arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

۳۳ روستای سیستان و بلوچستان همچنان در محاصره آب

۳۳ روستای جنوب سیستان و بلوچستان با گذشت ۱۲ روز از بروز سیلاب همچنان در محاصره آب قرار دارند و امدادرسانی به آنها از طریق بالگرد و ماشین آلات سنگین راهداری درحال انجام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سامانه بارشی سیل‌آسایی که استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داد و وضعیت سیستان و بلوچستان را بسیار بدتر از دو استان دیگر کرد.

همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان قطع شد که با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی، سپاه و بسیج ۸۶۰ مسیره بازگشایی شده است.

همزمان با بروز سیلاب دستگاه‌های خدمات رسان همچون سپاه و نیروهای مسلح با بسیج امکانات به کمک مردم سیلزده این خطه از ایران اسلامی شتافتند و از کمک رسانی به آنان دریغ نکردند اما عمق فاجعه به حدیست که نیازمند عزم ملی و کمک همگان است.

سیل خروشان همدردی مردم در کنار خدمت رسانی مسوولان نهادهای مختلف در بحران‌های اخیر این حقیقت مهم را به اثبات رساند که در اوج آشفتگی‌ها و خطرات پیش بینی نشده، قدرت همدلی اثرگذاری ملموس و فراگیری دارد.

تمام ارکان کشور اعم از دولت، نیروهای امداد و نجات، ارتش، سپاه و سایر نهادهای دولتی و خصوصی به صورت هماهنگ و یکدل کمک به سیل زدگان و رفع دغدغه‌های مردم را در اولویت امور خود قرار داده و آستین همت بالا زده‌اند تا به بهترین نحو و در سریعترین زمان از آلام و مشکلات مردم بکاهند.

حدود ۱۰۸هزار سیلزده در سیستان وبلوچستان امدادرسانی شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰۷ هزار و ۹۹۹ آسیب‌دیده سیل این استان از۲۱ دی تاکنون توسط نیروهای هلال احمر امدادرسانی شدند.

رسول راشکی اظهار داشت: در پی سیل و آب‌گرفتگی در سیستان و بلوچستان هزار و ۱۷ روستا در ۱۵ شهرستان دچار آسیب شدند که توسط افزون‌بر چهار هزار امدادگر در قالب هزار و ۳۳ تیم عملیاتی به همراه ۸۱۰ خودرو خدمات امدادرسانی شدند.

وی افزود: همچنین۱۲ هزار و ۴۵۰ نفر آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان در این مدت اسکان داده شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: در سیلاب اخیر ۲ هزار و ۶۲۰ دستگاه چادر امدادی، ۵۴۵۷ تخته موکت، ۱۱۶۴۴ تخته پتو و ۷۴۷۶ کیلوگرم نایلون در بین آسیب دیدگان توزیع شد و این روند همچنان ادامه دارد.
وی افزود: همچنین ۱۹ هزار و ۵۳۷ بسته غذایی، قوطی کنسرو، برنج، قند و شکر،شعله والور و نان از دیگر اقلامی بود که توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر بین آسیب‌دیدگان سیستان و بلوچستان توزیع شد.

راشکی اظهار داشت: در همین راستا ۱۵۰ سورتی پرواز توسط ۲ فروند بالگرد جمعیت هلال احمر در مناطق آسیب‌دیده و صعب العبور انجام شد که بیشترین سورتی پرواز این مدت به شهرستان چابهار اختصاص دارد.

توزیع ۴ هزار تن اقلام امدادی بین سیلزدگان سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: حدود چهار هزار تن اقلام امدادی و ارزاق عمومی نهادهای امدادی و کمک‌های مردمی از ۲۰ دی تاکنون بین مردم سیلزده این استان توزیع شده است.

عباسعلی ارجمندی اظهار داشت:بر اساس برآوردهای اولیه خسارت سیلاب اخیر تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف این استان خسارت زده است.

وی ادامه داد: همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان بویژه نیمه جنوبی راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان به طور کامل قطع شد که با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی تاکنون راه ۸۵۷ روستا باز شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان ۳۳ روستای جنوب این استان با گذشت ۱۲ روز از بروز سیلاب همچنان در محاصره آب قرار دارند و امدادرسانی به آنها از طریق بالگرد و ماشین آلات سنگین راهداری درحال انجام است.

وی از برقراری شبکه آب در ۳۰۹ روستای سیلزده سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: در سیلاب اخیر آب ۳۶۹ روستا قطع شده بود که با تلاش تیم‌های شرکت آب و فاضلاب شبکه آب ۳۰۹ روستا مجدد به شبکه بازگشته است.

ارجمندی بیان کرد: تمامی ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان برای کمک رسانی به مردم سیلزده بسیج شده و مسوولان در کنار مردم به خدمات رسانی مشغول هستند.

وی بیان کرد: ۱۲ هزار و ۴۵۰ نفر آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان توسط نیروهای هلال احمر در این مدت اسکان داده شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به شدت سیلاب استان گفت: شهرستان‌های کنارک، چابهار، سرباز، نیکشهر، قصرقند و فنوج در سیل اخیر در شرایط بحرانی قرار داشتند و یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون متر معکب ورودی رودخانه‌های استان بوده است.
وی افزود: در مجموع حجم آب در سیلاب سیستان و بلوچستان ۳.۵ برابر سیلاب استان گلستان بوده و در نقاطی از استان شدت بارندگی بسیار بالا بوده به طوریکه در زرآباد میزان بارندگی بیش از ۱۲ هزار متر معکب آب داشته است.

سیلاب ۷۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیل اخیر در استان حدود ۷۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان این منطقه بویژه منطقه بلوچستان خسارت وارد کرده است.

غلام حیدر زورقی اظهار داشت:حدود ۲۵ هزار هکتار از بخش زراعت این استان در سیل از بین رفته که از این میزان ۱۰ هزار هکتار آن سبزی و صیفی آماده برداشت بوده که این موضوع سبب شد تا خسارت‌ها سنگین شود.

وی ادامه داد: هفت هزار هکتار از باغات بویژه باغات موز سیستان و بلوچستان در سیل اخیر از بین رفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: سیل هشت هزار راس دام را با خود برد که ۹۳۰ راس از آنها دام سنگین و بقیه دام سبک بوده و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از استخرهای پرورشی میگو بر اثر سیلاب تخریب شده است.

وی گفت: در سیل اخیر سیستان و بلوچستان قنوات، لوله کشی آب و شبکههای آبیاری تحت فشار نیز خسارت دیده‌اند.

زورقی ادامه داد: برای بررسی میزان خسارت در سیل اخیر سیستان و بلوچستان چهار تیم در زمینه آب و خاک، زراعت، دام و طیور و باغبانی به منطقه اعزام شدند و از شهرستان‌های مختلف سیل زده بازدید تا اطلاعات دقیق خسارت را ارائه دهند.

وی بیان کرد: هزار و ۵۰۰ تن خوراک دام برای دامهایی که در مناطق سیلزده هستند و به علوفه دسترسی ندارند ارسال شده و این روند در صورت نیاز ادامه خواهد داشت.

سیلاب به ۳۳ پایگاه اورژانس سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: سیلاب ۲۰ تا ۲۲ دی در جنوب سیستان و بلوچستان به ۳۳ پایگاه اورژانس این دانشگاه خسارت وارد کرد.

محمودرضا ناصح اظهار داشت: همزمان با سیلاب اخیر ۳۳ تیم اورژانس و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با ۱۰۰ نفر نیرو و ۴۰ دستگاه خودرو به خدمات رسانی به هموطنان سیلزده پرداختند.

وی افزود: با توجه به شدت سیلاب اخیر هزار و ۱۰۰ بیمار در این مدت توسط نیروهای اورژانس این دانشگاه به مراکز درمانی منتقل شدند که ۶۲ نفر از این افراد را زنان باردار تشکیل می‌دهند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ادامه داد: ۴۳ بیمار نیز در جریان سیلاب اخیر از طریق بالگرد هوایی این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی گناباد که در منطقه مستقر شده بوند به بیمارستان منتقل شدند.

وی گفت: ۲ پایگاه اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر دچار آسیب جدی شدند که ضروری است دوباره ساخته شوند و بقیه نیز دچار خسارت ۱۰ تا ۵۰ درصدی شدند.

ناصح اتوبوس آمبولانس و ایجاد سوله بحران را از مهمترین نیازهای دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر برای امدادرسانی به بیماران در حوادث طبیعی و غیرطبیعی عنوان کرد.

حجم سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان ۳.۵برابر سیل گلستان بود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت:حجم سیلاب اخیر این استان ۳.۵ برابر سیلاب استان گلستان بود.

منصور بیجار روز سه‌شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان که به منظور جمع‌بندی اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌ها و خسارات وارده در سیلاب اخیر برگزار شد اظهار داشت : نداشتن تلفات جانی در این سیلاب نشان از اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای قابل توجه تمامی دستگاه‌ها بوده است.
وی پیام رهبرمعظم انقلاب را موجب شتاب بخشی خدمات و اقدامات همه دستگاه‌ها و نهادها عنوان کرد و اظهار داشت: حضور مقامات کشوری نشان از توجه ویژه نظام به این استان است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان