arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۳۳۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸

آغاز دور جدید اعتراض‌های ضددولتی در کلمبیا

با آغاز دور جدید اعتراض‌های ضددولتی کلمبیایی‌ها، نیروهای پلیس با معترضان در بوگوتا درگیر شدند که این مساله سبب آسیب‌رساندن به برخی از تاسیسات مربوط به حمل‌ونقل عمومی نیز منجر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش روز چهارشنبه رسانه‌های غربی از بوگوتا، این تظاهرات معترضان که دیروز به وقت محلی (سه‌شنبه یکم بهمن‌ماه) به دنبال فراخوان ازسرگیری اعتراض‌های ضددولتی برگزار شد، ابتدا مسالمت‌آمیز بود اما اندکی بعد با حضور نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد.

در همین حال شهردار بوگوتا گفت: بیشتر این اعتراض ها به صورت صلح آمیز برگزار شد. این نیروهای ضدشورش نبودند که به معترضان حمله کردند بلکه برخی از معترضان آغازگر درگیری ها بودند.

پلیس به دنبال تشدید درگیری ها، گاز اشک آور به سوی معترضان شلیک کرد و معترضان نیز در برخی مناطق لاستیک و اشیاء مختلف را آتش زدند.

براساس گزارش های رسمی، در تظاهرات دیروز که شهروندان ۱۰۳ شهر کلمبیا شرکت کردند، نزدیک به ۲۰ هزار نفر به همراه ۱۰ نیروی پلیس نیز زخمی شدند.

از جمله مطالبات جدید معترضان که پیشتر نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت « ایوان دوکه » رئیس جمهوری معترض بودند، اقدامات بیشتر در توقف ترور فعالان اجتماعی و اجرای توافق‌نامه صلح با شورشیان چپ‌گرای این کشور بوده است. برخی نیز با طرح اصلاح مالیاتی که سال گذشته توسط کنگره تصویب شده بود، مخالفند.

در اعتراض‌های سال گذشته کلمبیا دست‌کم پنج نفر کشته شدند.

اعتراض‌ها و اعتصاب سراسری علیه سیاست‌های دولت در کلمبیا از ۲۱ نوامبر سال گذشته میلادی (۳۰ آبان) آغاز و سبب شد تا « ایوان دوکه » رئیس جمهوری این کشور مذاکره ملی برای حل‌وفصل مشکلات معترضان برگزار کند. مذاکرات دولت با نمایندگان معترضان تاکنون موفقت‌آمیز نبوده و اتحادیه‌ها تاکید دارند تا زمان برآورده نشدن مطالبات‌شان به اعتصاب و اعتراض ادامه می‌دهند.
از جمله مطالبات معترضان سرکوب جدی قاچاق مواد مخدر، کاهش خشونت‌ها، بهبود شراط بازار کار و ترمیم امتیازهای بازنشستگی بوده است. سازمان‌های اصلی کارگری، کشاورزی و دانشجویی، سیاست‌های نئولیبرال دولت کلمبیا را رد کرده‌اند. دولت این کشور به دنبال «کاهش بودجه مستمری‌بگیری، افزایش سن بازنشستگی و به خدمت گرفتن افراد جوان با کمتر از میانگین دستمزدهاست.»

دولت دوکه همچنین با چالش‌های مختلفی از جمله نگرانی‌های امنیتی در مرز با ونزوئلا دست و پنجه نرم می‌کند. دولت بوگوتا اعلام کرده هجوم مهاجران ونزوئلایی به کلمبیا شرایط سختی را برای دولت در برآورده کردن نیازهای آنها ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان