arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۸

اعلام آمادگی مادورو برای گفت‌وگو با ترامپ: چندین بار تلاش کردم تا با ترامپ تماس بگیرم / اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد، به کمپانی‌های نفتی این کشور مزایای زیادی می‌دهیم

رئیس جمهوری ونزوئلا در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های آمریکایی وعده داد، اگر ترامپ تحریم‌های سخت اقتصادی را بردارد، به کمپانی‌های بزرگ نفتی آمریکایی مزایای زیادی می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در نخستین مصاحبه بزرگ خود با روزنامه واشنگتن پست که پس از یک سال از لغو مصاحبه با یونی‌ویژن در فوریه سال گذشته میلادی و اخراج خبرنگاران از این کشور انجام شد، گفت: آمریکا تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی زیادی بر کاراکاس وضع کرده و اگر این تحریم‌ها برداشته شود و روابط دیپلماتیک بین دو کشور برقرار گردد، به کمپانی‌های بزرگ نفتی آمریکایی مزایایی می‌دهد.

مادورو ادامه داد: اگر احترام بین دو کشور وجود داشته باشد، بدون توجه به این مساله که ایالات متحده چقدر بزرگ است و اگر گفت‌وگو باشد، یک تبادل معنادار و با ثمر اطلاعات رخ می‌دهد، بعد می‌توان اطمینان داشت که می‌توانیم یک گونه جدید از رابطه ایجاد کنیم. رابطه‌ای از سر احترام و گفت‌وگو که وضعیتی برد-برد به وجود می‌آورد. یک رابطه تقابلی، شرایط باخت-باخت فراهم می‌کند. فرمول اینگونه است.

مادورو درباره بحران سیاسی کنونی در ونزوئلا، سخنان مقام‌های غربی مبنی بر اینکه دولت او در جریان گفت‌وگوهای ۲۰۱۹ به میانجیگری نروژ به اپوزیسیون کشورش پیشنهاد توافقی را داد که شامل برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری می‌شد، رد کرد. این رایزنی‌ها در نهایت به شکست انجامید.

به گزارش واشنگتن پست، مادورو تمایل دارد تا با خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون به گفت‌وگو بپردازد.

رئیس جمهوری ونزوئلا در ادامه این مصاحبه گفت: گوآیدو مسئول شکست در مجمع ملی است. او و اشتباهاتش مسئول هستند. مرا بابت شکست مقصر ندانید. او تنها کسی است که اکنون باید به ایالات متحده پاسخ دهد.

مادورو گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ونزوئلا در حال منزوی شدن در جامعه نفتی بین‌المللی است، رد کرد و ادامه داد: می‌خواهید حقیقت را بدانید؟ کوچکترین اهمیتی نمی‌دهم که اروپا چه می‌کند یا ایالات متحده. ما اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهیم. ما تنها به خودمان و کارهایمان اهمیت می‌دهیم. اهمیتی ندارد که چند صد کشور هستند، ما متوقف نمی‌شویم.

رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین ادعاهای اولیه از سوی دولت ترامپ درباره اینکه گفته بود کمپانی نفتی روسی "روس‌نفت" مالک ۷۰ درصد از نفت خام ونزوئلاست رد کرد و گفت: مقدار آن هنوز همان ۲۰ درصد است.

مادورو در این مصاحبه گفت که چندین بار تلاش کرده است تا با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تماس برقرار کند؛ واشنگتن پست پیشتر گزارش داد وکیل ترامپ در جریان مکالمه تلفنی مادورو در اواخر ۲۰۱۸ با پیتر سشنز، نماینده وقت مجلس نمایندگان آمریکا حضور داشت. مادورو گفت که صدای جولیانی را نشنیده اما می‌دانسته که جولیانی پشت خط است.

مادورو همچنین گفت که دستیارهای ترامپ او را از مسیر منحرف می‌کنند و ابراز حیرت کرد که چرا ترامپ به کیم جونگ اون، رهبری کره‌شمالی به جای او برای مذاکرات در سطح عالی نزدیک شده است.

وی ادامه داد: به باور من، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در ونزوئلا شکست خورده و مسئول ناکامی ترامپ در سیاستش در قبال ونزوئلاست. فکر می‌کنم پامپئو در توهم فانتزی زندگی می‌کند. او شخص قابلی نیست. فکر می‌کنم ترامپ مشاوران وحشتناکی در امور ونزوئلا دارد. جان بولتون، پامپئو و الیوت آبرامز باعث ایجاد دیدگاهی نادرست برای ترامپ شده‌اند.

رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین به بیان گمانه‌زنی‌ها درباره محاصره دریایی ونزوئلا توسط ایالات متحده پرداخت و گفت: فکر می‌کنم این برای هیچکس خوب نیست. چون باعث ایجاد تنش در منطقه کارائیب می‌شود و برای منافع کشورهایی که بخشی از این منطقه هستند، بد خواهد بود. امیدوارم این مساله اتفاق نیفتد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان