arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۸
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

روایت لاریجانی از گفتگو با هاشمی در مورد رقبایش در انتخابات

این نتایج معلول امور مختلفی است، از جمله بی‌توجهی به مشکلات مردم مثل گرانی، عدم توجه به افکار عمومی و کار با آن و برخی شعار‌هایی که آقای توکلی از آن بهره جستند و خیلی چیز‌های دیگر...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا آرای هاشمی رفسنجانی در دوره دوم ریاست‌جمهوری ریزش داشت؟

سرویس تاریخ «انتخاب»: ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، پس از یک دوره ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی، در ۲۱ خرداد ۱۳۷۲ برگزار شد. کاندیدا‌های این دور از رقابت‌ها عبارت بودند از: علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد توکلی، عبدالله جاسبی و رجبعلی طاهری. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با این‌که در این دور برای بار دوم به ریاست‌جمهوری برگزیده شد، اما در مقایسه با دور پیش با ریزش آرا مواجه بود. علی لاریجانی در جلد اول خاطرات ده سال مدیریت خود بر صدا و سیما با عنوان «هوای تازه» (دفتر نشر فرهنگ اسلامی؛ ۱۳۷۳) در این باره می‌نویسد:


چهارشنبه ۲۹ دی ۷۲
[...] در حاشیه دولت برخی از دوستان عضو هیات دولت درباره نحوه تعامل مجلس با دولت انتقاداتی داشتند. آقای محلوجی معتقد بود همین رفتار مجلس باعث شد که رای آقای هاشمی در این دوره کم باشد. خیلی تعجب کردم که آرای آقای هاشمی را این‌قدر ساده مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
آقای هاشمی در این دوره از حدود ۱۶.۵ میلیون رای، حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار رای آورده بود و آقای توکلی ۴ میلیون و آقای دکتر جاسبی ۱.۵ میلیون و آقای طاهری ۲۵۰ هزار رای.
این نتایج معلول امور مختلفی است، از جمله بی‌توجهی به مشکلات مردم مثل گرانی، عدم توجه به افکار عمومی و کار با آن و برخی شعار‌هایی که آقای توکلی از آن بهره جستند و خیلی چیز‌های دیگر و چندان ربطی به مواضع مجلس ندارد. یادم هست وقتی بحث ریاست‌جمهوری در ماه‌ها پیش مطرح بود روزی قبل از این‌که دولت تشکیل شود، با آقای هاشمی صحبت کردم که امروز آقای توکلی پیش من آمده و مصمم شده که در انتخابات شرکت کند. به آقای هاشمی گفتم: «ورود احمد توکلی رای شما را کم خواهد کرد.» آقای هاشمی پرسیدند: «مثلا چقدر رای می‌آورد؟» گفتم: «دو یا سه میلیون رای را دارد.» خندیدند و گفتند: «دویست، سیصد هزار رای ندارد»! بعد معلوم شد چنین نیست.
کل این فضا در دولت وجود داشت و اختصاص به آقای هاشمی نداشت، تقریبا همه فکر می‌کردند آرای مردم تمایل جدی به آقای هاشمی دارد. به طوری که قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری که طرحی در مورد سامان‌دهی افکار عمومی در مورد انتخابات را در دولت به عنوان وزیر فرهنگ مطرح کردم، نقد و بررسی زیادی شد. سخن آقای غرضی [وزیر پست، تلگراف و تلفن] از همه جالب‌تر بود که گفتند: «آقای هاشمی احتیاج به طرح ندارد، همین الان حدود ۱۸ میلیون رای مربوط به شماست یک قدری کار کنیم بیست میلیون رای می‌شود»!

نظرات بینندگان