arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰

مرگبارترین سوانح هوایی جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از شروع پرواز برادران رایت در سالهای اولیه قرن بیستم تا به امروز واژه ای به نام سوانح هوایی به دایره المعارف لغات اضافه شده است.
به گزارش انتخاب به نقل از باشگاه خبرنگاران، بعضی از این حوادث در حد سقوط هواپیماهای سبک یک یا چند نفره و بعضی نیز مربوط به سقوط جمبوجتهایی با چند صد مسافر بوده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند عدد از مرگبارترین حوادث تاریخ هوانوردی آشنا کنیم.

حادثه در جزایر قناری
در ۲۷ مارس ۱۹۷۷ میلادی بمبی در فرودگاه «گرن کاناری» در جزایر قناری کشور اسپانیا منفجر شد. این بمب خسارت چندانی به بار نیاورد اما سبب شد که مسئولین فرودگاه با اعلام توقف عملیات پروازی از سایر پرواز‌ها خواستند که در فرودگاه «تنریف» در شمال این جزیره تنریف فرود بیایند. در این ساعات مه شدیدی در فضا وجود داشته و باعث شده بود که دید افراد شدیدا کاهش پیدا کند.

دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، یکی متعلق به خطوط هوایی هلند و دیگری خطوط هوایی «پان آمرکین» از جمله پروازهایی بودند که ناچارا به این فرودگاه منتقل شده بودند. در این میان و در ساعت ۱۷: ۵ دقیقه هر دو هواپیما برای پرواز به سمت یک باند حرکت می‌کنند. برج مراقبت به پرواز هلندی اجازه پرواز داده و همزمان به دلیل نبود دید کافی به پرواز پان آمریکن نیز اجازه پرواز می‌دهد.

پرواز هلندی از زمین برخاسته اما قبل از اینکه به اندازه کافی از زمین فاصله بگیرد دم آن با بخش بالایی پرواز پان آمریکن برخورد کرد که موجب سقوط خود هواپیما و انفجار در هواپیمای آمریکایی شد. ۲۴۸ مسافر در پرواز خط هوایی هلند و ۳۳۵ نفر از ۳۹۶ خدمه و مسافران پرواز پان آمریکن کشته شدند.

 پرواز خطوط هوایی ژاپن
در 12 آگوست سال 1985 میلادی یک هواپیمای بوئینگ 747 خطوط هوایی ژاپن در نزدیکی کوه " فوجی " در این کشور سقوط کرد که بر اثر آن 520 نفر کشته شدند. علت سقوط این هواپیما نقص ایجاد شده در بخشی از دم عقبی این هواپیما بود که 7 سال قبل از آن تعمیر شده بود. این قطعه دچار شکاف شده و باعث نابودی دم عقب و از دست رفتن کنترل هواپیما شده بود. سر تعمیرگر شرکت خطوط هوایی ژاپن " JAL " چندی بعد خودکشی کرد و ریس این خط هوایی نیز به دلیل بروز این حادثه استعفا کرد.

برخورد در آسمان دهلی
در 12 نوامبر سال 1996 یک هواپیمای باربری از نوع ایلوشن 76 متعلق به کشور قزاقستان در هوا با یک فروند بوئینگ 747 عربستانی در نزدیکی دهلی نو ، پایتخت هندوستان برخورد کرد. علیت این حادثه که به مرگ 349 نفر انجامید اطاعت نکردن خدمه قرقیزی از دستورات برج مراقبت و مجهز نبود هواپیما به سیستم های احتراض از برخورد اعلام شده است.

تراژدی درب هواپیما
در سوم مارس سال 1974 میلادی یک فروند هواپیمای DC-10 ساخت شرکت " مک دانلد داگلاس" آمریکا متعلق به خطوط هواپیمایی ترکیه لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه "اورلی" در شهر پاریس ، در جنگلهای اطراف شهر سقوط کرد. علت این سقوط که به مرگ 346 تن منجر شد مشکل در مکانیزم درب بارگیری هواپیما بود که به از بین رفتن آن در طول پرواز منجر شد. این حادثه شرکت مک دانلد را مجبور کرد تا نحوه طراحی درب های بارگیری خود را در هواپیماهای DC-10 تغییر دهد.

فاجعه بر فراز ایرلند
در 23 ژوئن سال 1985 یک بمب که در یک فروند هواپیمای 747 خطوط هوایی هندوستان کار گذاشته شده بود منفجر شده و باعث سقوط هواپیما شد. این هواپیما که از تورنتو در کشور کانادا عازم بمبئی در هندوستان بود پس از انفجار در دریای شرق ایرلند سقوط کرد. این عملیات تروریستی توسط گروه های افراطی "سیک" انجام شد. در این حادثه 329 نفر جان باختند.

فاجعه در ریاض
در 19 آگوست 1980 میلادی یک فروند هواپیمای " L-1011 " متعلق به خطوط هوایی عربستان پس از برخاستن از فرودگاه ریاض به دلیل بروز آتش سوزی در هواپیما به فرودگاه بازگشت. این هواپیما موفق شد که بدون هیچ مشکل خاصی در فرودگاه به زمین بنشیند اما به دلیلی که تا به امروز هم هنوز به درستی مشخص نشده است خدمه در باز کردن دربهای اضطراری تعلل به خرج دادند و نهایتا به دلیل آتش سوزی تمامی 301 نفر حاضر در هواپیما جان باختند.
نظرات بینندگان