور و مسئولیت اشتباه، گفت: باید توجه داشته باشیم بدتر از شلیک سهوی به هواپیما، شلیک عمدی به اعتماد عمومی است و چرا باید حقیقت از رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی پنهان نگهداشته شود و بعد از اعلام دولت‌های بیگانه به اطلاع مسئولان خودمان برسد؟ هاشمی ادامه داد که نباید عملکرد صداوسیما و رسانه های رسمی را در تهییج بیش از اندازه مردم و دوقطبی کردن فضای جامعه نادیده گرفت که برخی مشکلات کوچک را بزرگنمایی می کنند و از کنار مشکلات بزرگ با بی توجهی می گذرند.

واکنش وزارت خارجه به بازداشت سفیر انگلیس
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۰۳

ایرنا نوشت که خبرنگار این خبرگزاری درباره جزییات بازداشت و آزادی «مک ایر» سفیر انگلیس در تهران از وزارت امور خارجه کسب اطلاع کرد که این وزارتخانه در خصوص موضوع دستگیری، در انتظار گزارش نیروی انتظامی و اطلاع از جزییات امر است. در جریان تجمع شامگاه گذشته جمعی از مردم در مقابل دانشگاه امیرکبیر، سفیر انگلیس در تهران که در میان تجمع‌ حاضر شده بود، برای ساعاتی بازداشت شد. مراتب اعتراض پس از بازداشت به وی گفته و بعد آزاد شد.

آمریکا: بازدارندگی نظامی را علیه ایران را بازگردانده‌ایم
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۳:۰۲

مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به تحریم‌های اعلام شده در روز گذشته علیه ایران اشاره کرد و گفت که این‌ها بخشی از راهبردی است که واشنگتن در یک سال و نیم گذشته در قبال ایران دنبال کرده است. اورتاگوس راهبرد آمریکا در قبال ایران پس از ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس و حملات موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق را اینگونه توصیف کرد: ما ایران را از لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی منزوی می‌کنیم تا زمانی که مثل یک کشور عادی رفتار کند؛ و اکنون بازدارندگی نظامی را نیز بازگردانده‌ایم. وی همچنین با تکرار ادعاهای رسانه‌های غربی مبنی بر کشته شدن یکهزار و پانصد نفر و بازداشت ده‌ها هزار تن در حوادث آبان‌ماه در ایران، گفت که آمریکا علاوه بر ایران، اعتراضات در عراق و لبنان را نیز رصد می‌کند.

بازگشت کالدرون به پرسپولیس منتفی شد
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۲:۵۹

انصاری فرد مدیرعامل پرسپولیس اعلام کرد: با منتفی شدن بازگشت «گابریل کالدرون»، تلاش بر این است که سرمربی جدید را معرفی کنیم. تا یکشنبه شب یا روز دوشنبه سرمربی جدید تیم معرفی می‌شود.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۰:۱۸

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان