arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۸

نبیه بری: علت بحران اقتصادی لبنان، سیاسی است

«نبیه بری» رهبر جنبش شیعی اَمَل و رییس مجلس ملی لبنان دوشنبه شب گفت: علت ۵۰ درصد بحران اجتماعی و اقتصادی لبنان، سیاسی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، وی در جمع نمایندگان اتحادیه روزنامه نگاران این کشور در بیروت افزود: بر دولت لازم است با فساد مبارزه کند و کشور را از بحران موجود نجات دهد.

نبیه بری گفت: نجات لبنان و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی آن امکان پذیر است و راه حل آن، تدبیر و سیاست ورزی و برخورداری از دولت تکنو – سیاسی است.

رییس مجلس لبنان خاطرنشان کرد: ما از سال ۱۹۱۴ میلادی تاکنون بحران های بزرگی را پشت سر گذاشته ایم اما بحران موجود بی سابقه است.

وی در مورد تشکیل دولت جدید به ریاست «حسان دیاب»، اظهار داشت : به محض این که وی کابینه ی فن سالار (تکنوکرات) خود را تشکیل داد به آن رای اعتماد می دهیم اما من و فراکسیون وابسته به من در آن کابینه مشارکت نمی کنیم.

بری که خود و اعضای فراکسیون «پیشرفت و آزادی» وابسته به او به نخست وزیر منتخب برای تشکیل دولت جدید رای داده بودند، پیش از این هم گفته بود: من و اعضای فراکسیون این جنبش در دولت مستقل و فن سالار (تکنوکرات) به ریاست حسان دیاب شرکت نمی کنیم و خواهان دولت تکنو – سیاسی هستیم.

رهبر جنبش امل گفت: مایل نیستم "دیاب" مرا و خودش را محدود و مقید کند. اگر او نمی خواهد با من راه بیاید من با او راه خواهم آمد. "دیاب" شروطی را برای خود و دیگران در نظر گرفته که مطلوب نیست و کارش را برای تشکیل کابینه سخت کرده است.

نخست وزیر منتخب لبنان شنبه گذشته با صدور بیانیه ای در بیروت اعلام کرد که خود را همچنان ملزم و متعهد به شروط و معیارهای زیر برای تشکیل کابینه ی جدید می داند:

- دولت کوچک با ۱۸ وزیر (۹ مسلمان و ۹ مسیحی)

- دولت فن سالار (تکنوکرات)، متخصص، غیر حزبی و غیر سیاسی

- مشارکت بالای زنان در این دولت

- نبود وزیران دولت پیشین که با آغاز جنبش اصلاحی مردم لبنان ساقط شد

- استفاده نکردن از نمایندگان مجلس به عنوان وزیر کابینه ی جدید

- حذف وزیران مشاور یا وزیران به اصطلاح دولت در کابینه ی جدید

- ادغام برخی وزارت خانه ها

"دیاب" از شخصیت های اهل سنت ، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و وزیر پیشین تربیت و آموزش عالی لبنان پایان ماه گذشته با کسب ۶۹ رای ، بیشترین آرای نمایندگان مجلس ملی این کشور را به دست آورد و به عنوان «نامزد پست نخست وزیری» مامور تشکیل کابینه شد.

نبیه بری در مورد جنبش اعتراضی مردم لبنان گفت: ابتدا احساس می کردم یکی از اعضای این جنبش هستم اما امور و شرایط تغییر کرد و دیگر ، این انقلاب و جنبش نیست زیرا سه ایستگاه تلویزیونی، معترضان را به تجمع ، تحصن و تظاهرات دعوت می کنند.

هزاران کارگر، کارمند، جوانان حزبی و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی با تظاهرات و تجمع و تحصن در قالب جنبش اعتراضی از ۲۵ مهرماه تاکنون در شهرهای مختلف لبنان خواستار اصلاح ساختار سیاسی، پایان دادن به سوء مدیریت و فساد مقام ها، رفع بیکاری، گرانی و تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی (لیره) و افزایش حقوق و مزایا هستند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان