arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۸

نیروهای حفتر پس از کنفرانس برلین به طرابلس حمله کردند

منابع خبری بامداد دوشنبه گزارش دادند، ساعاتی پس از پایان کنفرانس برلین درباره لیبی و درخواست برقراری آتش بس پایدار در این کشور، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر فرمانده «ارتش ملی لیبی» حملات خود را به طرابلس از سر گرفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیروهای حفتر پس از کنفرانس برلین به طرابلس حمله کردند

به گزارش الجزیره، دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد، نیروهای حفتر به مواضع آنها در جنوب طرابلس حمله کردند.

بر اساس این گزارش، نیروهای حفتر در منطقه صلاح الدین در جنوب طرابلس با نیروهای دولت وفاق ملی درگیر شدند؛ اما نیروهای دولتی موفق شدند حملات آنها را دفع و از مواضع خود محافظت کنند.

دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج این حملات را نقض فاحش توافق آتش بس در لیبی خوانده است.

پیش‌تر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در پایان کنفرانس برلین اعلام کرده بود که حفتر و السراج توافق کردند تا نمایندگان خود را برای تشکیل یک کمیته نظامی معرفی کنند. هدف از تاسیس این کمیته مذاکره در خصوص برقراری آتش‌بس پایدار است.

مرکل در کنفرانس برلین میزبان رهبران و وزرای خارجی ۱۱ کشور، روسا و مقام‌های بلندپایه اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب بود.

کشورهای شرکت‌ کننده در کنفرانس برلین بر حفظ و پایبندی به تحریم تسلیحاتی لیبی تاکید و توافق کردند تا از طرف‌های درگیر در آن کشور حمایت نظامی نکنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور رخ داد با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به رو بوده و به ۲ دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

یکی دولت وفاق ملی به ریاست السراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن «عبدالله الثنی» است و پارلمان طبرق و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» از وی حمایت می‌کنند.

امارات متحده عربی، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان