arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۶۶۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۸

رسوب ۵ میلیارد دلار ایران در بانک مرکزی عراق

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، با اشاره به اینکه پول گاز و برق صادراتی ایران به عراق به حساب بانک مرکزی این کشور واریز می‌شود،‌ گفت: ‌تحریم‌ها مانع از امکان برداشت پول می‌شود و پنج میلیارد دلار در بانک مرکزی عراق رسوب کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«حمید حسینی» گفت: اتفاق های اخیر در عراق و درگیری این کشور با اعتراض ها، تحصنها و آشوب‌ها باعث شده تا فضای عراق ناامن شود و تجارت کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در تجارت با دولت مرکزی عراق، ‌کاهش مبادلات ثبت شده،‌ افزود: اکنون در صادرات به اقلیم کردستان عراق، آرامش حکمفرما بوده و بازسازی‌هایی که شروع شد، کاهش صادرات را جبران کرد.

حسینی تاکید کرد: آمار صادرات ۱۰ ماهه نیز نشان می‌دهد هشت میلیارد دلار صادرات به این کشور انجام شده است.

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، آمار مهر و آبان امسال کاهش صادرات را نشان می دهد، اما آذر و دی با افزایش همراه شد.

وی عمده صادرات ایران به عراق را شامل گاز، ‌برق و فرآورده‌های نفتی دانست و گفت: معامله فرآورده، ‌هر مقدار که در بورس به مقصد اقلیم کردستان عراق عرضه شده، ‌به فروش رفته، زیرا کیفیت فرآورده‌های نفتی ایران بسیار بالاست.

حسینی اضافه کرد: بخش خصوصی می‌تواند پول صادرات فرآورده‌ها به عراق را به کشور وارد کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، ‌اما شرایط برای انتقال پول صادرات برق و گاز متفاوت است.

وی گفت: دو قرارداد دولت ایران با دولت عراق در زمینه صادرات گاز و برق وجود دارد و برای پرداخت پول برق و گاز صادراتی، ‌ایران و عراق شیوه ای طراحی کرده‌اند که پرداخت پول نیز در آن انجام می‌شود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: دولت عراق پول را به شکل دینار به بانک مرکزی این کشور واریز می‌کند، اما به دلیل تحریم‌ها و مباحث بانکی، شیوه ای برای انتقال آن پول به کشور وجود ندارد و براین اساس چهار تا پنج میلیارد دلار در حساب بانک مرکزی عراق رسوب کرده است.

به گزارش ایرنا،‌پیش از این نیز بیژن زنگنه، ‌وزیر نفت درباره پرداخت پول گاز از سوی عراق گفته بود که این کشور برای گاز دریافتی پولی به ما نمی‌دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان