arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۸
NPR تحلیل کرد؛

تصمیم جدید در تیم «امنیت ملی آمریکا» پس از ترور سردار سلیمانی / ترامپ مشاورانش را کمتر و کمتر می کند تا تصمیمات مهم را به تنهایی بگیرد؟

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترامپ گفت که تنش با ایران باعث نمی‌شود که خللی در برنامه‌های او برای کوچک کردن بخش امنیت ملی کاخ سفید ایجاد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرانکو اوردونز در NPR (رادیوی عمومی ملی) آمریکا نوشت: رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترامپ گفت که تنش با ایران باعث نمی‌شود که خللی در برنامه‌های او برای کوچک کردن بخش امنیت ملی کاخ سفید ایجاد شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است:  رابرت اوبراین در مصاحبه اختصاصی با NPR بیان کرد كه انتظار دارد تا پایان ماه آینده حدود یك سوم از افراد شاغل در شورای امنیت ملی را تعدیل شوند.

اوبراین همچنین افزود: من فکر می‌کنم تا پایان ماه آینده بین 60 تا 70 نفر از کارکنان و مشاوران این بخش مجبور به ترک کارشان بشوند.

هنگامی که اوبراین در ماه سپتامبر به این سمت منصوب شد، بخش امنیت ملی نزدیک به 180 نفر بود که شامل کارشناسان ارتباط با پنتاگون، وزارت امور خارجه، امنیت داخلی، حمل و نقل و آژانسهای اطلاعاتی می‌شدند. اوبراین این تعداد فرد برای کار در بخش امنیت ملی را زیاد دانست.

براساس گفته‌های اوبرایان تاکنون حدود 40 تا 45 مقام رسمی بخش امنیت ملی را ترک کرده‌اند. چابک‌سازی این تیم که برای بزرگترین تصمیمات دیپلماتیک و امنیتی آمریکا به رئیس جمهور اطلاعات و مشاوره می‌دهند یکی از اصلی ترین اهداف رابرت اوبرایان از زمان آغاز کارش بوده است.

این تصمیم باعث نگرانی کسانی شده که پیش‌تر در شورای امنیت ملی خدمت کرده‌اند، آن‌ها در این باره معتقدند که رئیس‌جمهور برای تصمیم گیری در مورد مسائل مهم از جمله همین تصمیم اخیرش مبنی بر ترور ژنرال سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به طیف وسیعی از کارشناسان و مشاوران نیاز دارد.

روسای جمهور پیشین آمریکا از جمله جورج بوش و باراک اوباما به دلیل خطرات جنگ از تعدیل تیم امنیت ملی خود اجتناب کردند.

جان گانس، نویسنده کتاب جنگجویان کاخ سفید که کتابی درباره شورای عالی امنیت ملی است، می‌گوید: ترور سلیمانی تصمیمی بسیار اشتباه و ناشی از آشفتگی در تصمیم‌گیری بود، مشخص است که در جریان این تصمیم مشاوره‌های درستی ارائه نشده است. گانس همچنین افزود که ترامپ به دلیل نگرانی‌های امنیتی که در مورد احتمال نشر اطلاعات دارد از مشورت با مشاوران تیم امنیت ملی خود اجتناب می‌کند.

همچنین کمک می‌کند که بدانیم برخی از افرادی که حاضر به شهادت علیه ترامپ در کنگره هستند از اعضای پیشین تیم امنیت ملی او بوده‌اند.

گانس معتقد است که شما نمی‌توانید تصمیم اخیر در مورد ایران را از جنگ پرزیدنت ترامپ علیه دولت به اصطلاح عمیق او جدا کنید. وی افزود: آنچه ترامپ به عنوان دولت عمیق می‌نامد و از آن انتقاد می‌کند در واقع منظورش تعداد بالای افراد در دولت است، اما این‌ها به اعتقاد بسیاری افراد اضافه نیستند بلکه کسانی هستند که باید در تصمیمات مربوط به ایران و عراق و به طور کلی سیاست خارجی نقش داشته باشند.

جاناتان استیونسون، که رئیس امنیت ملی دولت اوباما بود این کاهش مشاوره‌ها را نمونه دیگری از چگونگی عملکرد نادرست شورای امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ می‌داند.

استیونسون در این باره گفت: این رویکرد ترامپ نشان می‌دهد که او در مقابل مشورت سیتماتیک با تیم امنیت ملی کشور مقاومت می‌کند، تیمی که من و بسیاری دیگر از جایگاه آن دفاع می‌کردیم.

اوبراین چندی پیش گفت که تعداد کارکنان امنیت ملی در دولت اوباما به 236 نفر رسیده بود، مشاور فعلی امنیت ملی ترامپ معتقد است که کوچکتر شدن این بخش به ایجاد هماهنگی مؤثرتر کمک می‌کند و همچنین اجازه می‌دهد تا وزارت امور خارجه و پنتاگون وظایف خود را بهتر انجام دهند.

او می گوید وقتی تیم شورای امنیت ملی بزرگ باشد قطعا وسوسه خواهد شد تا در حوزه‌های عملیاتی، نظامی و دیپلماتیک دخالت کند.

اوبراین همچنین می‌افزاید: به ماجرای بحران موشکی کوبا نگاه کنید، به اعتقاد من و بسیاری دیگر رئیس‌جمهور کندی به خوبی توانست این بحران را مدیریت کند، او تنها 12 مشاور در تیم امنیت ملی خودش داشت.

فرناندو كوتز، دستیار مک مستر از مشاوران پیشین امنیت ملی ترامپ با اشاره به تهدیدات جدی‌ای که طی هفته‌های گذشته رخ داده، گفت: از 11 سپتامبر، شورای امنیت ملی به کارشناسان ضد تروریسم و امنیتی نیاز پیدا کرد. در ضمن امنیت سایبری نیز با توجه به تهدیدات رو به فزونی در حوزه سایبری اهمیت بالایی دارد.

او افزود: ما در شورای امنیت ملی به تیمی از افراد توانمند، متخصص و حرفه‌ای نیاز داریم که بطور شبانه روزی کار کنند، در حال حاضر این بخش با تعداد و منابع بسیار محدود کار می‌کند. قطع این شکل کار به هیچ وجه مفید و کارآمد نیست.

اوبراین تیم امنیت ملی کوچکتر را کارآمد‌تر می‌بیند، او در مورد ایران نیز استدلال می‌کند که تمام توصیه‌های لازم به رئیس جمهور داده شده است.

اوبرایان گفت: ما کلیه نکات اصلی را با رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور بررسی کردیم. به هر حال من فکر می‌کنم که به همان اندازه مشاوره دادن هماهنگی بین سازمانی هم نیاز است که اتفاق بیافتد.

نظرات بینندگان