arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۸

کراتین بدنسازی چیست؟

کراتین ها همگی به یک صورت نیستند، علاوه بر شکل ظاهری که گفته شد در سه نوع پودری، قرص و مایع موجود هستند، از نظر ساختار و کارایی هم متفاوت می باشند. در میان انواع کراتین ها، کراتین های دارای مونوهیدارت برای بدن بسیار مفید هستند و بسیار بهتر است که از کراتین های دارای مونوهیدارت استفاده نمایید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کراتین بدنسازی چیست؟

کراتین ماده ای است که به صورت طبیعی در بدن وجود داشته و در سلول های عضلانی بدن موجود است. در واقع هنگامی که وزنه و یا وسیله ای سنگین را بلند می کنید، وجود کراتین در عضله ها، به آنها قدرت و انرژی کافی جهت فعالیت مورد نظر را می دهد. این ماده در مواد خوراکی نظیر گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ هم یافت می‌شود.

بسیاری از ورزشکاران برای قدرت بخشیدن و حجیم کردن عضلات خود، کراتین بدنسازی مصرف می کنند.

کراتین بدنسازی در بدن چگونه عمل می کند؟

حدود 95 درصد از کراتینی که در بدن موجود است به صورت فسفروکراتین ذخیره شده و 5 درصد باقیمانده در مغز، کلیه و کبد ذخیره می‌ شود. به هنگام مصرف کراتین داروخانه ای(چون معیار کیفیت اصل بودن است و کراتین های داروخانه ها همگی اصل هستند ما از واژه کراتین داروخانه ای استفاده می کنیم)، مقدار فسفروکراتین در بدن و در میان عضلات بیشتر شده و در نتیجه موجب افزایش انرژی سلول های بدن می شود که به طور کلی به این انتشار انرژی ATP می گویند.

هنگامی که انتشار انرژی در بدن یا به اصلاح ATP بالا باشد، به هنگام انجام تمرین، کراتین بدنسازی مصرف شده در بدن و در میان عضلات افزایش یافته و در نهایت قدرت و انرژی بدن هم به مراتب افزایش می یابد.

وجود کراتین داروخانه ای در بدن به افزایش حجم عضلات هم کمک بسیاری می کند.

کراتین بدنسازی چیست؟

چه زمانی باید از کراتین استفاده کرد؟

بنابر نظر کارشناسان، بهترین زمان مصرف کراتین داروخانه ای یک ساعت پیش از تمرین ورزشی است اما به طور کلی در سه زمان می توان این مکمل ورزشی را مصرف نمود.

اولین زمان پیشنهادی همان طور که گفته شد پیش از تمرین است که در این شرایط انرژی و قدرت کافی در میان عضلات پخش شده و شما قدرت بیشتری جهت انجام تمرینات ورزشی و بلند کردن وزنه های سنگین خواهید داشت و در نتیجه در اثر ورزش مداوم و استفاده از وزنه های سنگین، عضلات بدن شما حجیم شده و رشد می یابند.

دومین زمان پیشنهادی مصرف کراتین، بعد از انجام تمرین ورزشی است. مصرف پروتئین پس از انجام تمرینات ورزشی بسیار اهمیت دارد، میتوان کراتین بدنسازی را به همراه پروتئین پس از انجام تمرینات ورزشی مصرف کرد که برای بدن بسیار مفید است.

در برخی موارد هم گفته شده که زمان خاصی برای مصرف کراتین بدنسازی وجود نداشته و هر زمان که احساس نیاز کردید می توانید آن را مصرف کنید. اما در هر شرایط بسیار مهم است که روند مصرف شما به صورت منظم باشد. و به مقدار منظم و در بازه های زمانی مشخص و منظم مصرف شود تا اثر مثبت خود را گذاشته و مانع از بروز اختلالات و بیماری های مختلف شود.

همچنین بهتر است که کراتین هم زمان با غذا مصرف شود و با معده خالی مصرف نشود و همان طور که گفته شد، مصرف کراتین بدنسازی همراه با پروتئین تاثیر بیشتری خواهد داشت و فراموش نکنید که به هنگام مصرف مکمل آب به اندازه کافی بنوشید تا بدن شما خشک نشده و با کمبود انرژی مواجه نشوید.

کراتین بدنسازی چیست؟

کراتین بدنسازی چگونه مصرف شود؟

کراتین بدنسازی به صورت مایع، قرص و پودر در داروخانه ها موجود هستند اما بهترین نوع مصرف کراتین بدنسازی به صورت پودری است که می توانید آن را با آب مخلوط کرده و مصرف کنید. حتی می توانید آن را داخل نوشیدنی های پروتئینی که تهیه کرده اید هم مخلوط کرده و سپس مصرف کنید. اما هرگز از نوشیدنی های قند دار مانند آبمیوه ها استفاده نکنید. چرا که قند و کالری زیادی را وارد بدن می کنند.

کراتین داروخانه ای چه مقدار باید مصرف شود؟

بهتر است روزانه بین 3 الی 5 گرم از کراتین مصرف شود و مصرف بیش از حد موجب بروز مشکلات و بیماری هایی می شود. به طور کلی بهتر است مصرف کراتین  داروخانه ای تحت نظر پزشک انجام شود و اگر داروی خاصی مصرف می کنید و یا از رژیم غذایی خاصی پیرویمی کنید، حتما باید با پزشک مشورت کنید تا مشکلات تداخل دارویی و سایر مشکلات پیش نیایند.

انواع کراتین و بهترین نوع کراتین کدام است؟

کراتین ها همگی به یک صورت نیستند، علاوه بر شکل ظاهری که گفته شد در سه نوع پودری، قرص و مایع موجود هستند، از نظر ساختار و کارایی هم متفاوت می باشند. در میان انواع کراتین ها، کراتین های دارای مونوهیدارت برای بدن بسیار مفید هستند و بسیار بهتر است که از کراتین های دارای مونوهیدارت استفاده نمایید.

کراتین بدنسازی چیست؟

موارد منع مصرف کراتین بدنسازی

معمولا مصرف کراتین داروخانه ای برای تمامی افراد مناسب است اما افراد زیر 18 سال و کودکان به هیچ وجه نباید مصرف کنند. افراد باردار، افرادی که داروهای خاصی را مصرف می کنند اما رژیم غذایی به خصوصی را دنبال می کنند هم بسیار مهم است تا پیش از مصرف کراتین داروخانه ای با پزشک متخصص مشورت کرده و به هیچ وجه به صورت سر خود و بدون مشورت با پزشک این داروی مکمل و درواقع هیچ داروی مکملی را مصرف نکنند.

مصرف کراتین بدنسازی چه زمانی نتیجه بخش خواهد بود؟

پاسخ به این سوال یکسان نیست چون در مورد افراد مختلف متفاوت بوده و کاملا وابسته به ویژگی های ژنتیکی و سایر خصوصیات برای افراد مختلف متفاوت است.

مزایای مصرف کراتین بدنسازی

همان طور که گفته شد مصرف کراتین موجب افزایش فسفوکراتین در بدن می شود که برای مغز بسیار مفید است و از طرفی در درمان بسیاری از بیماری ها نقش مهمی را ایفا می کنند. بیماری هایی نظیر پارکینسون، آلزایمر، هانتینگون، بیماری های عصبی و همچنین در درمان آسیب هایی که به ستون فقرات و مغز رسیده است و بیماری هایی که در مورد حافظه پیش آمده اند هم بسیار موثر است.

مصرف کراتین بدنسازی سلول های بدن را تحریک کرده و موجب ترمیم و رشد بهتر عضلات می شود و همچنین موجب آب رسانی هرچه بیشتر و بهتر به سلول های بدن شده که در نهایت موجب رشد عضله ها می شود.

کراتین بدنسازی چیست؟

معایب استفاده از کراتین بدنسازی

مصرف بیش از حد و غیر اصولی کراتین می تواند عواقبی را در بر داشته باشد. مشکلات و مسائلی نظیر کم آبی، نفخ، افزایش وزن، حالت تهوع، سرگیجه، سردرد، معده درد، نارسایی قلبی، تب، مشکلاک گوارشی، مشکلات کبدی، مشکلات کلیه و...

اما مصرف صحیح و به اندازه آن نه تنها برای بدن ضرری ندارد بلکه فواید و مزایایی هم دارا است.

در ابتدایی که شروع به مصرف کراتین می کنید، در ابتدا دچار اضافه وزن خواهید شد اما بهتر است بدانید که این افزایش وزن، وزن آبی نام دارد چرا که ناشی از وجود آب بوده و حامل آب است. اما بهتر است صبور باشید چرا که پس از مدتی این افزایش وزن آبی به عضله تبدیل خواهد شد و شما را به نتیجه دلخواه می رساند. اما باید بدانید که کراتین حامل کالری نیست بنابراین هیچ گونه افزایش وزن شامل چربی نخواهد شد. بهتر است افرادی که قصد مصرف کراتین در جهت افزایش وزن را دارند از این مسئله آگاه باشند که هیچ کمکی به افزایش وزن آنها نخواهد کرد و تنها موجب افزایش حجم عضلات می شوند.

به طور کلی مصرف کراتین بدنسازی برای بدن انسان و خصوصا ورزشکاران بسیار مفید است. تنها نیاز است تا به صورت منظم و اصولی مصرف شود چرا که مصرف بیش از حد آن مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت و باید گفت به مصرف کراتین بدنسازی به تنهایی اثرگذار نخواهد بود بلکه نیاز به رژیم غذایی مناسب در کنار مصرف کراتین هم هست تا شما را به نتیجه دلخواهتان برساند.

قیمت کراتین ها روز بازار در دی ماه 98

قیمت کراتین تسلا:144000 تومان

قیمت کراتین فارما میکس:66000 تومان

قیمت کراتین 100 ماسل گلد :155000 تومان

قیمت کراتین فارماتک :115000 تومان

قیمت کراتین او پی دی فارما:59000 تومان

قیمت کراتین مونوهیدرات نوتریمد: 103000 تومان

قیمت کراتین فول استار:118000 تومان

قیمت سوپر کراتین کارن :80000 تومان

نظرات بینندگان