arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۳۰۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

کمیساریای حقوق بشر عراق : ۱۰ نفر کشته شدند

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق سه‌شنبه شب در گزارشی مدعی شد: در دو روز گذشته و در جریان موج جدید اعتراضات در عراق تاکنون ۱۰ عراقی کشته و حدود ۸۵ تن دیگر زخمی شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی "سومریه نیوز" کمیساریای عالی حقوق بشر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد از طریق تیم‌هایی که تظاهرات را در میادین مختلف در شهرهای عراق رصد می‌کردند، کشته و زخمی شدن این تعداد را تأیید می‌کند.

این نهاد حقوق بشری همچنین مدعی شد که در جریان این اعتراضات ۳۶ معترض نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تاکنون مقام‌های عراقی اظهار نظری در خصوص گزارش این نهاد حقوق بشری نکرده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است:همزمان با این که کمیساریای عالی حقوق بشر بر تضمین آزادی بیان، عقیده و برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز تأکید دارد، اما از تمام طرف‌های عراقی میخواهد از هرگونه خشوت و اقدامات خشونت‌آمیز خودداری کنند.

این نهاد همچنین خواستار همکاری عراقی‌ها برای حفاظت از اموال خصوصی و عمومی شد و از آنان خواست که عناصری که اعتراضات را از مسیر مسالمت‌آمیزش منحرف می‌کنند، از خود دور کنند.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق در پایان از دولت بغداد خواست که فوراً خواسته معترضان مسالمت آمیز را برآورده کند.

اعتراض‌های خیابانی عراق امروز (سه‌شنبه) با بستن جاده‌های درون و برون شهری و آتش زدن حلقه لاستیک در بغداد و برخی شهرهای جنوب و مرکز عراق نیز ادامه یافته و این اعتراضات تاکنون حوادث و درگیری‌هایی را نیز در پی داشته ‌است.

گروه‌های معترض و مخالف با شعار «میهن نیست، کار نیست» همچنان می‌کوشند ادارات و مدارس را تعطیل و شهروندان مختلف را به تعطیلی اجباری مجاب کنند.

معترضان خواستار معرفی فوری نخست وزیر به دور از گروه‌های سیاسی و احزاب کنونی، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات آزاد هستند.

موج دوم این اعتراضات ۲۵ اکتبر (سوم آبان) و مرحله نخست اعتراضات مردم عراق روز اول اکتبر (۹ مهرماه) در ناکارآمد توصیف کردن دولت، تبعیض، فقر، بیکاری و فساد مقام‌های دولتی آغاز شد، همچنان با فراز و فرود در این مناطق ادامه دارد.

به دنبال این اعتراض‌ها، عبدالمهدی اوایل آذر ماه از سمت خود استعفا کرد، اما هنوز جایگزین او به علت اختلاف‌های سیاسی درون حاکمیت تعیین نشده است، هرچند برخی منابع عراقی اعلام کردند "محمد توفیق علاوی"به سمت نخست وزیر جدید عراق معرفی خواهد شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان