arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

انگلیس، فرانسه و آلمان «مکانیزم ماشه» برجام را فعال کردند

انگلیس، فرانسه و آلمان سازوکار حل اختلاف برجام، معروف به مکانیسم ماشه را فعال کردند. بنا بر بیانیه صادر شده از سوی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، این دولت‌ها در هماهنگی با سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای رویترز: آلمان، انگلیس و فرانسه تصمیم به استفاده از «مکانیسم ماشه» گرفته‌اند

خبرگزاری رویترز به نقل "دو دیپلمات اروپایی" گزارش کرده که امروز سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه - از اعضای برجام - به اتحادیه اروپا اطلاع خواهند داد که در نظر دارند سازوکار ماشه در برجام را به جریان اندازند.

به گزارش «انتخاب»، به گفته منابع رویترز، دلیل این اقدام "تخلف جدید ایران از برجام" در پی تصمیم دولت آن کشور به کاهش تعهداتش در این توافق است.

به گفته این دو دیپلمات، هدف از به جریان انداختن سازوکار ماشه مذاکره با ایران و تلاش برای قانع کردن آن کشور به تغییر تصمیم خود و بازگشت به اجرای برجام است و هدف این نیست که این توافق لغو و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از سر گرفته شود.

طبق مصوبه شورای امنیت در مورد برجام، در صورت شکایت هریک از کشورهای عضو از تخلف عضو دیگر، روند رسیدگی به این شکایت در مراحل مختلف آغاز می‌شود. در مرحله نهایی، شکایت به شورای امنیت ارجاع خواهد شد.

ارجاع شکایت به شورای امنیت خطر بازگشت تحریم‌های بین المللی سازمان ملل علیه ایران را در پی دارد.

تکمیلی/ مکانیسم ماشه فعال شد

بریتانیا، فرانسه و آلمان سازوکار حل اختلاف برجام، معروف به مکانیسم ماشه را فعال کردند.

بنا بر بیانیه صادر شده از سوی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، این دولت‌ها در هماهنگی با سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفتند.

نظرات بینندگان