arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۲ - ۲۷ دی ۱۳۹۸

اعزام 1750 شبه‌نظامی سوریه به لیبی

دیده‌بان حقوق بشر سوریه خبر داد که دولت ترکیه تا کنون 1750 شبه‌نظامی سوری را برای کمک به دولت طرابلس به لیبی اعزام کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه امروز (جمعه) درگزارشی نوشت که دولت ترکیه تا کنون ۱۷۵۰ شبه‌نظامی سوری را پس از آموزش به لیبی اعزام کرده است.

به نوشته وبگاه این مرکز، روند آموزش نیرو در مناطق شمال سوریه که در اشغال ترکیه قرار دارد، همچنان در جریان است و در حال حاضر ۱۵۰۰ نفر در حال آموزش هستند تا پس از اتمام دوره به لیبی اعزام شوند.

در این گزارش همچنین آمده است که تا کنون ۱۹ تن از عناصر سوری در لیبی کشته شده و جنازه آن‌ها به عفرین بازگردانده شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در پایان اعلام کرد که آموزش «مزدوران» و اعزام آن‌ها برای شرکت در جنگ‌ها طبق قوانین سازمان ملل که ۳۰ سال پیش تصویب شده، غیر قانونی است.

پارلمان ترکیه در تاریخ ۱۲ دی با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی جهت حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد. بر اساس این لایحه، پارلمان به دولت ترکیه این مجوز را می‌دهد که جهت حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج که مورد حمایت جامعه بین‌الملل است، نیرو و تجهیزات اعزام کند.

ترکیه از دو ماه گذشته به صورت جدی وارد پرونده لیبی شده و رسما از دولت فایز السراج در مقابل دولت حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی حمایت می‌کند. اما در مقابل کشورهای عربستان سعودی، مصر و امارات جانب خلیفه حفتر را گرفته و عملا لیبی را به صحنه جنگ نیابتی با ترکیه تبدیل کرده‌اند.

حدود یک ماه پیش ترکیه دو تفاهم‌نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد تا بتواند منابع انرژی در دریای مدیترانه را اکتشاف و استخراج کند؛ این اقدام، موجب خشم مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر شد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان