arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۹ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

رایزنی فرستاده دولت آلمان با عبدالمهدی درباره خروج نظامیان از عراق

فرستاده دولت آلمان با عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق دیدار کرد که طی آن دو طرف درباره مصوبه اخیر پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیان بیگانه بحث و تبادل نظر کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نقل از شبکه السومریه، دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای آورده است نخست وزیر امروز فیلیپ اگرمن فرستاده دولت آلمان و مدیر سیاسی وزارت خارجه این کشور را به حضور پذیرفت که طی آن روابط دو کشور و تحولات عراق و منطقه و راه‌های همکاری برای تحقق آرامش و کاهش تنش و دور کردن خطر جنگ از منطقه و جهان بررسی شد و دو طرف به تبادل نظر درباره دیدگاه دولت عراق در خصوص آینده همکاری با کشورهای عربی و منطقه‌ای و بین المللی در راستای حفظ امنیت و حاکمیت ملی آن پرداختند.

این بیانیه آورده است در این دیدار همچنین، تصمیم عراق مبنی بر عقب نشینی نظامیان بیگانه و تمایل آن برای ادامه همکاری علیه تروریسم و آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با بقایای داعش بررسی شد.

مانع‌تراشی آمریکا در برابر تجهیز عراق به سامانه موشکی

عبدالخالق العزاوی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در اشاره به دولت آمریکا تصریح کرد قدرت‌های خاجی مانع دستیابی عراق به سامانه موشکی اس 300 با وجود اشاره‌های مثبت از سوی روسیه می‌شوند.

العزاوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم اظهار داشت روسیه اهتمام جدی دارد تا عراق را به سامانه‌های مختلف نظامی به ویژه دفاع هوایی مجهز کند و در این زمینه اشاره‌های مثبتی مبنی بر تمایل خود برای گسترش همکاری و تسلیح بیشتر در صورت تمایل دولت عراق،نشان داده است.

وی از وجود قدرت‌های خارجی تاثیرگذار در صحنه عراق خبر داد که برای جلوگیری از گسترش همکاری نظامی میان عراق و روسیه به دلایل متعدد از جمله نزاع بین المللی بر سر صنایع نظامی و پیامدهای دیگر تلاش می‌کنند.

این در حالی است که محمد رضا رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق روز پنجشنبه نهم ژانویه خواستار دخالت روسیه برای دور کردن عراق از نزاع منطقه ای و بین المللی شد و گفت عراق روابط تاریخی ویژه‌ای با روسیه دارد.

رایزنی تلفنی نخست وزیر سوئد با عبدالمهدی

خبر دیگر اینکه عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق در گفت‌وگوی تلفنی با استفان لووین نخست وزیر سوئد درباره ادامه رایزنی در خصوص مصوبه بغداد برای اخراج نظامیان بیگانه از عراق به توافق رسید.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، این تماس تلفنی از سوی نخست وزیر سوئد انجام شد که طی آن دو طرف وضعیت امنیتی عراق و منطقه و تحولات احتمالی در برهه آتی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این بیانیه افزود عبدالمهدی و لووین همچنین درباره مبارزه با داعش و اهمیت ادامه رایزنی و تماس‌ها میان دو کشور به ویژه پس از مصوبه پارلمان عراق درباره عقب نشینی نظامیان بیگانه بحث و تبادل نظر کردند.

سوئد یکی از 60 کشور عضو ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکاست و حدود 70 نظامی در عراق در راستای ارائه مشورت و آموزش نظامیان عراقی مستقر کرده است.

موضع کردها در قبال مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی از عراق

یک نماینده کُردی اقلیم کردستان عراق تاکید کرد ما قصد اعتراض به مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی را نداریم و به تصمیمات دولت پایبند خواهیم بود.

سلیم همزه از نمایندگان جماعت اسلامی کردستان عراق تصریح کرد گروه‌های کردی قصدی برای اعتراض به مصوبه اخیر پارلمان عراق درباره عقب نشینی نظامیان آمریکایی از عراق ندارند و این گروه‌ها به تصمیم دولت و رویکرد آن با وجود برخی ملاحظاتی که دارند، پایبند هستند.

همزه که با پایگاه خبری المعلومه گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت احزاب کردی به نظرات اکثریت احترام می‌گذارند، ولی ملاحظات خود درباره این مصوبه و پیامدهایش برای امنیت کشور در حال حاضر را اعلام کرده‌اند.

وی افزود ما نیز با اخراج تمام نظامیان بیگانه از عراق همراه هستیم و از رویکرد دولت در این زمینه با وجود برخی اختلافات در خصوص مشخص شدن زمان و سازوکارهای اخراج این نظامیان حمایت می‌کنیم.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان