arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

روسیه: ساز و کار بین المللی حل اختلافات برجام پذیرفتنی نیست

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه آغاز بکار ساز و کار به اصطلاح بین المللی برای حل اختلافات پیرامون برجام ازسوی سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه را غیرقابل قبول خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری ریانووستی سه شنبه به نقل از مقام وزارت خارجه روسیه و بدون ذکر نام و سمت وی نوشت: مسکو معتقد است که آغاز بکار ساز و کار تروییکای اروپایی برای حل و فصل اختلافات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران غیرقابل قبول است.

وزیران سه کشور اروپایی انگلیس ، آلمان و فرانسه عضو برجام امروز (سه‌شنبه ۲۴ دی) با صدور بیانیه‌ای از آنچه فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی خوانده اند، خبر دادند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شده آمده است، این تصمیم به ناچار، پس از گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش در برجام اتخاذ شده است.

مقام وزارت خارجه روسیه در مورد این اقدام سه کشور اروپایی خاطرنشان کرد: بر موضع روسیه مبنی بر غیرمجاز بودن آغاز بکار ساز و کار برای حل اختلافات در مورد برجام تاکید می کنیم.

وی افزود: اقدامات تروییکای اروپا را که با اهداف و مفاهیم برنامه جامع اقدام مشترک مغایرت دارد غیرقابل قبول می دانیم.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.
براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.
ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان