arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸

موسوی: رفتار مرزبانی آمریکا با اتباع یا متولدین ایرانی از مصادیق تفتیش عقاید و نقض فاحش حقوق بشر است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران رفتار غیرقانونی و غیرانسانی مرزبانی آمریکا با اتباع یا متولدین ایرانی را مردود خواند و گفت: این رفتار دولت آمریکا قابل طرح و پیگرد در مراجع حقوق بشری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رفتار غیرقانونی و غیرانسانی اخیر مرزبانی آمریکا نسبت به اتباع یا متولدین ایران اظهار داشت: اینگونه اقدامات کاملا تبعیض آمیز که صرفا به دلیل نژاد و ملیت و احیانا مذهب افراد صورت می‌گیرد، کاملا از لحاظ قوانین و اصول بین المللی حقوق بشر مردود بوده و مسئولیت دولت آمریکا را به دنبال دارد.

سید عباس موسوی افزود: از آنجا که این افراد توسط مرزبانان و نیروهای امنیتی آمریکا در مورد عقاید سیاسی و اعتقادیشان مورد سؤال واقع شده و به حساب‌های آنها در فضای مجازی نیز با اجبار وارد می‌شوند، این اقدام از مصادیق تفتیش عقاید و نقض فاحش حقوق بشر محسوب می‌شود.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی، ضمن محکوم کردن شدید آزار و اذیت هموطنان ایرانی از سوی مرزبانی آمریکا، خاطرنشان کرد: این اقدامات علیه ایرانیان در راستای سیاست خصمانه و کینه جویانه رژیم آمریکا با ایران و هویت و موجودیت ایران است که یک بار در قالب تصمیم به منع ورود ایرانیان به آمریکا متجلی می‌شود، بار دیگر در تهدید به حمله به مراکز فرهنگی و تمدنی ایران زمین خود را نشان می‌دهد، دیگر بار در ترور بزدلانه قهرمان اسطوره‌ای مبارزه با تروریسم ظاهر می‌شود و اخیرا هم به شکل دیگری در قالب آزار ایرانیان در مرزهای آمریکا بروز می‌یابد.

موسوی تاکید کرد: قطعا این رفتار دولت آمریکا قابل طرح و پیگرد در مراجع حقوق بشری است.

پایگاه کانادایی «سی‌بی‌سی» روز پنجشنبه خبر داد: به مرزبانان آمریکا که در گذرگاه‌های مرزی آمریکا-کانادا مشغول کارند دستور داده شده مسافران متولد ایران را بازداشت کرده و مورد بازجویی قرار دهند.

سی‌بی‌سی به ایمیلی استناد کرده که مربوط به یک مأمور مرزبان آمریکایی است و به دست این رسانه رسیده است.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند نزدیک به ۲۰۰ نفر از مسافرانی که اصالت ایرانی داشته‌اند در روز ۴ ژانویه (۱۴ دی‌ماه) در یک گذرگاه مرزی در منطقه «بلاین» در واشنگتن بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان