arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸

پمپئو از گفت‌وگوی امریکا با رییس جمهوری ونزوئلا خبر داد

«مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا تایید کرد که چندین دور گفت‌وگو میان نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا با مقامات آمریکایی صورت گرفته است. رییس جمهوری ونزوئلا یکشنبه گفت که وی آماده گفت‌وگوی مستقیم با امریکا و دونالد ترامپ رییس جمهوری و خوان گوایدو رهبر مخالفان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش یو اس نیوز، پمپئو با توجه به شکسته شدن یخ مذاکرات میان آمریکا و ونزوئلا گفت: در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهایی با مادورو صورت گرفته، اما در این مذاکرات هیچ نشانه‌ای از برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه توسط مادورو در ونزوئلا وجود نداشته است.
رییس جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه گفت که وی آماده گفت‌وگوی مستقیم با امریکا و دونالد ترامپ رییس جمهوری و خوان گوایدو رهبر مخالفان است.
مادورو در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست افزود: اگر میان دولت‌ها احترام باشد، مهم نیست که ایالات متحده چقدر بزرگ باشد و اگر گفت‌وگو و تبادل اطلاعات صادقانه وجود داشته باشد، مطمئن باشید که می‌توانیم نوع جدیدی از روابط ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد که وی برای مذاکره با گوایدو آماده است، اما با خواست مخالفان برای استعفا موافقت نخواهد کرد.
رییس جمهوری ونزوئلا افزود: گوایدو مسئول از دست دادن مجلس ملی است. من نباید به علت اشتباهات وی مورد سرزنش قرار بگیرم، وی کسی است که اکنون باید به ایالات متحده پاسخ دهد.
وی گفت که ترجیح می‌دهد مستقیم با ترامپ رییس جمهوری آمریکا صحبت کند.
مادورو تاکید کرد که پمپئو در ونزوئلا ناکام بوده است و وی مسئول موفق نبودن ترامپ در سیاست خود در قبال کشور ما است.
وی در انتقاد از عملکرد وزیر خارجه آمریکا گفت: من فکر می‌کنم پمپئو در خیالات زندگی می‌کند و مردی نیست که پایش روی زمین باشد. ترامپ مشاوران وحشتناکی در مورد ونزوئلا داشته است.

ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه اخیر خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده، توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند. شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا زندگی را برای مردم این کشور به شدت سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از این کشور در سال ۲۰۱۹ شد.
آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که وی را به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.
پس از آن که «خوان گوایدو» رییس مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه ۹۷) خود را رییس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت. بیش از ۵۰ کشور دیگر با پیروی از آمریکا گوایدو را به عنوان رییس جمهوری قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند.
مشکلات شدید اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحران سیاسی کشاند. کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیم مهاجرت از جمله پیامدهای بحران اقتصادی این کشور بوده است.
در این میان، آمریکا تلاش کرده از شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا در راستای پیشبرد اهداف سیاسی خود سوءاستفاده کند. البته راهبرد کاخ سفید تاکنون در ونزوئلا موفق نبوده و به نظر می‌رسد دولت ترامپ که از گوایدو رهبر مخالفان و دیگر مقام‌های ضددولتی در ونزوئلا ناامید شده، به دنبال سیاست‌های جدید در این کشور از منطقه آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۰ باشد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان