arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۸

جنوب شرق ایران پس از باران/ امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد

بارندگی‌ها در جنوب شرق کشورمان هم کشته داد و هم خسارات جدی بر جای گذشت، امدادرسانی نیروهای سپاه، ارتش و دستگاه‌های متولی ادامه دارد، روحانی هم از آغاز بازسازی ۱۴ هزار خانه خبر داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بارندگی‌ها در جنوب شرق کشورمان هم کشته داد و هم خسارات جدی بر جای گذشت، امدادرسانی نیروهای سپاه، ارتش و دستگاه‌های متولی ادامه دارد، روحانی هم از آغاز بازسازی ۱۴ هزار خانه خبر داده است.

بارندگی‌های دی‌ماه در جنوب استان سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب و خسارت‌های فروان به زیرساخت‌ها و منازل مردم شده که طبق نظر مسئولان و کارشناسان جبران آن نیازمند عزم و اراده ملی است.

طبق آخرین آمار براثر بارندگی چند روز اخیر در سیستان و بلوچستان سیلاب ۵۰۰ محور روستایی را در این استان مسدود کرد، بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان براثر سیلاب خسارت وارد شد، راه ارتباطی ۱۲۵ روستای حاشیه تفتان و میرجاوه براثر طغیان رودخانه‌های فصلی و بارش برف مسدود شد، برق و آب تعداد زیادی از روستاها قطع شد، مشکلاتی که با گذشت چند روز از وقوع سیل با امدادرسانی همه‌جانبه نهادهای مختلف بخشی از آن‌ها رفع شده است.

صحبت‌های متولیان طی روزهای اخیر حاکی از حجم بالای خسارات در بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی، زیرساخت‌های روستایی، راه‌های ارتباطی و… است.

به دنبال پیام و تأکید رهبر معظم انقلاب، فرمانده کل سپاه پاسداران، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور راهی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان شدند تا ضمن تسریع در امدادرسانی برای جبران خسارات چاره‌اندیشی شود.

دولت با اختصاص مبلغ ۶,۸۳۹ میلیارد و ۶۳۵ میلیون ریال اعتبار برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده ناشی از سیل و آب گرفتگی استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان موافقت کرد
هیئت وزیران در جلسه امروز خود که به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار شد با اختصاص مبلغ ۶,۸۳۹ میلیارد و ۶۳۵ میلیون ریال اعتبار برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده ناشی از سیل و آب گرفتگی استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان موافقت کرد.

مطابق این تصمیم، اعتبار تخصیص یافته صرف کمک‌های بلاعوض جهت احداث و تعمیر واحدهای مسکونی و تجاری شهری و روستایی و تأمین لوازم معیشتی واحدهای مسکونی آسیب دیده، کمک هزینه اسکان موقت واحدهای مسکونی شهری و روستایی، کمک بلاعوض جهت احداث واحدهای جایگاه دامی آسیب دیده و هزینه‌های پشتیبانی و ارائه خدمات فنی و مدیریتی و آواربرداری و نیز اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت بازسازی تأسیسات روبنایی داخل محدوده و دفع آب‌های سطحی روستاها در استان‌های یاد شده خواهد شد.

دولت هم‌چنین، مبلغ ۱۱,۵۲۸ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری به منظور جبران خسارات ناشی از وقوع سیل و آب گرفتگی در استان‌های آسیب دیده اختصاص داد.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از بازگشایی راه ۲۴ روستای مسدود بر اثر سیلاب سیستان و بلوچستان تا پایان شب یکشنبه، ۲۹ دی‌ماه خبر داده است.

تمام ماشین‌آلات راه‌سازی بخش خصوصی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و همچنین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به این منطقه منتقل‌شده است
حیدر مطاعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت روستاهای سیلابی جنوب شرق کشور اظهار داشت: در هرمزگان تا ظهر شنبه ۲۸ دی‌ماه ۷ محور روستایی مسدود بود که تا شب شنبه دو محور دیگر بازگشایی شد؛ ۵ محور روستایی باقی‌مانده نیز تا روز دوشنبه بازگشایی می‌شوند که علت طولانی شدن زمان بازگشایی این محورها، کوهستانی و طولانی و دور از دسترس بودن این مسیرهاست برخی مسیرها نیز دچار رانش شده‌اند که عملیات بازگشایی را با سختی روبه‌رو کرده است.

مطاعی با اشاره به بسیج امکانات راه‌سازی کشور برای بازگشایی و بهسازی و نوسازی محورهای سیل‌زده سه استان جنوب شرقی یادآور شد: تمام ماشین‌آلات راه‌سازی بخش خصوصی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و همچنین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به این منطقه منتقل‌شده تا امکان تردد در راه‌ها برقرار شود.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم با اشاره به جزئیات امدادرسانی در سیل و آب‌گرفتگی استان سیستان و بلوچستان در ۱۰ روز گذشته، گفت: هم‌وطنان ساکن در ۱۴ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، مهرستان، نیک شهر و هیرمند متأثر از سیل و آب‌گرفتگی بوده‌اند و در این مدت به ۷۴ هزار و ۷۵۴ نفر در ۶۵۵ شهر و روستا امدادرسانی شد و متأسفانه ۲ نفر بر اثر وقوع سیل و ریزش آوار در شهرستان سرباز و کنارک جان باختند.

سلیمی با اشاره به اسکان اضطراری ۷ هزار و ۹۱۶ نفر در استان سیستان و بلوچستان، افزود: ۱۵۰ تیم عملیاتی متشکل از ۶۶۰ نیروی عملیاتی و ۶۰ تیم متشکل از ۲۹۵ امدادگر و نجاتگر از استان‌های معین در حال امدادرسانی به هم‌وطنان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی در این استان هستند.

آخرین اخبار از استان‌های سیل‌زده به ویژه سیستان و بلوچستان را در زیر می‌خوانید.

پیگیری خسارات سیلاب سیستان؛ از وعده‌های روحانی تا استمرار امدادرسانی

۱۴ هزار منزل مسکونی در سیستان و بلوچستان بازسازی می‌شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در چابهار اظهار داشت: خداوند را شکرگزارم که یک‌بار دیگر به ما فرصت داد تا همراه جمعی از وزیران و مسئولان در خدمت مردم سیستان و بلوچستان باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه موضوع بلایای طبیعی یک موضوع فراگیر در نقاط مختلف جهان است، افزود: باران به‌عنوان رحمت الهی هم نعمت بزرگی است و هم برخی اوقات مشکلاتی به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: متأسفانه در باران اخیر مشکلاتی برای مردم جنوب سیستان و بلوچستان پیش‌آمده، خانه‌ها را آب‌گرفته و راه‌های ارتباطی و مسیرهای رفت‌وآمدهای مردم دچار مشکل شده و اموال آن‌ها از بین رفته است.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: خوشبختانه در حال حاضر برق روستاها وصل شده و آب اکثر روستاها هم وصل شده است اما همچنان مردم این روستاهای سیل‌زده با مشکلاتی مواجه هستند که رسیدگی و رفع خواهد شد، اما این هماهنگی جای خوشحالی و تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه این حادثه باعث می‌شود، تکمیل بسیاری از طرح‌های توسعه استان سیستان و بلوچستان تسریع شود، بیان کرد: درست است که سیل برای مردم سیستان و بلوچستان مشکلاتی ایجاد کرد، اما در آینده برای این استان منشأ خیر خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به ابلاغ دستور بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۱۴ هزار منزل مسکونی شهری و روستایی توسط بنیاد مسکن در سیستان و بلوچستان بازسازی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت خود را موظف می‌داند که خسارت‌های سیل را جبران می‌کند، افزود: دولت همه توان و امکان خود را برای بازسازی خسارت‌های استان سیستان و بلوچستان به کار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: اینکه همه مسئولان و مردم اعم از شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان در کنار هم هستند نشان‌دهنده وحدت، اتحاد و همدلی مردم این نقطه از ایران اسلامی است و جای بسی خوشحالی دارد.

خدمت طلاب و روحانیون در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان ادامه دارد

حجت‌الاسلام عیسی بزمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم رکن اصلی انقلاب اسلامی هستند و روحانیون نیز جزئی از همین مردم هستند از همین رو خدمت طلاب و روحانیون از همان روزهای آغازین سیل در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان آغاز شد.

وی با اشاره به تشکیل گروه‌های جهادی مختلف توسط طلاب و روحانیون جهت خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان، افزود: از همین رو تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از روحانیون بومی و همچنین از استان‌های دیگر کشور به‌صورت گروهی و انفرادی به مردم سیل‌زده جنوب استان خدمت‌رسانی کرده و می‌کنند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه روحانیون جهادی در حال حاضر در شهرستان‌های نیکشهر، چابهار، بنت، فنوج و دلگان در حال ارائه خدمت به سیل‌زدگان هستند، تصریح کرد: خدمت طلاب و روحانیون در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت شاهد حضور و کمک نمایندگان مراجع عظام تقلید در مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان بودیم، گفت: هم‌اینک علاوه بر روحانیون مقیم حوزه علمیه، روحانیون مستقر، روحانیون طرح هجرت و جهادی در حال خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان هستند.

حجت‌الاسلام بزمانی با اشاره به حضور نماینده ریاست سازمان تبلیغات اسلامی کشور در مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان ادامه داد: طلاب و روحانیون علاوه بر امور فرهنگی در بخش تهیه و توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی، همکاری با موکب‌های مستقر در این مناطق و تهیه و توزیع اطعام میان سیل‌زدگان نیز همکاری دارند.

امدادرسانی به حدود ۹۲ هزار آسیب دیده سیلاب در سیستان و بلوچستان

رسول راشکی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اثر بارندگی‌های هفته گذشته در سیستان و بلوچستان رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و تعدادی از راه‌های ارتباطی مسدود و منازل شماری از مردم در ۱۵ شهرستان در جنوب استان دچار آب‌گرفتگی شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان افزود: از همین رو تاکنون به ۹۱ هزار و ۹۷۴ فرد آسیب‌دیده از سیلاب در قالب حدود ۲۰ هزار و ۸۳۷ خانوار آسیب‌دیده در سطح استان توسط جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان امدادرسانی انجام‌شده است.

وی با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده در ۹۳۳ روستای سیستان و بلوچستان همچنان در حال انجام است، ادامه داد: نیروهای امدادی هلال‌احمر توسط ۴ هزار و ۴۶۹ نجاتگر در قالب ۹۴۰ تیم عملیاتی کار امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان را بر عهده دارند.

فیلم / ‏خدمت طلاب و روحانیون در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

بازسازی راه‌های آسیب دیده سیستان و بلوچستان شروع می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از وضعیت جاده‌های بخش «زرآباد» شهرستان کنارک در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بیشتر راه‌های استان سیستان و بلوچستان به‌صورت آب‌نماها طراحی‌شده است که این آب‌نماها باید به پل تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از خسارت به جاده‌ها تبدیل آب‌نماها به پل‌ها را در دستور کار قراردادیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل راه‌های نیمه‌تمام استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: پروژه‌های جدید از تاب‌آوری و امنیت بالاتری برخوردار خواهند بود که توسعه این نوع راه‌ها در دستور قرار دارد.

اسلامی تصریح کرد: وزارت نیرو برنامه‌های بسیار خوبی برای ساماندهی رودخانه‌ها انجام می‌دهد که کار بزرگ و ارزشمندی برای ایمن‌سازی جاده‌هاست.

گفتنی است، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از تمامی نقاط جاده‌ای چابهار تا جاسک بازدید کرد.

۵۰۰ رأس دام در استان سیستان و بلوچستان دفن بهداشتی شد

علیرضا رفیعی پور در رابطه با دام‌های خسارت دیده و مصدوم در سیل سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: طبق آمار اعلام شده در شهرستان‌های سیل‌زده بیش از یک میلیون رأس دام درگیر بوده و خسارت دیده‌اند اما خوشبختانه دام‌هایی که در روستاهای مرتفع‌تر بودند، نجات پیدا کرده‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به دفن بهداشتی دام‌ها گفت: با کاهش سطح آب، تیم دامپزشکی موفق به دفن بهداشتی ۵۰۰ رأس دام در استان سیستان و بلوچستان شد و ۲ هزار و ۴۷۹ رأس دام هم درمان شده‌اند.

اوضاع هرمزگان، از رفع مشکل آب شهرها تا خسارات سنگین به دام‌ها

شرایط آب شهر جاسک به حالت عادی برگشت / آبرسانی به ۳۹ روستا با تانکر

امین قصمی مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان هم بیان داشت: از زمان فعالیت سامانه بارشی هفته قبل و وقوع سیل در شرق هرمزگان، آب ۳۳۵ روستا در شهرستان‌های جاسک و بشاگرد قطع شد که آب ۲۹۶ روستا در همان مقطع وصل و آب ۳۹ روستا معادل ۱۰ هزار نفر جمعیت به دلیل از دسترس خارج شدن منابع تولید آب و تخریب ۱۰۰ درصدی چاه‌های تأمین آب، همچنان با قطعی آب مواجه هستند.

وی با اشاره به وضعیت آب شهر جاسک تصریح کرد: وضعیت توزیع آب شهر جاسک از جمعه گذشته به حالت عادی برگشته و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان ادامه داد: خسارت‌های واردشده در این بخش نیز در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه تلاش برای وارد مدار کردن منابع آبی در حال انجام است، اظهار کرد: تا زمان رفع کامل مشکل، آب‌رسانی به‌وسیله ۱۱ تانکر انجام می‌شود که از این تعداد ۹ تانکر به ۳۰ روستای سیل‌زده جاسک که منابع آبی آن‌ها از مجتمع سدیج و گابریک تأمین می‌شد، اختصاص‌یافته است.

قصمی همچنین از توزیع آب بسته‌بندی در مناطقی که مسیر دسترسی آن‌ها از بین رفته است خبر داد و گفت: با بازگشایی مسیرها روند آب‌رسانی مطلوب‌تر خواهد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به خرابی بیش از ٤٠٠ کیلومتر شبکه توزیع و انتقال آب روستایی، خاطرنشان کرد: عمده این خسارت‌ها در مسیر رودخانه‌ها رخ‌داده است.

وی میزان برآورد اولیه خسارت واردشده به شبکه‌های توزیع و انتقال در بخش آب روستایی را حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان دانست و عنوان کرد: مجموع خسارت‌های واردشده بیشتر است که پس از برآورد نهایی اعلام خواهد شد.

خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های استان هرمزگان

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سفر امروز خود به استان هرمزگان جهت بازدید از مناطق سیل‌زده با اشاره بارش‌های سنگین و جاری شدن سیلاب در این استان اظهار داشت: سیلاب‌ها براثر بارش‌های سنگین به‌طور طبیعی ایجاد خسارت خواهد کرد. خوشبختانه در این سیل با آگاهی داده‌شده و هوشیاری مردم که به‌موقع خانه‌های خود را تخلیه کردند، آسیب جانی نداشتیم.

وی ادامه داد: خسارت به زیرساخت‌ها زیاد است اما هنوز برآورد نهایی اعلام‌نشده اما بااین‌حال استانداری هرمزگان پیش‌بینی کرده که حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها صدمه واردشده است.

وی افزود: در این سیل به باغ‌، دام‌ها و زندگی مردم آسیب واردشده و حدود ۵۳ روستا کلاً راه ارتباطی‌شان قطع‌شده بود. از همان ابتدای کار عملیات بازگشایی مسیرها آغاز شد و حدود ۲۰ روستا در شرق هرمزگان راه ارتباطی‌شان برقرار نشده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به دلایل قطع شدن راه‌های ارتباطی این روستاها اظهار داشت: این‌که براثر این سیلاب ارتباط این راه‌های روستایی قطع شد به این خاطر بود که به‌صورت تاریخی و سنتی اکثر این راه‌های روستایی مسیرشان از درون رودخانه‌ها انتخاب‌شده است. این مسئله هم به این خاطر بوده که در دهه‌های گذشته به خاطر خشک‌سالی همواره فکر می‌شده این مسیرها می‌تواند پابرجا باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در جریان سفر به استان هرمزگان و بازدید از مناطق سیل‌زده، تصریح کرد: هم‌اکنون با طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب طبیعی است که همه این مسیرهای روستایی از بین رفته باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه باهمت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای امدادگر، هلال‌احمر، اورژانس، سازمان راهداری و شرکت‌های خصوصی پیمانکار وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌شود تا با رفع انسدادها، راه‌های ارتباطی هرچه زودتر برقرار شود تا بعدازآن بتوانیم وارد فاز بازسازی شویم.

وی افزود: مسیر جاده اصلی جاسک به کنارک آسیب‌های سنگینی دیده و پل‌های قدیمی کلاً از بین رفته‌اند. بااین‌حال خوشبختانه پل‌های جدید ساخته‌شده که جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهور و جزو پروژه‌های مصوب ستاد سواحل مکران است، به‌واسطه طراحی مناسبی که داشتند، هیچ‌کدام آسیب‌ندیده‌اند.

اسلامی ادامه داد: در وهله به دنبال برقراری ارتباطات هستیم تا بعدازآن بنیاد مسکن برای جبران خسارت آسیب خانه‌ها و زندگی مردم پرونده تشکیل دهد تا وام‌های معیشتی و بلاعوض را پرداخت کند که قرار است زیر نظر استانداری انجام گیرد.

وی افزود: همچنین قرار است جهاد کشاورزی برای اراضی کشاورزی، باغ‌ها و دام مردم عزیز این خطه که در سیل آسیب‌دیده‌اند تشکیل پرونده دهد تا بر اساس مصوبه‌ای که دولت به‌زودی اعلام می‌کند عملیات جبرانی دنبال شود.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری نسبت به این‌که اقدامات لازم برای کمک‌رسانی با حداکثر توان انجام گیرد، تصریح کرد: در سیل استان هرمزگان تعدادی از روستاها باید ایمن‌سازی و یا این‌که جابه‌جا شوند چون خانه‌های مردم آسیب‌پذیر است.

۱۲ هزار و ۵۰۰ رأس دام سبک و سنگین در سیل تلف شدند

جلال اصلاحی مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در حاشیه طی سفر دو روزه به روستاهای سیل‌زده جاسک، اظهار کرد: در سیل اخیر خسارت‌های زیادی به دامداران و زیرساخت‌های بخش دامی واردشده که میزان خسارت به دام سبک بیشتر از دام سنگین است.

وی در خصوص آمار جمعیت دام شهرستان جاسک افزود: این شهرستان دارای ۳ هزار و ۲۸ رأس گوسفند، ۹۳ هزار و ۱۲۸ رأس بز، ۲ هزار و ۱۱۶ رأس گاو شیری و ۳ هزار و ۹۸۵ نفر شتر است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، در ادامه میزان برآورد خسارت به جمعیت دامی این شهرستان را تاکنون حداقل ۱۲ هزار رأس دام سبک، ۵۰۰ رأس دام سنگین و ۳ هزار نفر شتر عنوان کرد.

به گفته اصلاحی، اقدامات کمک‌رسانی در جهت نگهداری دام‌های باقی‌مانده با تأمین و توزیع نهادهای دامی نظیر ۴۰ تن سبوس و ۲۰ تن جو به‌صورت رایگان بین دامداران مناطق خسارت‌دیده سیل در شهرستان جاسک انجام‌شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بذر رایگان کلزا و جو نیز جهت کشت مجدد و احیا بخشی از اراضی کشاورزی خسارت‌دیده در سیل نیز توزیع‌شده است.

برآورد ۲۳۰ میلیارد تومانی خسارت اولیه جاده‌ای سیل هرمزگان

یوسف عابدینی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده هرمزگان، با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های این استان در مواجهه با سیلاب و اقدامات انجام‌شده، اظهار کرد: با توجه به سیل بی‌سابقه در ۲۵ سال اخیر که از غرب تا شرق استان را فراگرفت، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان بنا به وظیفه، اقدامات اولیه برای جلوگیری از انسداد راه‌ها و برقراری تردد ایمن را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: در ابتدا ۱۵۰ راه روستایی و ۷ محور شریانی مسدود شد که پس از تلاش شبانه‌روزی راهداران در حال حاضر تمام راه‌های شریانی باز و تردد در حال انجام است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان بیان کرد: از ۱۵۰ راه روستایی مسدود نیز فقط ۷ راه روستایی شامل ۲۱ روستا در حوالی جاسک و بشاگرد که به دلیل طغیان رودخانه‌ها مسدود شده بود در دست بازگشایی قرار دارد و مسیر دسترسی به سایر روستاهای استان باز و تردد برقرار است.

عابدینی از سایر دستگاه‌ها و ادارات ازجمله نیروی دریایی ارتش، سپاه پاسداران، مدیریت بحران استانداری هرمزگان و بخش خصوصی که نقش بسزایی در بازگشایی محورهای مختلف استان ایفا کردند تشکر کرد و گفت: خوشبختانه محور مهم جاسک-کنارک نیز دو روز قبل به همت راهداران بازگشایی شد.

وی طول راه‌های متأثر از سیل و آسیب‌دیده در استان هرمزگان را حدود ۲۷۸۵ کیلومتر شامل ۱۹۴۴ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۸۴۱ کیلومتر راه روستایی دانست و عنوان کرد: تعداد پل‌های کوچک و بزرگ آسیب‌دیده یا تخریب‌شده در این استان ۴۸۵ دستگاه و ریزش برداری و پاک‌سازی سطح راه در ترانشه‌های سنگی بیش از ۱۰۰ مورد است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان جمع کل خسارات اولیه وارده به زیرساخت‌های جاده‌ای استان را حدود ۲۳۰ میلیارد تومان برآورد کرد و یادآور شد: در این استان از همان ساعات اولیه وقوع سیل با بسیج حداقل ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری و راه‌سازی شامل ماشین‌آلات راهداری و بخش خصوصی، عملیات مرمت و بازگشایی اولیه شروع شد و خوشبختانه از روز چهارشنبه گذشته، تمام راه‌های اصلی و شریانی استان بازگشایی و تردد در آن برقرار شد.

کرمان، خسارات جدی به محورهای مواصلاتی

سیلاب به ۳۴۵ کیلومتر از محورهای آسفالته جنوب کرمان خسارت وارد کرد

خداداد مقبلی معاون سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در حاشیه بازدید از محورهای خسارت‌دیده و تخریب‌شده در اثر وقوع سیلاب در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان در جمع خبرنگاران بیان داشت: شدت بارندگی در شهرستان‌های جنوبی استان و همچنین استان سیستان و بلوچستان باعث تخریب زیرساخت‌های راه شده بود که با تلاش عوامل راهداری هم‌اکنون تمامی محورهای ارتباطی بازگشایی‌شده‌اند.

وی افزود: در برخی از نقاط به دلیل بالا بودن حجم سیلاب کار مرمت به‌طور موقت انجام خواهد گرفت.

معاون سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: بیشترین خسارت واردشده به حوضه راه‌ها در محور رودبار جنوب و ایرانشهر به ابنیه فنی بوده که در این راستا ۱۸ دستگاه آب‌نما به‌طورکلی تخریب‌شده و همچنین به ۱۳۰ دستگاه ابنیه نیز خساراتی وارده شده است.

مقبلی یادآور شد: خسارات وارده به ابنیه بین ۳۰ تا ۳۷ میلیارد تومان تخمین زده‌شده همچنین در بعضی از راه‌ها و ابنیه آب هنوز فروکش نکرده که بعد از فروکش کردن آب میزان خسارات اعلام و افزودن می‌شود.

وی گفت: با استفاده از دستگاه‌های موجود در راهداری مسیرهای آسیب‌دیده و تخریب‌شده جنوب کرمان به‌صورت موقت ترمیم و بازگشایی‌شده و در آن ترافیک برقرار است ولی با توجه به شریانی بودن این مسیرها باید کار ترمیم به‌صورت فنی و اصولی آغاز شود.

معاون سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اظهار داشت: با تلاش اداره کل راهداری جنوب کرمان محل‌های تخریب سیلاب لیست و جمع‌بندی شده و با همکاری سازمان مدیریت و پیگیری راهداری کشور تأمین اعتبار لازم جهت بازسازی اصولی و فنی این محورها تخصیص داده می‌شود.

وی تصریح کرد: در اثر بارندگی‌های اخیر و به وجود آمدن سیلاب به ۳۴۵ کیلومتر از محورهای آسفالت و بیش از هزار و ۸۶۰ کیلومتر از محورهای خاکی در جنوب استان کرمان خسارت واردشده بنابراین با توجه به حجم بالای این خسارت‌ها احتمال افزایش رقم‌های اعلام‌شده وجود دارد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان