arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۵۰۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۲۶/

تلگراف محرمانه در سال 1382: قول ترکیه برای حمایت کامل از رویکرد آمریکا علیه ایران در نشست شورای حکام / دیپلمات ارشد ترکیه در مورد برنامه هسته ای ایران به مقامات امریکا چه گفت؟

سفیر و فرستاده سیاسی با توران مورالی (دبیرکل امور امنیت بین الملل و خلع سلاح در وزارت امورخارجه ترکیه) و ابراهیم یاگلی (مسئول بخش خلع سلاح در وزارت امورخارجه) در روز 9 ژوئن دیدار کردند تا درخواست موردنظر را تحویل دهند. سفیر بر نگرانی های دولت آمریکا درباره فعالیتهای هسته ای ایران و نیاز به واکنش قوی توسط هیات حکام آژانس به گزارش البرادعی تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: در گزارشی محرمانه به تاریخ سه شنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۸۲ به بحث حمایت کامل ترکیه از رویکرد آمریکا در نشست هیات حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخته شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: حمایت کامل ترکیه از رویکرد آمریکا در نشست هیات حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز 16 ژوئن

طبقه بندی: محرمانه

سه شنبه 13:21 دقیقه دهم ژوئن 2003

از: ترکیه

به: نامشخص

  1. طبقه بندی شده توسط معاون نمایندگی، رابرت داچ
  2. درخواست اقدام در پاراگراف 8
  3. خلاصه. ما روز 9 ژوئن درخواست مورد اشاره را به نمایندگان وزارت امورخارجه ترکیه تحویل دادیم که قول حمایت کامل از رویکرد دولت آمریکا در نشست 16 ژوئن هیات حکام آژانس را داد. مدیرکل وزارت امورخارجه در امور امنیت بین المللی و خلع سلاح بر نگرانی های شدید و مشترک ترکیه، به عنوان یک همسایه، درباره برنامه هسته ای ایران تاکید کرد. او پرسید آیا آمریکا اقدامات دیگری درباره تامین کنندگان یا بخش‌های دیگر برای رسیدگی به این مشکل دارد. علاوه بر این، نمایندگان درخواست کردند اطلاعات بیشتری درباره دو موضوع به آنها داده شود: کارخانه ساعت ایرانیان کالا که در گزارش اخیر لاس آلاموس به نشست تامین‌کنندگان هسته ای در ماه می به آن اشاره شده بود و همچنین نقش احتمالی پاکستان در برنامه هسته ای ایران. پایان خلاصه.
  4. سفیر و فرستاده سیاسی با توران مورالی (دبیرکل امور امنیت بین الملل و خلع سلاح در وزارت امورخارجه ترکیه) و ابراهیم یاگلی (مسئول بخش خلع سلاح در وزارت امورخارجه) در روز 9 ژوئن دیدار کردند تا درخواست موردنظر را تحویل دهند. سفیر بر نگرانی های دولت آمریکا درباره فعالیتهای هسته ای ایران و نیاز به واکنش قوی توسط هیات حکام آژانس به گزارش البرادعی تاکید کرد.
  5. مورالی، با اشاره به آنکه دولت ترکیه در نگرانی های دولت آمریکا درباره فعالیت های هسته ای ایران شریک است، قول داد که دولت ترکیه بصورت کامل از رویکرد دولت آمریکا در قبال نشست شورای حکام حمایت خواهد کرد. دولت ترکیه یک بیانیه ملی قوی صادر کرده و از «دولت های منتقد» خواهد خواست تا از رویکرد آمریکا حمایت کنند (نکته: نماینده سیاسی ما لیست کامل کشورهای منتقد را روز 10 ژوئن به یاگلی تحویل داده و اشاره کرد که دولت آمریکا ترجیح خاصی درباره کشورهای طرف صحبت ترکیه ندارد). مورالی همچنین گفت که دولت ایران در کمپین «روابط عمومی» خود به سمت دولت ترکیه روی نیاورده است.
  6. مورالی همچنین سوالاتی را درباره انتظارات ما در زمینه همکاری ایران بیان کرده و موافق بود که احتمال کمی دارد دولت ایران کاملا همکاری کند. او درباره اقداماتی که آمریکا احتمالا برای مقابله با برنامه هسته ای ایران برمی دارد، مثلا افزایش فشار بر تامین کنندگان احتمالی، نیز صحبت کرد.
  7. در یک زمینه جدا اما مرتبط، یاگلی پرسید آیا دولت آمریکا اطلاعات بیشتری درباره «کارخانه ساعت سازی» ایرانیان کالا الکتریک دارد که در گزارش اخیر لاس آموس به نشست تامین کنندگان هسته ای در ماه می، به آن اشاره شده بود. مورالی همچنین پرسید که آیا ما اطلاعاتی درباره نقش پاکستان در برنامه هسته ای ایران داریم (توجه: نخست وزیر اردوغان قرار است هفته آینده از پاکستان دیدار کند که می تواند نقطه مناسبی برای اشاره به این نگرانی ها توسط ترکیه باشد).
  8. درخواست اقدام: درخواست می شود واشنگتن اطلاعات بیشتر قابل انتقال به دولت ترکیه درباره کارخانه ساعت ایرانیان کالا الکتریک، و همچنین اطلاعات قابل اشتراک گذاری درباره نقش پاکستان در برنامه هسته ای ایران را به سفارت آنکارا ارسال کنند.

پیرسون

نظرات بینندگان