arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۸

بایدن: رییس جمهور شوم، به برجام بازمی گردم

«جو بایدن» نامزد دمکرات انتخابات 2020 آمریکا در یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی» وعده داد اگر رییس جمهوری شود، واشنگتن را به برجام بازمی‌گرداند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جو بایدن» نامزد دمکرات انتخابات 2020 آمریکا در یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی» وعده داد اگر رییس جمهوری شود، واشنگتن را به برجام بازمی‌گرداند.

بایدن بامداد جمعه در این یادداشت مفصل به تبیین سیاست‌های کلی دولت خود در صورتی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا و همچنین سیاست دولتش در قبال ایران، چین و تغییرات آب‌وهوایی پرداخت.

او با تاکید بر اینکه دیپلماسی اولین اولویت دولتش در سیاست خارجی خواهد بود، نوشت: در موضوع عدم اشاعه و امنیت هسته‌ای، ایالات متحده نمی‌تواند هم از توافق‌هایی که خود آن را مذاکره کرده خارج شود و هم صدایی قابل اتکا باشد.

معاون باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا افزود: ترامپ [در سیاست‌هایش در قبال] ایران تا کره شمالی، روسیه و عربستان سعودی، چشم‌انداز عدم اشاعه را به یک رقابت تسلیحاتی جدید تبدیل و حتی استفاده از تسلیحات هسته‌ای را محتمل‌تر کرده است.

بایدن تاکید کرد در صورتی که رییس جمهوری شود، تعهدات آمریکا به پیمان‌های کنترل تسلیحات را تجدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: توافق تاریخی هسته‌ای با ایران که دولت "اوباما-بایدن" آن را مذاکره کرد، از دست یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کرد؛ اما ترامپ با کنار گذاشتن عجولانه آن، باعث شده که ایران برنامه هسته‌ای خود را بازگرداند.

نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا وعده داد در صورتی که تهران به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازگردد، او واشنگتن را دوباره به این توافق بازخواهد گرداند.

وی در عین حال گفت که از قدرت دیپلماسی و همکاری با متحدان واشنگتن برای تقویت و گسترش برجام و محدود کردن فعالیت های منطقه ای ایران استفاده خواهد کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت سال گذشته کشورش را به صورت غیرقانونی و یکجانبه از برجام خارج کرده و همه تحریم‌های رفع شده به واسطه آن را برخلاف قطعنامه سازمان ملل علیه ملت ایران بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان