arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۸

هوک: برجام دیگر چیزی برای حفظ کردن ندارد

مسوول گروه ویژه امور ایران در وزارت خارجه امریکا از پیشنهاد نخست وزیر انگلیس درباره جایگزینی توافق هسته‌ای ایران با «توافق ترامپ» استقبال کرد و مدعی شد که برجام چیزی برای حفظ کردن ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برایان هوک در گفت وگو با نشریه ساندی‌تایمز ادعا کرد که ایران بارها برجام را نقض کرده و این توافق ارزش نگه داری ندارد.

وی مدعی شد که آمریکا به دنبال تغییر رفتار ایران است و در عین حال از مردم و خواست آنها برای دولتی که نماینده آنها باشد، حمایت می‌کند.

هوک در ادامه اعاهای خود افزود، فشارها از ناحیه مردم ایران و کاخ سفید،گزینه‌های بدی را برای دولت ایران باقی گذاشته است. «اما آنها می توانند با پذیرش بسیاری از مسیرهای دیپلماتیک که در سه سال گذشته پیشنهاد شد با گزینه‌های بهتری روبرو شوند.»

ایران از دو سال پیش که آمریکا برخلاف مقررات بین المللی به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

ایران با صدور بیانیه‌ای، (پانزدهم دی) شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد که طبق آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

مسوول گروه ویژه ایران در وزارت خارجه امریکا همچنین به اقدام غیر قانونی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و مدعی شد که مهره «شاه» از بازی شطرنج حذف شده است.

هوک ادعا کرد که با حذف فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ثبات در خاورمیانه افزایش خواهد یافت.

این سیاستمدار آمریکایی بدون اشاره به حمله انتقام‌جویانه و مقتدرانه ایران علیه دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق، مدعی شد که «ایران عقب کشیده است. »

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق که به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) به شهادت رسیدند، ده‌ها موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق شلیک کرد.

برخلاف ادعای آمریکا، انفجارها در پایگاه عین الأسد مهیب گزارش شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان