arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۸
ضمن حمایت از نتایج کنفرانس برلین

وزیر اماراتی: در حاشیه بودن جهان عرب در پرونده سوریه، تجربه سختی است که تکرار نمی‌شود

امارات بر حمایت خود از نتایج کنفرانس برلین پیرامون لیبی تأکید و اعلام کرد، به حاشیه کشاندن نقش کشورهای عربی مشابه آنچه در سوریه شاهدش بودیم، تجربه سختی است که دیگر تکرار نخواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نقل از روسیاالیوم، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در توییتی نوشت: از کنفرانس برلین و نتایج آن حمایت می‌کنیم و در کنار جامعه بین‌الملل و کشورهای عرب به دنبال راه‌حل سیاسی جهت برقراری صلح و ثبات در لیبی هستیم. مداخلات منطقه‌ای بحران‌های متعدد و ادامه‌دار جهان عرب را حل نمی‌کند و نقش جهان عرب ضمن تلاش‌های جامعه بین‌الملل و سازمان ملل ضروری است.

وی افزود: کسی که کنفرانس برلین را پیگیری کرده می‌داند که حضور مصر، الجزایر، امارات و اتحایه عرب تضمینی ضروری برای حضور با قدرت کشورهای عرب در تلاش‌ها برای جست‌وجوی صلح و ثبات در لیبی است و به حاشیه راندن نقش کشورهای عرب مانند آنچه در سوریه رخ می‌دهد، تجربه دشوار است که تکرار نخواهد شد.

برلین روز یکشنبه میزبان کنفرانس بین‌المللی پیرامون راه‌های حل و فصل بحران لیبی با مشارکت رهبران و وزرای خارجه ۱۲ کشور از جمله امارات و رؤسا و نمایندگان پنج سازمان بود. پس از این که طرف‌های درگیری در لیبی یعنی دولت توافق ملی لیبی به نخست وزیری فایز السراج و نیروهای موسوم به ارتش ملی این کشور به فرماندهی خلیفه حفتر پایبندی خود را به آتش‌بس در طرابلس از نیمه شب ۱۲ ژانویه اعلام کردند، این کنفرانس با نظارت سازمان ملل برگزار شد.

در پایان کنفرانس مذکور، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرد، شرکت‌کنندگان به توافق پیرامون طرحی جامع برای حل و فصل بحران مستمر لیبی دست یافتند.

همچنین عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات تأکید کرد، اساس قرار دادن نتایج کنفرانس برلین برای دستیابی به راه‌حل سیاسی به برقراری امنیت و ثبات ملت لیبی کمک می‌کند.

بن زاید که ریاست هیئت کشورش را در این نشست برعهده داشت در اظهاراتی به خبرگزاری رسمی امارات "وام" گفت، پیام ابوظبی به جهان همواره صلح و توسعه بوده است و از برقراری امنیت و صلح با عدم دخالت در امور داخلی لیبی، کمک به مردم این کشور و حمایت از مطالبات مشروع آنها در تحکیم ارکان دولت ملی خود و دستیابی به وحدت و توسعه حمایت می‌کند.

وزیر خارجه امارات بر روابط استراتژیک امارات و آلمان که شاهد توسعه و رشد مستمر است و نیز بر تقویت و توسعه این روابط در زمینه‌های همکاری مشترک در راستای منافع دو کشور تأکید کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان