arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰

پیشنهاد اغواکننده آمریکا به پاکستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه پاکستانی ملت اعلام کرد مقامات آمریکا در حال رایزنی جدی با مقامات پاکستانی برای متقاعد کردن این کشور به کنار کشیدن از پروژه انتقال گاز ایران هستند و پیشنهاد اغواکننده ای را نیز ارائه کرده اند.
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، روزنامه ملت پاکستان طی گزارشی اعلام کرد مقامات آمریکایی در حال انجام رایزنی های جدی با مقامات پاکستانی برای متقاعد کردن این کشور به کنار کشیدن از پروژه انتقال گاز ایران هستند. در مقابل ، آنها فروش گاز مایع (ال ان جی) با  بهایی کم را به پاکستان پیشنهاد کرده اند.

بر اساس این گزارش در حالی که این پیشنهاد از جانب آمریکا جذاب به نظر می رسد، اما هر گونه تصمیم گیری در این خصوص توسط پاکستان، دارای تبعات جدی حقوقی، اقتصادی و سیاسی برای این کشور خواهد بود. بنابراین، پیش از اتخاذ هر تصمیمی در مورد پیشنهاد آمریکا، ضروری است اسلام آباد به دقت عواقب و تاثیرات اعلام انصراف از تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

کمبود انرژی، و بخصوص گاز، همواره نقشی مخرب را در اقتصاد پاکستان داشته است. تاسیسات صنعتی در پاکستان به دلیل کمبود منابع انرژی همواره به میزان قابل توجهی پایین تر از ظرفیت واقعی کار می کنند و همین مسئله موجب کاهش میزان تولید و کم شدن فرصت های شغلی در این کشور شده است. این کمبود انرژی موجب کمبود تولید کالا و تاثیر مستقیم بر مشتریان و مصرف کنندگان داخلی نیز شده است. در چنین شرایطی، توافق ایران و پاکستان در می 2009 در خصوص ساخت خط لوله انتقال گاز، تغییر مثبت و امیدوار کننده ای بود. این خط لوله قرار بود ولو به میزان محدود، بخشی از مشکل کمبود انرژی در پاکستان را مرتفع سازد.

این گزارش افزود با توجه به اینکه آمریکا دارای منابع قابل توجه گازی است، پیشنهاد این کشور برای فروش گاز مایع به پاکستان با بهای کم، برای اسلام آباد پیشنهادی اغوا کننده است. حتی اگر انگیزه طرح این پیشنهاد اعمال فشار بر ایران باشد، این شرایط می تواند یک موقعیت مناسب برای پاکستان محسوب شود.

این پیشنهاد علاوه بر منافع اقتصادی برای پاکستان، برای آمریکا نیز سودآور خواهد بود. بعلاوه ایفای نقش آمریکا در حل بحران انرژی پاکستان، وجهه ای مثبت به این کشور خواهد بخشید.

بر اساس این گزارش از سوی دیگر، پذیرش پیشنهاد آمریکا از سوی پاکستان به معنای کنار کشیدن اسلام آباد از تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران خواهد بود و این اقدام نه تنها به منزله نقض تعهدات پاکستان در چهارچوب حقوق بین الملل خواهد بود، بلکه موجب زیان هنگفت اقتصادی پاکستان به دلیل جبران ضرر و زیان وارده بر ایران در نتیجه توقف این پروژه می شود.

به علاوه، آنچه بیشتر اهمیت دارد، مخدوش شدن روابط ایران و پاکستان است، ریسکی که پاکستان هرگز نباید آن را به جان بخرد. در حالی که حضور آمریکا در منطقه بسته به منافع این کشور است و گاه هست و گاه نیست، اما ایران به عنوان همسایه غربی پاکستان، به عنوان شریکی استراتژیک برای پاکستان به شمار می رود که تیرگی روابط با این کشور می تواند برای اسلام آباد تبعات نا خوشایندی به همراه داشته باشد.
نظرات بینندگان