arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

فلاحت‌پیشه: ظریف، قوی‌ترین دیپلمات کشور است اما او را روی نیمکت ذخیره‌ها نشانده‌ایم

عضو کمیسیون امنیت ملی می گوید: هرچند محمدجواد ظریف تمام تلاش خود را به کار بسته است که حداقل در عرصه دیپلماسی عمومی کار خود را انجام دهد اما این فعالیت‌ها تنها متوجه دیپلماسی عمومی است و عملا می‌توان گفت ما قوی‌ترین دیپلمات کشورمان را بر روی نیمکت ذخیره‌های سیاست خارجی قرار داده‌ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حشمت‌الله فلاحت پیشه درباره تصمیم اروپا برای فعال کردن مکانیسم ماشه در برجام گفت: در موضوع سیاست خارجی یک واقعیتی وجود دارد و آن این است که جای دیپلمات‌های ما هر روز خالی‌تر می‌شود و اگر قرار باشد یک عنوان به کار ببرم، آن این است که محمدجواد ظریف به عنوان یکی از دیپلمات‌های قوی در دنیا بر روی نیمکت ذخیره نشسته است. به همین دلیل روز به روز ادبیات حاکم بر مناسبات جمهوری اسلامی ایران از حالت ادبیات دیپلماتیک خارج شده و در مفاهیم دیگری در حوزه هرمونوتیک و تفسیر و تحلیل محتوای سیاسی معنا پیدا می‌کند.

آمریکا از طریق جانسون، شکافی را در میز اعضای باقیمانده برجام ایجاد کرده است

وی افزود: معتقدم فضای سیاست خارجی به این حدی که امروز علیه ایران تبدیل به یک فضای خشن شده است نباید به این سمت و سو پیش می‌رفت. در واقع به نظر من این فضا کاملا مصنوعی خشن شده است و برخی که وجهه‌ای نزد محافل سیاسی در دنیا نداشتند و دستشان به خون ملت آغشته است، به این موضوع جهت می‌دهند و حتی این جهت‌دهی منجر به تغییر رفتار دیپلمات‌های دنیا علیه ایران شده است. این افراد امروز به دلیل ضعف‌هایی که ایران در سیاست‌خارجی داشته است بر نوع پیام‌هایی که درروابط خارجی علیه ایران شکل می‌گیرد توانسته‌اند حاکم شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ این سوال که در این شرایط چه اتفاقی قرار است رخ بدهد، گفت: آمریکا از طریق جانسون نخست وزیر انگلستان، شکافی را در میز اعضای باقی‌مانده‌های برجام ایجاد کرده است که از ناحیه این شکاف مواد ۱۱ تا ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ یا همان موادی که تحت عنوان «ماشه» از آن یاد می‌شود فعال شود.

مکانیسم ماشه ۸ سال پیش هم مطرح شده بود

وی گفت: البته من نام این «مکانیسم ماشه» را «مکانیسم ماشه دو زمانه» می‌گذارم، چراکه این مکانیسم یک‌بار در زمان مذاکرات ایران با تروئیکا (تقریبا ۸ سال پیش از مذاکرات برجام) مطرح شده بود.

فلاحت پیشه افزود: در آن مقطع آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند که اگر ایران برخی رفتارها از جمله عدم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در دستور کار قرار دهد، به سرعت پرونده ایران به شورای امنیت ملی ارجاع داده می‌شود و این موضوع تحت مکانیسم ماشه مطرح شد و همین مکانیسم را به صورتی دو زمانه در قطعنامه ۲۲۳۱ گنجاندند که من همان زمان اعلام کردم، این موضوع نقطه ضعف برجام و پاشنه آشیل آن است که این پاشنه آشیل، امروز در حال ضربه زدن به برجام است.

ترامپ از طریق جانسون درحال کلید زدن مکانیسم ماشه است

وی با اشاره به اینکه ترامپ بعد از خروج از برجام مورد انتقاد آمریکایی‌ها قرار گرفت، گفت: آن زمان انتقادها این بود که آمریکا می‌توانست برای فشار وارد کردن به ایران از ظرفیت‌های خود برجام استفاده کند، کسانی مانند «جمز بیکر» از جمله منتقدانی بود که می‌گفت آمریکا از طریق برجام می‌توانست مکانیسم ماشه را فعال کند، اما واقعیت این است که ترامپ از طریق بوریس جانسون در حال کلید زدن این موضوع است.

این تحلیلگر سیاست خارجی ادامه داد: یعنی اگر ایران گام دیگری را بردارد، آنها عملا اعلام می‌کنند برجام اجرایی نشده است و با این اعلام از سوی یکی از اعضا که طبیعتا با نامه سه عضو اروپایی عضو برجام صورت می‌گیرد، عملا همه قطعنامه‌ها بار دیگر علیه ایران فعال می‌شود و این موضوع موجب خواهد شد تا یک روند برزخی ایجاد شود و این روند ادامه پیدا می‌کند تا قطعنامه‌ جدیدی علیه ایران به تصویب برسد و جای قطعنامه ۲۲۳۱ را بگیرد.

این نماینده مجلس گفت: در چنین شرایطی پرونده ایران به جایی می‌رود که محل اعمال قدرت آمریکا است؛ طبیعتا آنجا آمریکا هر کارشکنی را انجام خواهد داد تا مانع از صدور قطعنامه‌ای به نفع ایران شود که اجازه نفس کشیدن به ایران را بدهد.

فعال شدن مکانیسم ماشه یعنی مرگ برجام

وی افزود: معتقدم اگر کشورهای اروپایی مکانیسم ماشه را به کار بگیرند، معنای آن برای ایران، مرگ برجام است، چرا که ایران به هیچ‌وجه حاضر نیست پرونده برجام دوباره باز شود، آن هم وقتی ترامپ قدرت را به دست دارد.

آمریکا به دنبال محرومیت ایران از غنی سازی است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در این راستا آمریکا تلاش می‌کند دو موضوع را در این پرونده بگنجاند، تاکید کرد: اولین گزینه، محرومیت ایران از غنی سازی است و در مرحله بعد مسئله موشکی و حضور ایران در منطقه است و این یعنی پرونده ایران تا ابد دهر باز می‌ماند، این موضوع به معنای آن است که پرونده به جای آنکه عاملی برای رفع اختلاف شود، تبدیل به اهرمی برای فشار می‌شود و از همین جهت است که معتقدم فعال شدن مکانیسم ماشه به معنا مرگ برجام است.

دیپلمات های ما در شرایط فعلی خلع سلاح شده اند

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه اروپایی‌ها برای آنکه این اتفاق (مرگ برجام) رخ ندهد منتظر یکسری رفتارهای دیپلماتیک از سوی ایران هستند که سازوکار میانه‌ای را تعریف کند، گفت: به این ترتیب اروپا می‌توانند مذاکراتی را شکل بدهند تا از یک سو مانع بیشتر شدن اختلافات، تنش‌ها و مشکلات شوند و از سوی دیگر، متناسب با مقتضیات شرایط تازه‌ای را شکل بدهند، لذا من معتقدم در این شرایطی که در زمینه روابط خارجی کشور ما وجود دارد، نوعی خلع سلاح کردن دیپلمات‌های ما در منطقه است. به گونه‌ای که به طور بی‌سابقه‌ای شاهد آن هستیم که تصمیمات شورای امنیت ملی جای تصمیم‌گیری و مانور وزارت خارجه را گرفته است.

وی افزود: به اعتقاد من کشاندن یک موضوع در حیطه سیاست خارجی به شورای عالی امنیت ملی اشتباهی بود که از ابتدا اتخاذ شد و حتی بعد از آنکه آقای روحانی تلاش کرد، آن را به وزارت خارجه بازگرداند، اما دوباره شاهد آن بودیم که وزارت خارجه تنها یک مجری است و این یکی از مواردی است که موجب شده است تا موضوعی کاملا فنی که می‌توانست از طرق دیپلمات‌های آشنا به امور به صورت تخصصی پیگیری شود تبدیل به موضوعی شده است که ادبیات امنیتی و نظامی و حتی ادبیات حاکم بر یکسری سخنرانی‌های تند اثر خود را بر الفاظ دیپلماتیکی داشته است که هر کدام از این الفاظ می‌توانست نقش کارگشایی را داشته باشد.

ظریف روی نیمکت ذخیره های سیاست خارجی قرار داده شده است

فلاحت پیشه گفت: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد هرچند محمدجواد ظریف تمام تلاش خود را به کار بسته است که حداقل در عرصه دیپلماسی عمومی کار خود را انجام دهد، اما این فعالیت‌ها تنها متوجه دیپلماسی عمومی است و عملا می‌توان گفت ما قوی‌ترین دیپلمات کشورمان را بر روی نیمکت ذخیره‌های سیاست خارجی قرار داده‌ایم.

نظرات بینندگان