arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

مشاور گوترش: آقای ترامپ؛ درباره ایران اشتباه می‌کنید / نمی‌توانید دستور ترور یک رهبر ایرانی را صادر و فکر کنید ما هم از آن حمایت خواهیم کرد

مشاور دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، افزود: آقای ترامپ، شما درباره ایران اشتباه می‌کنید و در حال به خطر انداختن همه ما هستید. شما نمی‌توانید در کاخ سفید بنشینید و دستور ترور یک رهبر ایرانی را صادر کرده و فکر کنید که امری عادی است و ما هم از آن حمایت خواهیم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور دبیرکل سازمان ملل گفت: کشورهای اروپایی در دفاع از توافق هسته‌ای به طور ناراحت‌کننده‌ای منفعلند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه فرانس 24، جافری سکز مشاور دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با این شبکه درباره تنش‌های اخیر میان تهران و واشنگتن با اشاره به توافق هسته‌ای که هدف آن متوقف شدن برنامه هسته‌ای ایران و بازگرداندن روابط عادی بود، گفت: اروپا تا کنون از این توافق حمایت کرده است اما آمریکا تحت رهبری ترامپ به این توافق نه گفت. این وضعیت ما را به آستانه جنگ کشانده است.

سکز همچنین با اشاره به زمینه‌های تاریخی ایجاد تنش در روابط ایران و آمریکا مانند تجهیز عراق برای جنگ با ایران و تاثیر توافق هسته‌ای انجام شده در دولت پیشین آمریکا بر کاهش این تنش‌ها، اظهار کرد: ترامپ که متزلزل و خطرناک برای همگان و برای ما در آمریکا است، سعی کرد این توافق را از بین ببرد. رهبران اروپایی هم به طرز بسیاز ناراحت‌کننده‌ای در دفاع از توافق منفعل و بی‌اثر بوده‌اند.

او در ادامه بیان کرد: ایران تا حد زیادی در اثر تحریم‌های آمریکا تحت فشار بوده و اروپا هیچ کاری نکرده است و ایران تصمیم می‌گیرد که از توافق پیروی نکند. اروپا هم نه به ترامپ بلکه به ایران ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید که باید از توافق پیروی کند، اما در واقع موضوع این است که اروپا باید بتواند به ترامپ بگوید که دست از زورگویی بردارد؛ بگوید که ما این توافق جهانی را با ایران می‌خواهیم و اگر تو نمی‌خواهی به خودت ارتباط دارد.

مشاور گوترش همچنین به سیاست‌یک جانبه آمریکا از جمله در باره خروج از توافق هسته‌ای ایران اشاره و آن را ناکارآمد تلقی کرد.

سکز در این راستا با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، افزود: آقای ترامپ، شما درباره ایران اشتباه می‌کنید و در حال به خطر انداختن همه ما هستید. شما نمی‌توانید در کاخ سفید بنشینید و دستور ترور یک رهبر ایرانی را صادر کرده و فکر کنید که امری عادی است و ما هم از آن حمایت خواهیم کرد.

او با اشاره به این که در وضعیت موجود ما به یک رویکرد جامع، آگاهانه و مشارکتی احتیاج داریم، رفتار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را یک زورگویی غیرقابل قبول خواند که بر خلاف منشور سازمان ملل، منافع اروپا و منافع جهان است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان