arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰

"جی‌میل گاهی ممکن است به کمک اخلالگران بیاید"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کارگروه تعیین محتوای مجرمانه اینترنتی گفت: جی‌میل که یک سامانه انتقال دیتا است به شدت در اختیار اقشار مختلف قرار می‌گیرد و ممکن است در برخی فضاهای ایجاد ناامنی به کمک اخلالگران بیاید و ایجاد مشکلات کند.

محمدرضا آقامیری با بیان اینکه قبول دارم در برخی موارد در فیلترینگ سایت‌های اینترنتی افراط صورت می گیرد گفت: در فیلترینگ سایت‌های اینترنتی چنانچه وزارت ارتباطات، اطلاعات شفاف را در اختیار کاربران قرار دهد مشکلات حل خواهد شد.

مهمترین اظهارات آقامیری به نقل از مهر را بخوانید:

* فیلترینگ یکپارچه و بومی که به همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال ایجاد است به زودی تمام این مشکلات را حل خواهد کرد.

* اینترنتی که از خارج کشور وارد می‌شود تقریبا یکپارچه است و ما توانسته‌ایم تمامی سازمان‌ها و نهادها را از طریق یک مجرا به اینترنت متصل کنیم.

* اینترنتی که از طریق "گیت وی" وارد کشور می‌شود با وجود سیستم فیلترینگ در موارد ارسال و دریافت و نقل و انتقال داده پالایش شده و موارد خلاف قوانین در آن حذف خواهد شد.

* علاوه بر فیلترینگی که از طریق سامانه فیلترینگ برروی سایت‌های اینترنتی از مجرای ورودی صورت می‌گیرد، یک بخش دیگر هم توسط کارگروه تعیین محتوای مجرمانه اینترنتی بررسی می‌شود که بر مبنای سایت‌های خلاف امنیت اجتماعی و عفت عمومی صورت می‌گیرد به این ترتیب گروه‌های کارشناسی این کارگروه تارنماهایی را پیدا می‌کنند که اقدام به درج محتوای مجرمانه اینترنتی کرده‌اند که این سامانه‌ها پس از تذکر به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی می‌شوند و این وزارتخانه آنها را مسدود می‌کند.

* اینکه سایت‌های اینترنتی داخلی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند و از گیت ‌وی بین‌الملل عبور نمی‌کنند شامل موارد فیلترینگ نمی‌شوند و ما مجبور هستیم که به صورت دستی نسبت به فیلترینگ این سایت‌ها و رصد آنها اقدام کنیم یکی از مشکلات است.

* یکسری سایت‌ها به ویژه موتورهای جستجو در مقتضیات زمانی شیطنت‌های خاصی دارند و در مسیر عادی خود سرویس‌دهی نمی‌کنند برای مثال ما هیچ وقت گوگل را در خدمت رسانی به کاربران ایرانی مناسب نمی‌بینیم چرا که گوگل در خدمت سازمان سیا است و در عین حال خود را به عنوان یک سایت خدمت رسان معرفی کرده است.

* گوگل یک موتور جستجو است که علم دشمنی هم با ما برداشته است در حالیکه ما با گوگل برخورد منفعلانه داریم.

* گوگل برای آنکه کمتر با مشکل فیلتر مواجه شود خود را در یک پروتکل https تعریف کرده است. سیستم فیلترینگ یکپارچه ما تمهیدی برای فیلتر گوگل نداشته است.

* ایران جزء کشورهای اول تا دهم در استفاده از گوگل است ولی با این حال راه اندازی موتور جستجوی بومی دغدغه مسئولان است.

* جی‌میل هم که یک سامانه انتقال دیتا است به شدت در اختیار اقشار مختلف قرار می‌گیرد و ممکن است در برخی فضاهای ایجاد ناامنی به کمک اخلالگران بیاید و ایجاد مشکلات کند.

* اینترنت یک مهمان ناخوانده است که وارد کشور ما شده و به دلیل هجوم مشکلات همراه با این مهمان ناخوانده نظارت‌های جدی در این رابطه باید اعمال شود.

* استفاده از اینترنت پاک و فیلترینگ بومی از جمله برنامه‌های وزارت ارتباطات است که طی دو سال آینده عملیانی می‌شود.

* امید می رود ضعف اطلاع رسانی به کاربران اینترنت برای استفاده مفید از اینترنت در این راستا حل شود.
نظرات بینندگان