arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰

احتمال شکایت نمایندگان از احمدی نژاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس گفت: در صورتی که رئیس جمهور برای پاسخگویی به نمایندگان ظرف یک ماه در مجلس حاضر نشود نمایندگان از وی به قوه قضاییه شکایت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، غلامرضا مصباحی مقدم در یک نشست خبری با بیان این مطلب افزود: طرح سوال از رئیس جمهور یک اقدام قانونی است که به علت رفع شبهات نمایندگان مجلس در راستای مشاهده برخی از تخلفات احتمالی از سوی رئیس جمهور و بدون مقاصد سیاسی انجام می‌شود.

وی در واکنش به پاسخ یکی از معاونان رییس جمهور که گفته بود طرح سوال از رییس جمهور از سوی مجلس سیاسی است، اظهار داشت: شهادت می‌دهم که طرح سوال از رئیس جمهور غرض‌ورزی سیاسی نیست و من مطمئن هستم احمدی‌نژاد برای پاسخگویی به سوال نمایندگان به مجلس می‌آید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در طرح سوال از رئیس جمهور ابتدا سوالات نمایندگان مجلس به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌شود و نمایندگان رئیس جمهور علاوه بر حضور پاسخگو خواهند شد و اگر پاسخ‌های نمایندگان رئیس جمهورقانع کنندخ نبود آنوقت نوبت طرح سوال در صحن مجلس می‌شود.

مصباحی مقدم گفت: ما امیدواریم رئیس جمهور با دست پر به مجلس بیاد و پاسخ‌های قانع کننده‌ای داشته باشد ولی اگر نمایندگان مجلس قانع نشدند نشان این است که مجلس وظیفه خودش رو مطابق قانون اساسی انجام داده است و هیچ غرض ورضی سیاسی هم نبوده است.

وی اظهار داشت: این کار یک حرکت قانونی و با پشتیبانی قانون اساسی حق نمایندگان مجلس است حال اگر تاکنون در تاریخ انقلاب از رئیس جمهور سوال نشده است به معنای این نیست که این یک کابوس است و نباید از رئیس جمهور سوال شود، زیرا بد‌تر از سوال و مهم‌تر از سوال طرح استیضاح رئیس جمهور است که در زمان ریاست جمهوری بنی صدر این کار انجام شد.

رئیس کمیسیون تحول اقتصادی مجلس ادامه داد: قانون اساسی به طور قاطع از رئیس جمهور خواسته است که پاسخگو باشد و رئیس جمهور نمی‌تواند تخلف از قانون اساسی داشته باشد اما اگر هم رئیس جمهور چنین تخلفی انجام دهد این تخلف نیز زمیمه سایر تخلفات دیگر وی خواهد شد و با ارجاع به قوه قضاییه به عنوان شکایت نمایندگان رسیدگی قضایی خواهد شد.

مصباحی مقدم اظهار داشت: شکایات نمایندگان در قالب چندین پرونده به قوه قضاییه ارسال شده است که اگر این پرونده هم ارجاع شود آن نصاب لازم جهت برای رسیدگی دادستان کل کشور فراهم می‌شود و همانطور که می‌دانید، از دو راه رئیس جمهور قابلیت عزل پیدا می‌کند یکی از محکومیت قضایی و دیگری از اعلام عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور، که امیدواریم هیچگاه به ایمن مرحله کشیده نشود.

وی افزود: اگر نمایندگان از پاسخ سوالات رییس جمهور قانع نشدند، قانون در این مورد سکوت کرده است و در این صورت نیز حداقل دستاورد این است که مجلس به وظیفه قانونی خود عمل کرده است.
نظرات بینندگان