arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۸

مراکش: کشورهای مختلف برای حمایت از حاکمیت ما بر صحرا خواهان افتتاح کنسولگری هستند

وزیر خارجه مراکش اعلام کرد، کشورهای مختلفی برای افتتاح نمایندگی دیپلماتیک خود در استان‌های صحرای مراکش ابراز تمایل کرده‌اند تا حمایت‌شان را از حاکمیت مراکش بر این منطقه ابراز کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نوشته اسپوتنیک، ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش گفت، افتتاح این کنسولگری‌ها برای سایر طرف‌ها که به منظور ابراز دشمنی خود به صدور بیانیه‌های بی‌فایده ادامه خواهند داد، دردناک خواهد بود.

وی در نشست خبری مشترک با همتای گابنی خود گفت: کشورهایی که به افتتاح نمایندگی دیپلماتیک خود در دو شهر العیون، بزرگترین استان صحرای مراکش و الداخله، شهر دیگر این منطقه تمایل دارند می‌خواهند از طریق این ابتکارعمل سیاسی در مناطق جنوبی مراکش نیز همانند دیگر شهرهای این کشور حضور داشته باشند.

بوریطه ادامه داد، گابن کنسولگری خود را در شهر العیون افتتاح کرد و این مسأله بیانگر حمایت این کشور از حاکمیت مراکش بر صحرای مراکش است.

وی اعلام کرد، نشست وزرای خارجه مراکش و ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام ۲۲ فوریه (سوم اسفند) در شهر العیون برگزار خواهد شد. این نشست مهم پیرامون موضوع صحرای مراکش برگزار می‌شود که در ماه‌های اخیر با حمایت گروه‌های صحرای مراکش و ابتکارعمل خودمختاری پیشنهاد شده توسط پادشاهی مراکش مطرح شده است.

گابن روز جمعه کنسولگری خود را در شهر العیون افتتاح کرد و به این ترتیب پس از ساحل عاج که در ماه ژوئن کنسول‌گری افتخاری خود را افتتاح کرد و نیز مجمع‌الجزایر قمر (کومور) واقع در جنوب شرقی آفریقا که کنسولگری خود را ماه دسامبر افتتاح کرد، سومین نمایندگی دیپلماتیک در العیون است.

شهر الداخله؛ دومین شهر بزرگ صحرای مراکش نیز میزبان دو کنسولگری گامبیا و گینه است.

مراکش برای حل اختلافات پیرامون صحرای غربی پیشنهاد خودمختاری استان‌های صحرا را مطرح کرد، این در حالی است که جبهه پولیساریو تحت حمایت الجزایر پیشنهاد مراکش را رد کرد و خواستار برگزاری همه پرسی برای استقلال از مراکش شد.

مراکش پس از خروج اسپانیا از صحرا در سال ۱۹۷۵ ، ۸۰ درصد از اراضی منطقه را به کنترل خود درآورد.

صحرای مراکش منطقه مورد مناقشه میان این کشور و جبهه پولیساریو است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان