arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸

از «حیا نداری؟» تا «خیلی بی‌غیرتی» و درخواست فوری برکناری؛ تشدید حملات جریان پایداری علیه ظریف / ترفند ظریف که منتقدانش آن را ندیدند

با وجود توضیحات شفاف ظریف درباره اظهاراتش در مصاحبه با اشپیگل، اصولگرایان با این ادعا که ظریف یک ماه پس از ترور سردار سلیمانی، خواستار مذاکره با آمریکا شده، حملات تندی علیه او ترتیب دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از «حیا نداری؟» تا «خیلی بی‌غیرتی» و درخواست فوری برکناری؛ تشدید حملات جریان پایداری به ظریف / ترفند ظریف که منتقدانش آن را ندیدند

سرویس سیاسی «انتخاب»؛ محسن فرجاد: دونالد ترامپ بامداد یکشنبه در پاسخ به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در حساب توئیتری خود به زبان فارسی نوشت: وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!

کمی بعد ظریف در توئیتی پاسخ داد: بهتر است به دونالد ترامپ توصیه شود اظهارات و تصمیم‌گیری‌هایش در سیاست خارجی را مبنای واقعیت‌ها ایجاد کند، نه بر اساس سرخط‌های خبری فاکس نیوز یا مترجمان فارسی‌اش. وزیر خارجه ایران افزود: او برای آنکه بهتر آگاه شود می‌تواند تمام مصاحبه‌ام را به زبان انگلیسی بخواند.

ظریف در این قسمت لینک مربوط به مصاحبه اخیرش با مجله آلمان اشپیگل را که در نسخه انگلیسی آن منتشر شد، قرار داد. وی سپس با ضمیمه کردن عکسی از بخشی از مصاحبه‌اش نوشت: [آیا این مصاحبه] طولانی است؟ پس فقط این را بخواند.

ظریف در این بخش از مصاحبه که عکس آن را ضمیمه کرد در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مذاکراه با آمریکا گفت: نه، من هرگز احتمال این را که افراد رویکردشان را تغییر داده و واقعیت‌ها را بپذیرند رد نمی‌کنم. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید است. چیزی که مهم است رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذاشته‌اش را اصلاح کرده، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد.

ظریف ادامه داد: ما هنوز سر میز مذاکره هستیم. آنها بودند که میز مذاکره را ترک کردند. آمریکا زیان زیادی به مردم ایران زده است. روزی فرا خواهد رسید که آنها باید این زیان را جبران کنند. ما صبر زیادی داریم.

حملات داخلی ها

اما اظهارات ترامپ تنها واکنش تند به اظهارات ظریف نبود. با وجود توضیحات شفاف ظریف درباره اظهاراتش در مصاحبه با اشپیگل، اصولگرایان با این ادعا که ظریف یک ماه پس از ترور سردار سلیمانی، خواستار مذاکره با آمریکا شده، حملات تندی علیه او ترتیب دادند.

نماینده جبهه پایداری: حیا نداری؟

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده اصولگرای مشهد و عضو جبهه پایداری با انتشار توئیتی نوشت: «آقای ظریف وزیر خارجه کدام کشوری؟ کدام ملتی؟ کدام حکومتی؟ این ملت خواستار انتقام از قاتلان حاج قاسمند. مجلس طرح سه فوریتی آورده و آمران و قاتلان حاج قاسم را تروریست و مستوجب پیگرد قضایی معرفی کرده. امام المسلمین هم که هرگونه گفتگو با تروریست‌های آمریکایی را ممنوع کرده.حیا نداری؟!»

تشدید حملات به ظریف در پی اظهارت او درباره مذاکره با آمریکا / نماینده جبهه پایداری: حیا نداری؟ / خبرگزاری اصولگرا: ظریف فورا برکنار شود / ترفند ظریف که منتقدانش آن را ندیدند

فارس: ظریف فورا برکنار شود

خبرگزاری فارس نیز درخواست برکناری فوری ظریف را داده است. این خبرگزاری نوشت: وزیر امور خارجه بدون توجه به دستور مستقیم رئیس دولت ایالات متحده برای ترور قهرمان ملی ایران و جوانمردان مبارزه با تروریست‌های داعش، در مصاحبه‌ای خواستار مذاکره با آمریکا شده است. این درخواست که تقویت ترامپ در دوران استیضاح وی می‌باشد، با توئیت رئیس آن دولت به سخره گرفته شده‌است. عزت ایران و حفظ خون حاج قاسم در برکناری فوری این وزیر است.

با هر شرایطی مذاکره کنند، نتیجه اش می شود تحقیر شدن

سيد محمود رضوي از فعالان اصولگرا نوشت: آقای دکتر، میشه بفرمائید بعداز سخنان صریح حضرت آقا:آن جنتلمن‌هایی که پشت میز مذاکره هستند،در حقیقت #تروریست‌ های فرودگاه بغداد هستند که لباس عوض کرده‌اند مااز مذاکره البته به #جز_با_آمریکایی‌ها اِبائی نداریم امااز موضع قدرت وقوت سخن دوپهلو در مورد مذاکره چه معنائی دارد؟!

محمدرضا باقری، مجری صداوسیما هم در توئیتر خود نوشت: آقای ظریف! درس عبرت میگیری؟ «نه مرسی» به تو برای ما خیلی سنگین تموم میشه کاش بدونی که ما از تحقیر شما، تحقیر میشیم یه خرده عزت نفس داشته باش جناب وزیر، با هر شرایطی مذاکره کردن، نتیجه اش میشه تحقیر شدن

سید یاسر جبرائیلی، فعال اصولگرا و از اعضای تحریریه خبرگزاری فارس هم نوشت: پس از ترور سردار سلیمانی به دستور شخص ترامپ، این سخن آقای ظریف که "#مذاکره با آمریکا غیر محتمل نیست؛ به شرط آنکه آمریکا با تغییر رویه، تحریم‌ها را بردارد"، هم گرای تحریم بیشتر است، هم ترور بیشتر؛ با هر نیتی که گفته شده باشد.

«آسد پوریان» از فعالان اصولگرا در فضای مجازی هم نوشت: دارم خاطره نیمه شبی را که خبر شهادت حاج قاسم منتشر شد و توییتی که ترامپ پرچم آمریکا را به عنوان پیروزی منتشر کرد مرور میکنم. میرسم به اظهارات ترامپ که با افتخار می‌گفت من دستور ترور سلیمانی را دادم. حالا نوبت فحاشی رکیک ترامپ است به حاج قاسم.. به‌خدا که خیلی بی‌غیرتی آقای ظریف!

ترفندی که حمله کنندگان به ظریف ندیدند

چنانکه گفته شد، بهانه حملات به ظریف، به خاطر اعلام آمادگی او برای مذاکره با آمریکا در صورت رفع کامل تحریم ها بود. این در حالی است که اظهارات ظریف کاملا دیپلماتیک و هوشمندانه بود. چراکه پاسخ منفی ظریف می توانست حملات به ایران به عنوان کشوری مخالف گفتگو و راه حل های دیپلماتیک را بیشتر کند اما ظریف ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره، شرط برداشتن تحریم ها و نیز تغییر رویه آمریکا را نیز پیش کشید. شرطی که احتمالا می دانست از سوی آمریکا محقق نخواهد شد. در نهایت نیز همین اتفاق افتاد و ترامپ برداشتن تحریم ها را رد کرد. اما آنچه باقی ماند این بود که توپ به زمین آمریکا افتاد نه ایران.

این ترفندی است که همین جند روز پیش عربستان نیز به نوعی دیگر از آن استفاده .کرد و ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران، شرط تغییر رویکرد ایران در منطقه را پیش کشید که آشکارا تفاوت چندانی با جواب منفی ندارد.

این رویکرد و پاسخ ظریف موضوعی است که اصولگرایان آگاهانه یا ناآگاهانه از کنار آن عبور کرده و ترجیح داده اند با شدت و حدت تمام به وزیر خارجه حمله کنند.

نظرات بینندگان