arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸

چرا افراد حس بویایی خود را از دست می دهند؟

هیپوسمیوم زمانی است که فرد بخشی یا تمام حس بویایی خود را از دست می دهد. این می تواند برای یک فرد ناامید کننده باشد، اما می تواند پیامدهای جدی تری نیز داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


هیپوسمیوم زمانی است که فرد بخشی یا تمام حس بویایی خود را از دست می دهد. این می تواند برای یک فرد ناامید کننده باشد، اما می تواند پیامدهای جدی تری نیز داشته باشد.

دانشمندان می گویند سیستم بویایی انسان که حس بویایی را کنترل می کند می تواند بین ۱۰ هزار تا ۱۰۰ میلیارد بو مختلف را تشخیص دهد.

حس بویایی می تواند به ایجاد و به یاد آوردن خاطرات کمک کند، و می تواند به بهبود بسیاری از تجربیات روزمره، بهبود کیفیت زندگی یک فرد بیفزاید.

از بین رفتن حس بویایی می تواند خطر عدم توجه به علائم هشدار دهنده، مانند بوی گاز، آتش یا مواد غذایی فاسد شده را افزایش دهد. همچنین می تواند وضعیت جدی تری را نشان دهد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

علل احتمالی هیپوسمی عبارتند از:

آلرژی، آسیب دیدگی سر، عفونت، مانند آنفولانزا، پولیپ در بینی یا سینوس ها، یک سپتوم بینی انحرافی، مشکلات مزمن سینوس، سیگار کشیدن، عدم تعادل هورمونی، مشکلات دندانپزشکی، مصرف بعضی از آنتی بیوتیک ها، مثل آمپی سیلین و تتراسایکلین، برخی از داروهای ضد افسردگی، مانند آمیتریپتیلین، برخی از آنتی هیستامین ها، مانند لوراتادین.

عوامل دیگری که می تواند منجر به از بین رفتن حس بویایی شوند عبارتند از:

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض برخی مواد شیمیایی، استعمال دخانیات، مصرف کوکائین، پرتودرمانی برای سرطان های سر و گردن.

هیپوسمی می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

هیپوسمی همچنین می تواند نشانه ای از دیگر موارد بهداشتی از جمله شرایط عصبی زیر باشد:

بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس (MS) ، بیماری آلزایمر

یافته های یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ بر روی ۵۰ نفر، حاکی از آن است که ۴۰٪ از مبتلایان به ام اس ممکن است حس بویایی خود را از دست بدهند.

سایر شرایطی که می تواند سبب از بین رفتن حس بویایی شود شامل موارد زیر است:

چاقی، دیابت نوع ۱، فشار خون بالا، سوء تغذیه

محققان همچنین دریافتند که مبتلایان به دیابت نوع ۱ می توانند در تشخیص و تمایز عطرها مشکل داشته باشند.

یک مطالعه دیگر نشان می دهد که هرچه بیشتر این افراد در اثر آسیب عصب دیابتی به نام نوروپاتی دیابتی احساس ناراحتی بیشتری داشته باشند، مشکلات بیشتری برای حس بویایی آنها نشان ایجاد می شود.

هیپوسمی که به دلیل حساسیت به فصل یا سرماخوردگی وجود دارد، معمولاً بدون درمان بهبود می یابد، اما اگر فردی بعد از آسیب دیدگی سر یا آسیب دیدگی قابل توجهی در سیستم بویایی حس بویایی خود را از دست بدهد، بهبودی کامل تقریبا ممکن نیست.

گزینه های درمانی شامل دارو، جراحی و هر نوع درمان لازم برای یک بیماری زمینه ای است.

پزشک ممکن است عمل جراحی را برای موارد زیر توصیه کند:

پولیپ بینی، یک سپتوم انحرافی و سایر مشکلات ساختاری

آنها ممکن است داروهایی مانند استروئیدها و آنتی هیستامین ها را برای آرام کردن هرگونه التهاب ناشی از آلرژی یا عفونت تنفسی تجویز کنند.

 شفقنا

نظرات بینندگان