arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۸

گشت‌های هوایی آمریکا در اقلیم کردستان دوباره آغاز شد

مسئول دفتر اتحادیه میهنی کردستان در منطقه «مخمور» اعلام کرد که ائتلاف بین المللی و نیروهای آمریکایی از طریق حرکت‌های مستمر روزانه هوایی، به فعالیت‌های خود در اقلیم کردستان بازگشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«رشاد گلالی» پنجشنبه در گفت وگو با بغداد الیوم گفت: نیروهای آمریکایی تقریبا روزانه فعالیت‌هایی را بین اربیل و استان نینوا در داخل پایگاه‌های نظامی خود انجام می‌دهند و علاوه بر این، اقدام‌های شناسایی مداوم و با پوشش نظامی هوایی آمریکا نیز صورت می‌گیرد.
وی افزود: هواپیماهای ائتلاف بین المللی فعالیت‌های خود را به طور طبیعی از سر می‌گیرند و مقرهای داعش در کوه «قراجوغ» در نزدیکی منطقه مخمور را با همکاری نیروهای پیشمرگه هدف قرار می‌دهند.
گلالی گفت: نیروهای آمریکایی با نیروهای جدید که از اربیل آمده‌اند حضور خود را در پایگاه «القیاره» تقویت کردند و روزانه روستاهای نزدیک به پایگاه را رصد و بررسی می‌کنند.
پیشتر نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق اظهار کرد که تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق تصمیم خوبی نبود زیرا این تصمیم فقط توسط جبهه شیعه و بدون مشورت با سایر مؤلفه‌های اصلی قدرت اتخاذ شده است.
بارزانی گفته بود تصمیمی که پارلمان عراق در مورد اخراج نیروهای خارجی اتخاذ کرد تصمیم خوبی نبود چرا که کردها و سنی‌ها در این تصمیم شرکت نکردند. علاوه بر این، این امر یک سابقه بد محسوب می‌شود زیرا این تصمیم توسط جبهه شیعه و بدون مشورت با هیچ یک از مؤلفه‌های اصلی قدرت (کردها و سنی‌ها) گرفته شد و این یک اقدام بسیار مهم بود که بدون اجماع انجام شد و در نتیجه روح قانون اساسی عراق را نقض می کند.
وی با بیان اینکه این برای عراق خوب نیست چه در حال و چه در آینده، افزود: سوالی که ابتدا باید به آن پرداخته شود این است که چرا نیروهای آمریکایی در اینجا حضور دارند؟ آن‌ها به دعوت دولت عراق در سال ۲۰۱۴ و در مشورت با شورای امنیت سازمان ملل متحد و وقتی که دولت اسلامی (داعش) در حومه بغداد بود به اینجا آمدند. دوم اینکه آیا اوضاع فعلی عراق با توجه به ماموریت آنها که منجر به شکست دولت اسلامی (داعش) شد، خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف را توجیه می کند؟ تا جایی که ما دولت اقلیم کردستان هستیم احساس نگرانی می کنیم چرا که جواب واضح نیست.
بارزانی تصریح کرد: همه اطلاعات نشان می دهد که دولت اسلامی (داعش) مجددا تجدید سازمان کرده است و آنها به صورت روزانه حملاتی علیه اهداف عراقی انجام می دهند، از این رو منافع کردستان عراق به همان اندازه برای نیروهای آمریکایی مهم است که به نفع همه عراق باشد. عادل عبدالمهدی در سفر اخیر خود به کردستان عراق تاکید که به دنبال این مساله از راه گفت و گو به جای تقابل است.
وی افزود که حضور نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی امری ضروری برای همه عراق است.

پارلمان عراق حدود ۲۰ روز پیش به طرح خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور رای داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان