arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸

استولنتبرگ خواستار تقویت نقش آموزشی ناتو در عراق شد

دبیرکل ناتو در سخنانی در پارلمان اروپا خواهان تقویت حضور نیروهای ناتو در عراق و از سرگیری آموزش نظامیان این کشور شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سخنرانی در پارلمان اروپا گفت که باید عملیات ‌آموزشی در عراق با مشارکت اعضای ناتو جهت اطمینان از عدم ظهور مجدد نیروهای داعش تقویت شود.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «ینس استولنتبرگ» دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در جمع اعضای اتحادیه اروپا در «بروکسل» پایتخت بلژیک گفت: «باید تمرینات سنگین را شروع کنیم. همه چیز را از وزارت دفاع، نهادها، مقرهای فرماندهی و کنترل برای آموزش نیروها بسازیم. ناتو می‌تواند این کار را انجام دهد. ما قبلا آن را انجام داده‌ایم، اما می‌توانیم مقیاس آن را افزایش دهیم.»

ناتو در سال ۲۰۱۸ انجام آموزش نظامی به نیروهای عراقی را با اعزام ۵۰۰ نیروی نظامی آغاز کرد، اما تحولات اخیر بین ایران و آمریکا به ویژه بعد از ترور سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران در بغداد و پیامدهای آن، وقفه در این مأموریت ایجاد کرد و برخی اعضای ناتو نیروهای خود را به کویت انتقال دادند. 

به نوشته این منبع خبری، با وجود تأکید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر لزوم اقدامات بیشتر ناتو در منطقه، کانادا و متحدان اروپایی ناتو تمایل کمی به استقرار نیرو در خاورمیانه دارند.

دبیرکل ناتو در ادامه سخنان خود در پارلمان اروپا با هشدار در باره ظهور مجدد داعش و استفاده این گروه تروریستی از خلاأهای امنیتی در منطقه گفت: «ما باید از این اتفاق دوباره (بازگشت داعش) جلوگیری کنیم و بنابر این باید برخی ظرفیت‌های محلی را ایجاد کنیم تا آن‌ها از بازگشت داعش جلوگیری کنند.»

دبیرکل ناتو در روزهای گذشته با مقام‌های ارشد عراقی و اردنی در زمینه از سرگیری فعالیت‌های ناتو در عراق در آینده نزدیک رایزنی‌هایی انجام داده بود.

سرتیپ «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شنبه هفته جاری گفت که دولت عراق در حال رایزنی با آمریکا درباره روابط امنیتی است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان