arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۸

همتی: بانک مرکزی با خرید و فروش اوراق اسلامی، عملیات بازار باز را انجام می‌دهد

عملیات بازار باز از روز شنبه شروع می‌شود. روز گذشته، مراسم رونمایی از آن شروع شد و حالا رییس کل بانک مرکزی توضیحات کوتاهی درباره این عملیات بیان کرده‌است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی امروز (جمعه) در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به رونمایی از عملیات بازار باز، نوشت: «بانک مرکزی از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاستگذاری پولی را به کار خواهد گرفت.»

رییس کل بانک مرکزی در این یادداشت تشریح کرد: «بر اساس وعده‌ای که در ابتدای حضورم در بانک مرکزی داده بودم، ساز و کار جدید سیاست‌گذاری پولی رسما رونمایی شد. عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن، خرید و فروش اوراق قرضه با بدهی دولت و به ویژه اوراق بدهی کوتاه‌مدت از قبیل اسناد خزانه با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است.»

وی ادامه داد: «به طور معمول، امروزه بانک‌های مرکزی عملیات بازار باز یا خرید و فروش اوراق را برای دست‌یابی به اهداف اقتصاد کلان خود، یعنی کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می‌دهند و برای آنکه قادر باشند نرخ تورم و سطح تولید را در جهت مطلوب و مورد نظر خود تحت تاثیر قرار دهند، احتیاج به یک واسط یا هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل توجه آن را داشته باشند.»

همتی با تاکید بر استفاده از نرخ سود بازار بین بانکی نوشت: «متغیری که امروزه بانک‌های مرکزی به عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و تولید مطلوب ازآن استفاده می‌کنند، نرخ سود بازار بین بانکی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاست‌گذاری پولی را به کار خواهد گرفت.»

عملیات بازار باز با کنار گذاشتن سیاست تعیین دستوری نرخ سود بانکی، اجازه می‌دهد نرخ سود در کانال مشخصی نوسان داشته باشد و همچنین نظام بانکی کشور را سروسامان دهد.

فرآیند عملیات بازار باز به این صورت است که در مواقع افزایش یا کاهش تقاضای ذخایر بانک‌ها که احتمال انحراف نرخ سود بازار بین بانکی (قیمت ذخایر) از میزان هدف‌گذاری وجود دارد، بانک مرکزی از طریق خرید یا فروش اوراق بهادار و عرضه یا جمع‌آوری ذخایر، نرخ سود بازار را به نزدیک نرخ سیاستی هدف‌گذاری شده هدایت می‌کند.

روز گذشته هم‌زمان با پنجاه‌ونهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، سامانه معاملاتی «عملیات بازار باز» رونمایی شد. همتی در این مراسم نیز گفت: «این کار به ما کمک خواهد کرد تا سیاستگذار و نظام سیاستگذاری پولی کشور را دچار تغییر و تحول عمده کنیم و نگرانی‌هایی که تا به حال در مورد اضافه برداشت و برداشت‌های بین بانکی و بازار بین بانکی وجود داشت، از میان برداریم.»

به گفته وی، با اجرای عملیات بازار باز به سمتی پیش خواهیم رفت که آنچه در بانک‌های مرکزی مدرن دنیا برای اعمال سیاست‌های پولی عمل می‌شود، اجرایی شود که نتایج مثبت آن به تدریج نمایان خواهد شد.

نظرات بینندگان