arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۷۲۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۸

مشاور پیشین کمیته بین المللی صلیب سرخ: ترور سردار قاسم سلیمانی قابل پیگیری قضایی است

حقوقدان و مشاور کمیته بین المللی صلیب سرخ روز دوشنبه در یادداشتی برای شبکه ان.بی.سی آمریکا تاکید کرد : ترور سردار قاسم سلیمانی در خاک عراق ، از طریق محاکم حقوق بشری قابل پیگیری قضایی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در یادداشت "گوبر رونا" که یک نسخه از آن به دست شبکه تلویزیونی یورو نیوز رسیده، آمده است: مطابق اصل «حق توسل به زور»، توسل به زور یا تهدید به توسل به زور توسط کشورها جز در مقام دفاع مشروع کاملا ممنوع است. این اصل ضمن ممنوع کردن مداخله در امور داخلی سایر کشورها ، اصلی لازم برای محافظت از حق حاکمیت ملی هر کشوری است. اصلی که توسط همه ملل جهان پذیرفته شده است و پس از تدوین منشور سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ میلادی مبانی تدوین و تصویب قوانین بین‌المللی بوده است.

لذا وقتی اعمال زور توسط دولتی در چارچوب مرزهای ملی و بدون نقض حاکمیت ملی صورت می‌گیرد، بررسی ابعاد این اقدام در چارچوب قوانین حقوق بشر و قوانین درگیری‌ های مسلحانه قرار می‌گیرد.

از این نظر حمله موشکی ارتش آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در خاک عراق، آن هم بدون رضایت این کشور، مصداق بارز نقض این اصل بین‌المللی است.

بر این اساس هنوز مشخص نیست که آقای سلیمانی چه تهدید قریب‌ الوقوع غیر قابل مهار و کنترلی بوده که آمریکا چاره‌ای جز حذف او نداشته است ، آن هم در شرایطی که جانشین رسمی او بلافاصله مشخص شد و نیروهای تحت فرمان او همچنان قدرت و توان عملیات دارند.

به همان نسبت، ساقط شدن هواپیمای غیرنظامی اوکراینی توسط ایران نیز با توجه به تفاوت‌های غیرقابل انکار هدف نظامی با پرنده مسافری، قابل توجیه نیست.

بر پایه اصل حق توسل به زور، انتقام جویی نیز دفاع مشروع ملی محسوب نمی‌شود. مثلا بر اساس این ادعا که خون نیروهای آمریکایی توسط آقای سلیمانی ریخته شده، دلیل موجهی برای کشتن او نمی‌تواند باشد همچنین انتقام‌ جویی ایران از آمریکا نیز اصولی نیست. چرا که چرخه‌های بی‌پایان انتقام‌جویی، جهان را تاکنون نابود کرده بود.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

در واکنش به اقدام تروریستی روز جمعه ۱۳ دی دولت دونالد ترامپ که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه از شلیک پانزده فروند موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌ الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان