arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

شورای شهر تهران اعتراض فرماندار را رد کرد / نام خیابان تختی تغییر می‌کند

اعضای شورای شهر تهران نامه اعتراضی فرماندار تهران به تغییر نام خیابان تختی در منطقه ۱ تهران را وارد ندانستند و با رای قاطع خود بر این تغییر نام اصرار کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعضای شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش در جریان تصویب مصوبه کمیسیون نامگذاری شورای شهر به پیشنهاد تغییر نام خیابان تختی در محدوده باغ فردوس در منطقه یک شهرداری تهران به نام استاد جلیل شهناز رای دادند.

این مصوبه شورا همچون سایر مصوبات برای تایید به فرمانداری تهران ارسال شد اما تغییر نام موجب شد تا برخی با ارسال نامه به فرمانداری تهران خواستار رد این تغییر نام شدند.

«عیسی فرهادی» معاون استاندار و فرماندار شهر تهران با ارسال نامه ای به «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با تغییر نام خیابان جهان پهلوان تختی مخالفت کرد.

فرماندار تهران در این نامه مخالفت فرمانداری را اعلام و گفته بود: «دلیل مغایرت با بند (۲) ماده (۲) آئین‌نامه نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و موسسات عمومی مصوب ۱۷ آذرماه ۱۳۷۵ و همچنین از آنجا که پهلوان تختی فردی شناخته شده در سطح ملی و بین‌المللی بوده و تغییر نام ایشان مورد اعتراض جمعی از پیشکسوتان کشتی ایران می‌باشد، مورد مخالفت قرار گرفت»

اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز (سه شنبه) در جریان یکصد و نودمین جلسه خود، ‌موضوع نامه اعتراض فرمانداری تهران به تغییر نام خیابان تختی در منطقه ۱ تهران را بررسی و به آن پاسخ دادند.

«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این نامه اظهار داشت که طبق رویه ۲۰ ساله شورا مصوبات کمیسیون نامگذاری مانند بقیه کمیسیون ها به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال می شد.

وی ادامه داد: تاکنون فرمانداری به برخی از نامگذاری ها اعتراض کرده است اما برخی از اعضاء معتقدند نیاز نیست مصوبات نامگذاری معابر به کمیته تطبیق ارسال شود.

هاشمی با قرائت نامه فرماندار تهران تاکید کرد که می توانیم مانند موارد گذشته بر مصوبه خود اصرار کرده و جواب فرمانداری را ارسال کنیم.

وی افزود: در جلسه امروز در خصوص تعیین روال برای مصوبات نامگذاری تصمیم گیری می شود با تأکید بر این نکته که در طول ۲۰ سال گذشته تمامی مصوبات به هیئت تطبیق ارسال شده است.

رئیس شورای تهران از اعضا خواست که در خصوص روال مصوبات شورا در جلسه هم اندیشی بحث و بررسی کنند.

«سید محمود میرلوحی» عضو دیگر شورای شهر تهران در این باره گفت: اگر تغییر نامی مناسب باشد، نباید مورد اعتراض فرمانداری قرار گیرد.

وی که عضو کمیته تطبیق فرمانداری تهران است؛ افزود: این موضوع به صورت تلفنی مورد بررسی قرار گرفت.

موضوع مطرح شده از سوی میرلوحی اعتراض برخی اعضای در شورای شهر را در بر داشت و «الهام فخاری» که عضو شورای شهر تهران و رئیس شورای اسلامی استان تهران است؛ گفت: از جایگاه نظارتی شورای استان تهران، موضوع بررسی تلفنی نامگذاری در کمیته تطبیق را تذکر می دهم.

«مجید فراهانی» عضو دیگر شورای شهر تهران هم با گلایه مندی از اینکه برخی مصوبات با یک تلفن لغو می شود، اظهار داشت که در برخی موارد جلسات زیادی در خصوص سیاست های بودجه برگزار می کنیم و ساعت ها در کمیته بودجه این موضوع بررسی شد اما با یک تلفن، این مصوبه را لغو کردند.

وی تاکید کرد: این موضوع و گلایه در حالی است که باید جلسات هیئت تطبیق در فرمانداری برگزار و سپس مصوبات بررسی و رای اعلام شود.

«محمدجواد حق شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران که ریاست کمیته نامگذاری را هم بر عهده دارد، خطاب به اعضای شورای شهر گفت که من انتظار داشتم از حیثیت و کیان شورا در برابر فرمانداری دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید شأن قانونی خود را حفظ کرده و نباید از اختیارات قانونی شورای شه کوتاه بیاییم، اظهار داشت که پیش از این تغییر خیابانی از شهید باهنر به شهید باکری اتفاق افتاده اما صدای کسی در نیامده است.

این عضو شورا گفت: من بچه خانی آباد هستم و خیابان خانی آباد به نام تختی نامگذاری شده و تلاش کردم به عنوان فردی که علاقه زیادی به تختی دارد، نمادهایی از وی در محل سکونت وی نصب شود.

حق شناس که این اعتراض را به دلیل تغییر نام تختی به جلیل شهناز منتسب می دانست؛ گفت: به نظر می آیید مشکل آن است که چرا به نام جلیل شهناز، معبری تغییر نام یافته است؛ درحالی که او فردی است که ۴۰ سال برای هنر خون دل خورده است.

«حجت نظری» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص تاکید کرد: که مصوبات شورا شهر همواره مخالفان و موافقانی داشته است و نمی توان برای وجود مخالفان خیل زیاد موافقان را نادیده گرفت.

وی تاکید کرد که شورای شهر تهران در این مدت تلاش هایی برای احیای نمادهای تختی داشته است از جمله اینکه زورخانه ای در محله تختی را ساماندهی و مجسمه قدیمی تختی که در یکی از انبارهای قدیمی پیدا شد را دوباره نصب کرده اند.

او تاکید داشت که شورای شهر باید بر این تغییر نام اصرار کند و موضوع در شورای حل اختلاف پیگیری شود.

«حسن رسولی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در ادامه با بیان اینکه شورا، دولت و مجلس در این دوره همراه هم هستند، گفت: خواستار تعامل فرمانداری و شورای شهر شد.
وی اظهار داشت:‌ به نظر می آید اگر در یک جلسه آقای حق شناس و میرلوحی ۱۰ دقیقه در جلسه هیئت تطبیق حضور داشته باشند، این مسئله رفع شود.

«ابراهیم امینی» عضو و نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، توضیح داد که مصوباتی مانند نامگذاری، تنها برای اطلاع هیئت تطبیق ارسال می شود نه برای اظهار نظر آنها و این موضوع در خصوص باغات هم صدق می کند.

«احمد مسجد جامعی» عضو دیگر شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه من به شدت از حق و حقوق محلی دفاع می کنم، ‌ گفت که این مخالفت به نام جلیل شهناز ربطی ندارد بلکه از نگاه حق و حقوق محلی به آن نگاه شده است.

وی درخواست کرد که اعضای شورای شهر برای تغییر نام اسامی مشترک، ضوابط مشخصی تعیین کنند.

اعضای شورای شهر تهران در نهایت با ۱۶ رای بر تغییر نام خیابان تختی در منطقه ۱ تهران تاکید کردند.

همچنین اعضا در جلسه هم اندیشی آتی خود نسبت به تغییر روال ارسال مصوبات کمیسیون نامگذاری تصمیم گیری خواهند کرد.

بر اساس قانون موارد اختلافی بین شورای شهر تهران و فرمانداری تهران باید در شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار گیرد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران ۲۱ عضو دارد و در حال حاضر پنجمین دوره خود را می گذراند.

نظرات بینندگان