arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸

تعداد کشته‌های زلزله ترکیه به ۱۹ تن رسید

براساس گزارش منابع بهداشتی ترکیه شمار تلفات انسانی زمین لرزه ۶.۸ ریشتری در استان "الازیغ" در شرق این کشور تاکنون ۱۹ کشته و ۷۷۲ زخمی برجای گذاشته است و ۳۰ تن نیز همچنان مفقود هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

براساس گزارش منابع بهداشتی ترکیه شمار تلفات انسانی زمین لرزه ۶.۸ ریشتری در استان "الازیغ" در شرق این کشور تاکنون ۱۹ کشته و ۷۷۲ زخمی برجای گذاشته است و ۳۰ تن نیز همچنان مفقود هستند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، به دنبال وقوع این زمین لرزه، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه خواستار کمک فوری به زلزله‌زدگان در شرق ترکیه شد و طی دستوری، وزیران کشور، محیط زیست و بهداشت ترکیه راهی استان الازیغ شدند.

"مراد قوروم" وزیر محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری ترکیه که به همراه سویلو و فخر الدین قوجه وزیر بهداشت ترکیه به استان الازیغ رفته‌اند در کنفرانس مطبوعاتی گفت: تأسیسات زیربنایی در این منطقه آنچنان آسیب جدی ندیده است.

وزیر محیط زیست و برنامه ریزی شهری ترکیه گفت که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، دولت آنکارا برق و گاز این منطقه را در هنگام زلزله قطع کرده است.

وزیر بهداشت ترکیه نیز با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ نفر در زیرآورها هستند، افزود :‌ احتمال افزایش کشته ها زیاد است.

وی در این باره به خبرنگاران اظهار داشت: بیمارستان‌های منطقه زلزله زده،آسیب چندانی ندیده‌اند و کادر پزشکی برای خدمات‌رسانی به آسیب دیدگان کاملا آماده هستند.

قوجه در خصوص جزئیات افراد آسیب دیده در نتیجه این زلزله هم گفت که ۴۰۵ نفر از این افراد ساکن الازیغ هستند که راهی بیمارستان شدند و حال ۱۱ تن از آنان وخیم گزارش می‌شود و ۱۴۸ تن دیگر از زخمی شدگان نیز مربوط به استان مالاتیا هستند که حال سه تن از آنان نامساعد است.

بر اساس این گزارش، از بامداد روز شنبه برخی از کشورها از جمله ایران آمادگی خود را برای عملیات امداد و نجات به طرف ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند.

در همین راستا، با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران تیم‌های ویژه عملیاتی سازمان اورژانس کشور برای کمک به طرف ترکیه‌ای در آماده باش قرار گرفتند تا در صورت اعلام نیاز کشور ترکیه و حسب ضرورت به مناطق زلزله زده آن کشور اعزام شوند.

یونان یکی از نخستین کشورهایی بود که آمادگی خود را برای کمک‌رسانی به ترکیه اعلام کرد.

«نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان جمعه شب در تماس تلفنی با "مولود چاووش اوغلو" همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که آتن آمادگی دارد تا در صورت نیاز به یاری ترکیه در مناطق زلزله زده بشتابد.

"بهجت باکولی" معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه کوزوو نیز آمادگی کشورش برای کمک‌رسانی به مناطق آسیب دیده در نتیجه این زلزله را اعلام کرد.

براساس گزارش ستاد بحران و مرکز مقابله با حوادث غیر مترقبه ترکیه (آفاد) این زمین لرزه ساعت ۲۰ و ۵۵ دقیقه روز جمعه به وقت محلی در استان اِلازیغ در شرق ترکیه ودر عمق ۶.۷۵ کیلومتری زمین رخ داده است. کانون اصلی این زمین لرزه شهرستان سیوریجه از توابع استان الازیغ اعلام شد.

"محمد گوللو اوغلو" رییس ستاد بحران و مرکز مقابله با حوادث غیر مترقبه ترکیه (آفاد) ترکیه قدرت این زمین لرزه را ۶.۸ درصد اعلام کرد، درحالی که مرکز زلزله‌شناسی اروپا و مدیترانه آن را ۶.۹ درجه، مرکز لزله‌نگاری آمریکا ۶.۷ و رصدخانه قندیللی استانبول قدرت آن را ۶.۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین «ریشتر» دانست.

این زمین لرزه علاوه بر آن که چهار استان الازیغ، مالاتیا، غازی آنتپ و شانلی اورفا را لرزاند و گفته می‌شود حدود ۲۰ ثانیه به‌طول انجامیده‌است.

این زلزله به قدری قوی بود که در کشورهای همسایه ترکیه مانند مناطق غربی ایران، استان دهوک در عراق، شهرهای بیروت، طرابلس و صیدا در لبنان، تمام شهرهای شمالی سوریه، سرزمین‌های اشغالی،فلسطین، گرجستان و ارمنستان احساس شده است.

امیرعباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی ایران جمعه‌شب اعلام کرد که زلزله ۶.۸ ریشتری ترکیه در پنج شهر این استان شامل ارومیه، اشنویه، نقده، میاندوآب و پیرانشهر زمین‌لرزه احساس شده است.

فاصله مرکز این زمین لرزه با مرز ایران حدود ۶۰۰ کیلومتر است.

مرکز لرزه نگاری ترکیه، عمق این زلزله را ۶.۷ کیلومتری عمق زمین اعلام کرده است.

مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند که با توجه به اینکه عملیات آواربرداری ساختمان‌های تخریب شده همچنان ادامه دارد پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که بازهم بر شمار جان باختگان افزوده شود.

علاوه بر ایران، منابع عربی اعلام کردند که شهرهای بیروت، صیدا در لبنان، استان دهوک در شمال عراق، در نتیجه این زمین لرزه شدید در ترکیه احساس شده است.

براساس گزارش مراکز لرزه نگاری ترکیه تا لحظه تنظیم این خبر، ۳۸ پس لرزه در مناطق نزدیک به کانون وقوع زلزله بوقوع پیوسته است.

"هالوک اوزعنر" رییس مرکز لرزه نگاری قندیلی با بیان اینکه پس لرزه‌های این زمین لرزه‌های شدید ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد، از مردم مناطق زلزله زده خواست تا از ورود به خانه‌های خسارت دیده خودداری کنند. افزود: بعد از زلزله شدید شرق ترکیه یک گسل به طول ۴۰ کیلومتر باز شده و پس لرزه‌ها تا یک هفته ادامه خواهد یافت و در شعاع ۷۰ کیلومتری کانون زلزله تاثیرگذار خواهد بود.

شرق ترکیه منطقه زلزله خیزی است که در سال‌های اخیر شاهد وقوع زمین لرزه‌های شدید بوده است، به عنوان مثال در سال ۲۰۰۳ زلزله ای به قدرت ۶.۴ ریشتر شرق ترکیه را لرزاند که در جریان آن ۸۳ کشته برجای گذاشت.

بزرگترین زمین لرزه‌ای که تاکنون در ترکیه رخ داده است به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد که در جریان آن شمال غربی این کشور را لرزاند و ۱۸ هزار قربانی و حدود یک میلیون آواره برجای گذاشت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان