arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
 استادیار روانپزشکی دانشگاه وسترن رزرو:

اگر از مطالعه خبرهای ویروس کرونا دچار استرس شده اید، تنها نیستید / گاهی بدن شرایط بیماری را جعل می کند!

احتمالاً این روزها، هر بار که سری به شبکه های اجتماعی، وب سایت ها یا شبکه های تلویزیونی زده اید، با خبرهایی رعب آور درباره ویروس کرونا رو به رو شده اید. این خبرها بسیاری از افراد را در سراسر جهان دچار استرس و اضطراب کرده است؛ اضطراب از بیماری یا حتی مرگ بر اثر این ویروس.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احتمالاً این روزها، هر بار که سری به شبکه های اجتماعی، وب سایت ها یا شبکه های تلویزیونی زده اید، با خبرهایی رعب آور درباره ویروس کرونا رو به رو شده اید. این خبرها بسیاری از افراد را در سراسر جهان دچار استرس و اضطراب کرده است؛ اضطراب از بیماری یا حتی مرگ بر اثر این ویروس.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، فرقی ندارد که اخیرا در ووهان ، چین (منشاء اولیه ویروس) بوده اید یا خیر. درواقع حتی اگر در اروپا و آمریکا هم زندگی کنید ویروس در کمین شما است اما چگونه باید در برابر اضطراب این بیماری مقاومت کرد و آیا اساسا باید نگران این ویروس بود یا خیر.

دکتر جین تیمونز میچل ، استادیار گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی وسترن رزرو در این خصوص به ورج می گوید: "این حس استرس و اضطراب کاملاً طبیعی است. اما  روش های ساده ای برای کنار آمدن با این احساسات اضطراب وجود دارد. شما می توانید در صورت تشدید این اضطراب و تبدیل شدن آن به حالت وسواس گونه به روانشناس و مشاور مراجعه کنید."در ادامه نگاهی داریم به مصاحبه ورج با دکتر میچل درباره ویروس کرونا و اضطراب های ابتلا به آن:

من در نیویورک هستم و در حالی که موارد مشکوکی از کرونا در شهر من وجود ندارد و می دانم که خطر ابتلا به این بیماری در من بسیار کم است. چرا هنوز نسبت به این ویروس احساس نگرانی می کنم؟

طبیعی است اگر چیزی ترسناک به شدت تبلیغ شود ، احساس اضطراب کنید، به خصوص اگر موضوع درباره چیزی جدید و بالقوه خطرناک باشد. چرا که این حس را در شما ایجاد می کند که اتفاق بزرگی در جریان است . هر روز در خبرها می خوانیم که هزاران نفر سالانه در اثر آنفولانزا، ایدز و حتی هپاتیت جان می بازند و ما نمی ترسیم. چرا درباره ویروس کرونا می ترسیم؟ چون این یک ویروس جدید و ناشناخته است.

اگر از مطالعه خبرهای ویروس کرونا دچار استرس شده اید، تنها نیستید / گاهی بدن شرایط بیماری را جعل می کند!

بعضی اوقات با کوچکترین علائم بیماری های ساده  برای من بسیار دشوار است که اضطراب خود را کنترل کنم در چنین شرایطی چه باید انجام دهم؟

راه های زیادی وجود دارد که اضطراب می تواند بروز کند. اما اگر ما در مورد یک بیماری جسمی در حال فکر هستیم و اگر می دانید علائم چیست ، ممکن است حتی بدنمان به افکار بیمارگونه ما پاسخ دهند. برای مثال اگر تنها اندکی تب کنیم، بر اثر فشار روانی و اضطراب لحظه به لحظه حس منفی تری نسبت به بیماری خود پیدا می کنیم و دچار وحشت می شویم. درواقع گاهی بدن بیمار هوشمندانه شرایط بیماری های خطرناک را جعل می کند و شما تصور می کنید در دام یک بیماری درمان ناپذیر قرار دارید. ریشه بسیاری از بیماری ها اضطراب و استرس است و می توان با آرامش روانی مشکلات جسمی را نیز کنترل کرد.

چه کاری می توانم انجام دهم تا احساس اضطراب کمتری داشته باشم؟

یکی از موارد این است که سعی کنید  چشم انداز روزانه خود را از این نوع خبرها دور نگه دارید. به این معنا که شما می توانید در مورد همه کارهایی که هر روز انجام می دهید فکر کنید و صرفا با رعایت بهداشت، مسائل سلامتی و به عبارتی با مراقبت از خود، دیگر توجهی به اخبار مرگ و میر نداشته باشید. خود را ایزوله نکنید و از ترس بیماری در خانه محبوس نشوید. اما نکات بهداشتی مثل شستشوی مداوم دست ها را رعایت کنید.  نکته دیگری که می توانم بگویم این است که تصور نکنید که شما تنها هستید. بسیاری دیگر از افراد با مطالعه خبرها دچار استرس هستند. به جای خواندن هر مقاله غیرعلمی و شایعه و مراجعه به هر وب سایت متفرقه ، خبرهای مهم و رسمی را دنبال کنید. آن هم نه به شکل مداوم.

موارد دیگری که می تواند به شما کمک کند پیروی از ساختار جدید است. برای مثال بد نیست ورزش کنید، با کمک ورزش یک پاسخ فیزیولوژیکی دارید که با اضطراب مبارزه می کند.

اجتناب از اخبار برای افرادی مثل من به عنوان یک روزنامه نگار بسیار سخت است ، اما آیا روش هایی وجود دارد که بدون آزار و اذیت روانی از خبرها آگاه شویم؟

به نظر من بهترین کار این است که منابع خبری را انتخاب کنید که به آنها اعتماد دارید و دارای اعتبار بالایی هستند. کاری که همه می توانند انجام دهند رفتن به وب سایت های رسمی خبری است. خبرهای شبکه های اجتماعی اغلب با شایعات درآمیخته و معتبر نیستند. اما باز هم تاکید می کنم بهتر است فقط روزی یک بار خبرها را بررسی کنید.

برچسب ها: خواندنی ها
نظرات بینندگان