arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

پیام چین از داووس: کشورها باید قاطعانه با یکجانبه گرایی تجاری مقابله کرده و اجازه ندهند بیش از این به اقتصاد دنیا لطمه بزند

«هان جنگ» معاون نخست وزیر چین در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد معروف به نشست داووس در سوئیس جهان را به مقابله با یکجانبه گرایی تشویق کرد و گفت: زمان شجاعت و جسارت بیشتر کشورهای جهان فرا رسیده است آنها باید قاطعانه با یکجانبه گرایی تجاری مقابله کرده و اجازه ندهند بیش از این به اقتصاد دنیا لطمه بزند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«هان» عصر امروز سه شنبه در سخنرانی خود که تلویزیون چین به طور زنده آن را پخش می کرد بار دیگر بر تلاش کشورش برای مقابله با یکجانبه گرایی و همگرایی اقتصادی در سراسر دنیا و میان کشورها تاکید کرد و گفت که چالش های بی سابقه ای در برابر اقتصاد دنیا قرار گرفته و رشد اقتصادی را تحت تاثیرات منفی قرار داده است.

وی گفت البته در این میان فرصت ها نیز فراوان است و کشورها از فناوری های قوی تری برخوردارند و می توانند با ابداع، نوآوری و همکاری بیشتر به توسعه اقتصادی کمک کنند.

معاون نخست وزیر چین افزود برخی از کشورهای کوچک دنیا امروز با مشکلات فراوان اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و تنها مانده اند و باید مورد کمک قرار گیرند.

هان تاکید کرد بدون همگرایی اقتصادی و مقابله با یکجانبه گرایی نمی توان با این چالش ها مقابله کرد یکجانبه گرایی و تسلط یکجانبه بر اقتصاد دنیا برون رفتی ندارد و نمی تواند مشکلی را برطرف کند.

او رشد اقتصادی را محصول تلاش جمعی کشورها دانست و گفت فرایند جهانی شدن اقتصاد ایجاب می کند که همه در این مسیر به شکل واحد حرکت کنند ما باید اصول برابری و احترام و منافع متقابل و عدالت تجاری را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته معاون نخست وزیر چین سازمان ملل اصلی ترین نهادی است که می توانند مقررات جهانی یکپارچه را به جهان تزریق کند و باعث وحدت شود و حاکمیت قانونی بر جهان را مورد حراست قرار دهد لازم است این مساله مد نظر باشد که معدودی کشور نمی توانند با خواست و اراده خود دیگر کشورها را نیز تحت کنترل بگیرند.

هان نقش چین را در توسعه اقتصادی دنیا و مقابله با یکجانبه گرایی مهم توصیف کرد و گفت در این راستا ما از هیچ همکاری با کشورهای دیگر دریغ نکرده ایم و کوشیده ایم تا نقشی سازنده در فرایند جهانی شدیم ایفا کنیم ما از رشد بالای اقتصادی و صنایع مختلف برخوردار شده ایم و رشد تولید ناخالص داخلی بالایی داریم و نقش چین در اقتصاد جهان بی بدیل است و نمی توان آن رانادیده گرفت.

معاون نخست وزیر چین گفت ما در زمینه فقر زدایی، توسعه بهداشتی و پزشکی و رفاه عمومی گام های بلندی برداشته ایم و در مسیر رشد قرار داریم و همچنان بزرگترین کشور در حال رشد دنیا هستیم البته با چالش های زیادی هم روبرو هستیم و می دانیم برای موفقیت بیشتر اقتصادی راه طولانی در پیش داریم و تلاش ها باید چندین برابر شود.

او گفت: ما موتور رشد اقتصادی هستیم و نزدیک به ۳۰ درصد از رشد اقتصادی دنیا مدیون اقتصاد چین است چین در مسیر توسعه هزاره حرکت می کند اصول را مراعات می کند صلح و ثبات در همکاری را مهم می داند و به دنبال رشد پایدار اقتصادی است.

هان گفت: از زمانی که چین وارد سازمان تجارت جهانی شد تلاش گسترده ای برای رشد اقتصادی خود و دیگر کشورها کرده و توانسته است میلیاردها دلار به بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی تزریق کند رشد پایدار اقتصادی چین برای این کشور و جهان اهمیت دارد.

معاون نخست وزیر چین گفت که به رغم برخی یکجانبه گرایی های معدودی از کشورها، ما سیاست اصلاحات و درهای باز را اجرا می کنیم درهای چین برای تجارت با کشورها و جهانی شدن باز است مشارکت ما در اقتصاد دنیا گسترده خواهد بود ما اصلاحات را بیشتر می کنیم به خارجیان اجازه دسترسی بیشتر به بازار می دهیم سرمایه گذاری های خارجی را تشویق و جذب می کنیم و خارجیان دست بازتری برای فعالیت در عرصه های مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی خواهند داشت.

او تصریح کرد کشورش کالاهای بیشتری را از کشورهای دیگر وارد خواهد کرد که شامل کالاهای تولیدی، فنی و خدماتی خواهد بود اکسپو وارداتی چین هم در شانگهای در همین راستا در سال ۲۰۱۹ میلادی برگزار شد این ثابت می کند که واردات بیشتر البته با کیفیت بالاتر در دستور کار دولت چین قرار گرفته است.

هان امضای توافق اولیه با آمریکا را برای چین و امریکا و دیگر کشورها مهم و مفید دانست و گفت این توافق ثبات بیشتری به بازار تجاری دنیا می دهد ما به همکاری با همه کشورهای دیگر بر اساس اصول بازار و منافع متقابل ادامه می دهیم و مقررات قوی تری برای بازار تنظیم و تدوین خواهیم کرد و اساس قانونی بهتری برای فعالیت های تجاری ایجاد خواهیم کرد اجازه انتقال فناوری اجباری نمی دهیم و از حق مالکیت معنوی حراست می کنیم و با خاطیان این مقررات مقابله خواهیم کرد دیگران نیز باید بر همین اساس برابر با چین برخورد کنند.

وی گفت که ما از سال ۲۰۱۳ میلادی به این طرف توانسته ایم ۱۸ منطقه تجارت آزاد پایه در کشور ایجاد کنیم که رشد اقتصادی بیشتری برای کشور داشته و باعث افزایش سرمایه گذاری خارجی مستقیم شده است چین قهرمان مشارکت بیشتر اقتصادی و چند جانبه گرایی در دنیاست و راه ابریشم و طرح های دیگر را برای توسعه اقتصادی ادامه می دهد و در دستور کار قرار داده است چین از سازمان تجارت جهانی و کارکرد قوی آن برای باز کردن بازارها و مقابله با یکجانبه گرایی حمایت می کند و خواستار اقتدار بیشتر این سازمان است ما فعالانه با سازمان ملل، اپک و دیگر سازمان های بین المللی همکاری خواهیم کرد.

معاون نخست وزیر چین گفت کشورش مایل به همکاری با دیگر کشورها در زمینه پوشش جنگلی و مقابله با تحولات اقلیمی است و همزمان اقتصادی در حال ترانزیت و انتقال و در گذر دارد این باعث قویتر شدن اقتصاد خواهد شد رشد پایدار در طولانی مدت در دستور کار است و این اصل تغییری نکرده است رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۶.۱ درصد رسید و در فقرزدایی گام های بلندی برداشته شد محیط زیست مورد حراست بیشتر قرار گرفته و برای مقابله با تحولات اقلیمی تلاش زیادی شده و میلیون ها فرصت شغلی برای مردم ایجاد شده است تلاش برای رسیدن به جامعه نسبتا مرفه به نتیجه رسیده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان