arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۸

حداقل و حداکثر عیدی امسال کارگران چقدر است؟

نماینده کارگران درشورای عالی کار گفت: حداقل عیدی کارگران ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر ۴میلیون ۵۴۸ هزار تومان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده کارگران درشورای عالی کار گفت: حداقل عیدی کارگران ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر ۴میلیون ۵۴۸ هزار تومان است.

علی خدایی، نماینده کارگران درشورای عالی کار در گفت وگویی درباره میزان عیدی کارگران گفت: طبق ماده واحده ای که در سال ۷۰ تصویب شد،حداقل عیدی کارگران برابر با ۶۰روز از آخرین حقوق آنها یعنی ۲ماه است ومیزان حداکثر عیدی کارگران برابر با ۹۰ روز است.

وی ادامه داد: حداقل عیدی کارگران ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر ۴میلیون ۵۴۸ هزار تومان است. اگر در کارگاهی عیدی بالاتر از این حداکثر باشد، عرف کارگاه ملاک است.

خدایی با اشاره به اینکه افزایش دستمزد کارگران از هفته گذشته در کارگروه دستمزد آغاز شده است گفت: ماده ۴۱ قانون کار دو مولفه رابرای تعیین دستمزد کارگران تعیین کرده است. در تبصره ۱ماده ۴۱ قانون کار آمده است که دستمزد مطابق تورم تعیین شود و در تبصره ۲ماده ۴۱ آمده است که مزد تعیین شده با توجه به ویژگی های جسمی روحی و نوع کار محول است که بتواند حداقل های زندگی را تعیین کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: اینکه حقوق کارگر بتواند حداقل های سبد معیشت را تأمین کند، تعبیر به سبد معیشت می شود،میزان ریالی سبد معیشت در کمیته دستمزد در حال بررسی است. روز گذشته جلسه ای را در وزارت صنعت داشتیم،بعد از تعیین شدن سبدمعیشت وارد مذاکرات مزدی خواهیم شد.

وی افزود: میزان قدرت خرید از دست رفته کارگران در سال جاری قابل توجه است. جلسات رسمی دستمزد هنوز تشکیل نشده است که وارد مذاکره بشویم و پیش بینی کنیم دستمزد چقدر افزایش می یابد. هنوز محاسبه انجام نشده است، افزایش دستمزد کارگران تا پایان سال نهایی می شود.

خدایی با بیان اینکه قانون مشخصی برای زمان پرداخت عیدی کارگران وجود ندارد افزود: طبق عرف در دو ماه پایانی سال عیدی پرداخت می شود.عرف و روال کارگاه های مختلف متفاوت است، برخی کارگاه ها در اسفند ماه و برخی دیگر در بهمن ماه عیدی را پرداخت می کنند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: مطابق قانون کارفرمایان می بایست هنگام قطع همکاری به ازای هر سال کارکرد یک ماه حقوق را به عنوان سنوات پرداخت کنند. اما در برخی کارگاه ها، کارفرمایان در عین همکاری و در پایان هر سال حق سنوات را به میزان یک ماه حقوق پرداخت می کنند. برای این دسته از کارگاه ها،کارفرما باید هنگام قطع همکاری مابه تفاوت را بر اساس آخرین حقوق محاسبه کند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان