arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۸

آیت‌الله جوادی آملی: مرحوم هاشمی، شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد تا مبادا یک نظر خاص بر جامعه حاکم باشد

آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی عمری را در خدمت فقه گذراند و فقیه شد و عمری را در مشهد و محضر قرآن گذراند چه در زندان چه در خارج زندان مفسر شد و در نتیجه اگر وی تحلیلاتی در نماز جمعه و غیر نمازجمعه داشت واقعاً محققانه بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت‌الله جوادی آملی: مرحوم هاشمی، شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد تا مبادا یک نظر خاص بر جامعه حاکم باشدآیت‌الله عبدالله جوادی آملی روز پنجشنبه در پیامی به مراسم سالگرد حضرت آیت االله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:‌ در گرامیداشت مقام قرآنی و فقهی زنده یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(رضوان االله تعالی علیه) دو نکته را نباید فراموش کرد: اول اینکه از میراث‌های علمی این سیاستمدار نام‌آور این است که قرآن کتاب جهانی است و از آغاز ورود آن جهانی بودن را اعلام کرد و با جهان کار دارد و حوزه اسلامی یا ایمانی اعم از مسلمین و کلیمی‌ها و مانند آن، گوشه‌ای از برنامه‌های جهانی قرآن کریم است.

وی افزود: مرحوم هاشمی سالیان متمادی فقه را در مشهد و محضر اساتید نام‌آوری مثل امام(رضوان االله علیه) فرا گرفت. قرآن را تا آنجا که مقدور بود از مکتب علامه طباطبایی آموخت و سایر مسایل دینی را از محضر آیت االله العظمی بروجردی(رضوان الله تعالی علیه) و بزرگان دیگر همچنان امام راحل فرا گرفت از نظر فقهی صاحبنظر شد و علاقه او نسبت به فقه این بود که حکومت دینی تشکیل شود قانون آن دینی، افراد هم قانونمدار و محصول آن هم فتواهای دینی و گرایش‌های روایی باشد. فقیه نام‌آوری هم در رأس این سیاست و حکومت قرار بگیرد تا از راهنمایی آن فقیه جامع، جامعه اسلامی طرفی ببندد.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: بنابراین آنچه در زندان مرقوم فرمودند از مطالب عمیق قرآنی، کاملاً نافع و امیدبخش است. آنچه که در بحث‌های فقهی مرقوم فرمودند خواه به صورت تقریر درس یا به صورت جزوه‌نویسی آزاد، آن هم برکات این حوزه است که حکومت را دینی می‌کند، مسئولین را متدین می‌کند، هدف والای شریعت را تشریح می‌کند و محصول حکومت را هم حفظ یک نظامی که بتواند به پیشگاه ولیّعصر(ارواحنا فداه) تقدیم شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در جامعیت مرحوم آیت االله هاشمی رفسنجانی از نظر فقهی و قرآنی که محصول تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و خالصانه و محققانه این دانشمند نام‌آور سیاسی است این است که در سوره مبارکه «آل عمران» قرآن کریم همان طوری که نظام ارباب و رعیتی مادی و اقتصادی را کلاً محکوم میداند، نظام ارباب و رعیتی فقهی و فرهنگی را هم محکوم می‌داند؛

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: لذا مرحوم هاشمی رفسنجانی شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد که مبادا تکرأی بودن، یک نظر خاص داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند؛ البته شورای فقهی به نظر واحد می‌رسد و از آن نظر واحد جامعه پیروی می‌کند.

وی اضافه کرد: غرض آن است که عمری را در خدمت فقه گذراند فقیه شد، عمری را در مشهد و محضر قرآن گذراند چه در زندان چه در خارج زندان مفسر شد و نتیجه آن فقه و تفسیر این شد که اگر تحلیلاتی در نماز جمعه و غیر نماز جمعه داشت واقعاً محققانه بود و اگر فرصتی بیشتر می‌داشت هم بر فقاهت خود میافزود هم بر مفسر بودن خود.

آیت‌الله جوادی آملی یادآور شد: امیدواریم ذات أقدس الهی روح او را با روح شهدا و صلحا و صدیقین محشور کند و بازماندگان معظم و مکرمشان را صبر جزیل و أجر جمیل مرحمت کند و آثاری که وی در حمایت از رهبری داشتند آن آثار را همگان حفظ کنند و در محضر رهبر و در خدمت رهبر هیچ کوتاهی نکنند که نظام، یک نظام الهی است و با حفظ وحدت رهبری و حمایت از رهبر و حمایت از دولت و ملت و حمایت از اقتصاد سالم، امنیت سالم، امانت سالم، آسایش سالم کشور به مقصد والایش می‌رسد.

سومین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، پنجشنبه صبح با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری، رضا  اردکانیان وزیر نیرو، پیروز حناچی شهردار تهران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره)، اعضای خانواده، شخصیت های دولتی، مذهبی، سیاسی، دیپلمات های خارجی و جمعی از علاقه‌مندان در محل اجلاس سران برگزار شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان