arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۹ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

لندن ایران را به «انزوای فزاینده» تهدید کرد

وزیر خارجه انگلیس در اظهارات تهدیدآمیز گفت در صورتی که ایران خواسته‌های کشورهای غربی را نپذیرد، با «انزوای سیاسی و اقتصادی» فزاینده روبرو می‌شود. سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای امروز ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای را با هدف فشار به ایران برای عقب‌نشینی از گام‌های جبرانی کاهش تعهد به برجام، فعال کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در ادامه بیانیه‌های تهدیدآمیز لندن علیه ایران، روز سه‌شنبه گفت در صورتی که ایران پایبندی به توافق هسته‌ای را از سر نگیرد، با «انزوای فزاینده» روبرو می‌شود.

سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای امروز ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای را با هدف فشار به ایران برای عقب‌نشینی از گام‌های جبرانی کاهش تعهد به برجام، فعال کردند.

راب که برای توضیح در مورد این تصمیم و سیاست دولت انگلیس در قبال ایران به پارلمان انگلیس رفته بود، گفت: «انگلستان، آلمان و فرانسه همچنان به این توافق متعهد هستند و با حسن نیت به ساز و کار حل اختلاف متوسل شده‌اند. هدف از این کار، حل اختلاف و بازگرداندن ایران به پایبندی کامل به تعهدات برجامی‌اش است.»

وی که در روزهای اخیر بارها برای اشاره به جمهوری اسلامی از عبارت منفی «رژیم» استفاده کرده، امروز هم گفت: «همانطور که دیروز هم به صراحت در پارلمان گفتم، حکومت ایران با یک انتخاب مواجه است. رژیم [ایران] می‌تواند گام‌هایی برای کاستن از تنش‌ها برداشته و به مبانی بنیادین قوانین بین‌المللی پایبند باشد یا هر روز بیش از پیش در انزوای اقتصادی و سیاسی فروخواهد رفت.»

وزیر خارجه انگلیس افزود: «پاسخ ایران به ساز و کار حل اختلاف، آزمونی بسیار مهم برای [نمایش] اهداف و حسن نیت [ایران] است. به ایران توصیه می‌کنیم برای حفظ این توافق، با ما همراهی کند. به ایران توصیه می‌کنیم این را به چشم فرصتی ببیند که بار دیگر به جهان اطمینان دهد که اهداف برنامه هسته‌ای‌اش صرفا صلح‌آمیز است.»

راب ادامه داد: «ما همچنین به حکومت ایران توصیه می‌کنیم که مسیری جدید در پیش گرفته و برای حل مجموعه کامل فعالیت‌هایش که قوانین بین‌المللی را نادیده گرفته و آن منطقه را بی‌ثبات می‌کند، وارد دیپلماسی و مذاکره شود.»

او با تکرار دوباره این جمله که «دریچه دیپلماسی اندکی باز است»، مدعی شد: «این ایران است که با عدم پایبندی نظام‌مند، برجام را در معرض تهدید قرار داده است. نخست‌وزیر [انگلیس] کاملا از برجام و بازگرداندن ایران به پایبندی کامل به این توافق حمایت می‌کند. این موضع روشن ماست و او بارها و بارها به این اشاره کرده است.»

راب پس از اتهام‌زنی به ایران، به دفاع از عملکرد آمریکا پرداخت و گفت: «این فقط رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ نیست، بلکه رئیس‌جمهور [امانوئل] ماکرون [رئیس‌جمهور فرانسه] هم استدلال کرده است که به یک توافق گسترده‌تر با ایران نیاز است که در وهله نخست برخی از نواقص برجام را برطرف کند - این توافق، توافق ایده‌آلی نیست، اما فکر می‌کنیم بهترین توافقی بود که تا الان داشته‌ایم -. و ثانیا، نگرانی‌های گسترده‌تری که ایالات متحده و بسیاری از دیگر دولت‌ها، از جمله انگلستان در مورد فعالیت‌های ثبات‌زدای گسترده‌تر ایران در آن منطقه، دارند را مرتفع کند.»

وزیر خارجه انگلیس افزود: «ایالات متحده و شرکای اروپایی ما خواهان آن هستند که ما در دیپلماسی با ایران بلندپرواز باشیم و این چیزی است که من کاملا از آن حمایت می‌کنم... ما در دولت معتقدیم که در حال حاضر برجام بهترین توافق برای محدود کردن آمال هسته‌ای ایران است و خواهان بازگشت ایران به پایبندی کامل هستیم. در عین حال، همانطور که پارسال [در نشست گروه ۷] در "بیاریتز" گفته شد، نخست‌وزیر ما، ایالات متحده و شرکای اروپایی کاملا از یک ابتکار گسترده‌تر حمایت می‌کنند که نه تنها دغدغه‌های هسته‌ای، بلکه دغدغه‌های گسترده‌تری را هم پوشش دهد که مربوط به فعالیت‌های ثبات‌زدایی است که اخیرا هم خصوصا نمونه آن را در ارتباط با نیروی قدس شاهد بوده‌ایم.»

آلمان، فرانسه و انگلیس ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند در واکنش به کاهش تدریجی پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای، ساز و کار حل اختلاف را فعال می‌کنند. این روند که با رایزنی کشورهای عضو کمیسیون مشترک آغاز می‌شود، می‌تواند در صورت پابرجا ماندن اختلافات نهایتا به بازگشت طرفین به وضعیت پیش از توافق هسته‌ای منجر شود.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد نخست خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، روند تدریجی کاستن از میزان اجرای این توافق را آغاز کرد. در پنجمین گام از این روند که هفته گذشته اعلام شد، تهران تمام محدودیت‌های باقی‌مانده مربوط به میزان غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.

منبع: فارس
نظرات بینندگان